Alle Travel Tales van Marcel Verhoeven over Porto

Een portje in Porto

Zoals velen weten ben ik geïnteresseerd in allerlei uiteenlopende facetten van de kunst en cultuur. Het heerlijkste vind ik het om op ontdekkingstocht te gaan en de prachtigste plekjes – en dat zijn er veel – met eigen ogen te gaan bekijken. Echter ik vind het ook een groot genoegen om van mijn belevenissen en ontdekkingen verslag te doen. Aankomende weekend zal ik dit dan ook weer doen. Aanstaande zaterdag zal ik met veel passie en overgave over Porto, de tweede stad van Portugal, vertellen. Het mooie Porto heeft echt mijn hart gestolen en dit gebeurde afgelopen feestdagen toen ik meer dan tien dagen een bezoek aan deze havenstad bracht.

Het was heerlijk om op deze inspirerende plek zowel de kerstdagen als het oudejaarsfeest te mogen vieren. En op dit moment ben ik zogezegd bezig een boeiende presentatie af te ronden waarbij ik deze typische kunststad zo goed mogelijk in de schijnwerpers wil zetten.

meer lezen

Wandelend als een flaneur door de Europese steden

Eergisteren wandelde ik door de karakteristieke straatjes van mijn geliefde Málaga en ik genoot van de historische Andalusische architectuur die de stad rijk is. Tijdens mijn wandeltochten kijk ik ook graag naar het doen en laten van de lokale bevolking want dat maakt de beleving van een plek zo speciaal.

Het weer was buitengewoon aangenaam hier in Zuid-Spanje; de lucht was helemaal blauw en de zon scheen heerlijk. De temperatuur was rond de 20 graden en voor de eerste week van januari blijft dat voor een Nederlander als ik bijzonder om mee te maken. Prima omstandigheden dus om een lange wandeling te maken. Ik liep op mijn gemak langs het Romeinse amfitheater en zag het hoger gelegen fort liggen dat zijn oorsprong in de Moorse tijd heeft. Ik liep door de palmentuin en zo kwam ik uiteindelijk bij de Middellandse Zeekust aan. De combinatie van dit alles maakt deze stad aantrekkelijk en compleet.

meer lezen

Opmerkelijk hotels waar ik de afgelopen tijd verbleef

Meestal schrijf ik in mijn Travel Tales met veel genoegen over alle kunst en cultuur die ik tijdens mijn reizen tegenkom. Wist je trouwens dat Judith en ik alweer de vierde jaargang zijn ingegaan van onze wekelijkse geschreven reisbelevenissen? En degene die ons een beetje kennen weten dat we nog lang niet zijn uitverteld en -geschreven. Wat trouwens ook heel leuk om te doen is is om 'live' een verslag te doen tijdens een reis door middel van een korte film en die hebben wij dan ook een aantal keer gemaakt dit jaar. Met name bepaalde hotels die ik zeer bezienswaardig vond heb ik op het 'bewogen beeld' vastgelegd en deze keer wil ik een compilatie laten zien van deze video's van de afgelopen anderhalf jaar.

Porto, misschien onbekend maar zeker niet onbemind!

Geheel volgens onze eindejaarsplanning vertrokken we de ochtend voor kerst vanuit Málaga, in het zonnige zuiden van Spanje, richting Porto. We konden vanuit daar geen rechtstreekse vlucht boeken naar de tweede stad van Portugal en dat betekende dat we via Lissabon moesten vliegen. Hierdoor waren we verplicht om in de Portugese hoofdstad te overnachten wat we absoluut niet vervelend vonden. Als bijkomend voordeel konden we zowaar een hele middag en avond in Lissabon vertoeven. Aangezien we de stad redelijk goed kennen was het voor ons een feest der herkenning en weer heerlijk om hier eens even te zijn. Ook in Portugal was het op de vooravond van kerst schitterend weer en de zon scheen volop. Na een aangename stadswandeling door Lissabon genoten we op een terrasje aan de rivier De Taag van de ondergaande zon en verheugden wij ons alvast op onze vervolgreis naar Porto die wij zogezegd de volgende dag zouden gaan voortzetten.