Alle Travel Tales van Marcel Verhoeven over Kopenhagen

Dwalen door het voormalige Expoterrein van Sevilla

Vanochtend stak ik tijdens mijn hardlooprondje vanuit het centrum van Sevilla de rivier Guadalquivir over via de indrukwekkende ‘Puente del Alamillo’ oftewel de Alamillobrug, die ontworpen is door de beroemde Spaanse architect Calatrava. Aan deze Valenciaanse architect heb ik wel eens vaker aandacht besteed (klik hier voor Travel Tales hierover), echter dit keer was ik veel nieuwsgieriger naar alle kermisachtige gebouwen die ik aan de andere kant van het water zag staan.

Een kermisterrein zo dicht nabij of eigenlijk zelfs in het centrum van een stad was ik een kleine week eerder al tegengekomen in Kopenhagen. Het stedelijke attractiepark in de hoofdstad van Denemarken nabij het Rådhuspladsen ("het stadhuisplein") is bekend onder de naam Tivoli. Deze plek voor vermaak werd opgericht in 1843 en is één van de oudste attractieparken ter wereld.

meer lezen

“Het sprookje van mijn leven”

Gisteravond ben ik aangekomen in mijn geliefde stad Málaga en vanaf het terras waar ik nu zit heb ik uitzicht op een levensgroot bronzen sculptuur van Hans Christian Andersen, die uitkijkt op de haven en de nabij gelegen Middellandse Zee. Toch wel heel bijzonder om de beroemde Deense schrijver hier in Spanje te bewonderen terwijl ik hem afgelopen week een aantal keren in sculptuurvorm in Kopenhagen ben tegen gekomen.
Ik was afgelopen dagen in Denemarken, en zelfs ook in Zweden, om een groep geïnteresseerden zowel Kopenhagen als Malmö te laten zien. Tijdens mijn wandelingen door de Deense hoofdstad kwam ik letterlijk niet om de grote
sprookjesschrijver heen.  Allereerst is er de grote publiekstrekker 'Den lille Havfrue', oftewel het beeldje van ‘De Kleine Zeemeermin', dat gebaseerd is op één van de beroemde sprookjes van Andersen. Het beeldje van ‘De Kleine Zeemeermin' is zelfs zo’n icoon van de stad Kopenhagen dat je het eigenlijk nooit kunt fotograferen zonder een groep toeristen erom heen.

Opvallende gedraaide torens

De gedraaide toren van de ‘Vor Frelsers Kirke' in Kopenhagen heeft een opvallende kurkentrekkerachtige vorm.

Terwijl ik dit schrijf zit ik in de lobby van mijn Deense hotel en heb ik uitzicht over een deel van de mooie haven van Kopenhagen. Het water waar ik op uitkijk staat rechtstreeks in verbinding met de Sont. Deze beroemde zeestraat verbindt de Noordzee met de Oostzee en is één van de drukste vaarroutes ter wereld. De Sont vormt tevens de scheiding tussen Denemarken en Zweden en deze twee landen zijn tegenwoordig door een lange brug met elkaar verbonden. Verleden jaar, tijdens mijn vorige verblijf in Kopenhagen, heb ik al eens over deze bijzondere Sontbrug geschreven (klik hier voor mijn vorige verhaal) en ik ben afgelopen dagen wederom (zelfs tweemaal) deze opzienbarende brug overgestoken.

De Sontbrug begint nabij de luchthaven van Kopenhagen en aan de andere zijde eindigt hij in de Zweedse stad Malmö. Beide steden zijn dankzij de Øresundsbron, zoals de lange brug officieel heet, sinds het jaar 2000 zeer nauw met elkaar verbonden. Dat betekent onder andere dat veel mensen die in Kopenhagen werken in Malmö wonen en dagelijks over de Sontbrug rijden. Niet alleen forensen doen dit, maar ook veel bezoekers aan de stad Kopenhagen combineren hun stedentrip met een uitstapje naar Malmö. Ook ik zal dat in de loop van deze week met de deelnemers van de KUNSTSTAD-reis doen. Het karakteristieke oude centrum van de Zweedse stad is dan ook zeer de moeite waard. Het eerste wat trouwens opvalt als je de binnenstad van Malmö nadert is een enorme wolkenkrabber die bekend is onder de naam ‘Turning Torso’. Zijn naam doet de hoge woonflat eer aan want het is net alsof er toen het af was een enorme ‘draai’ aan het gebouw is gegeven en het daarom zijn typerende zwierende vorm heeft gekregen.

Niemand minder dan de Spaanse architect Santiago Calatrava is verantwoordelijk voor het ontwerp van deze torenflat en tijdens mijn vele reizen heb ik al talrijke ontwerpen van hem mogen aanschouwen. Misschien is het complex dat hij in de voormalige rivierbedding in zijn geboortestad Valencia heeft gemaakt, waar ik een half jaar geleden nog voor stond met een groepje reizigers van KUNSTSTAD, wel het opvallendst. Wellicht heb je dit bijzondere staaltje moderne bouwkunst in Spanje ook wel eens gezien en anders moet je zeker ook een keer naar Valencia gaan!
Terug naar mijn verblijf in Zweden; de gedraaide Calatrava-toren in Malmö is 190 meter hoog, telt 54 verdiepingen en is op het moment het hoogste gebouw van Scandinavië. Je kunt je voorstellen dat je een magnifiek uitzicht hebt vanaf dit hoge moderne gebouw over zowel een deel van Zweden als over Denemarken en zijn hoofdstad.

meer lezen

Reizen tot kunst verheffen!

Tijdens mijn terugreis uit Helsinki zag ik op bijna 12 kilometer hoogte Kopenhagen en de Sont liggen.

Afgelopen weekend was ik weer even in Amsterdam omdat ik twee presentaties ging geven voor het trouwe publiek van KUNSTSTAD. Vrijdagmorgen moest ik hiervoor vroeg uit de veren omdat om negen uur ’s ochtends mijn vlucht vanaf de luchthaven van Málaga richting Amsterdam vertrok. Ik had een plaatsje bijna vooraan in het vliegtuig en dat betekende dat ik na de landing op Schiphol direct uit het toestel kon ‘springen’ en aangezien ik onze nationale luchthaven inmiddels goed ken, was ik zo het gebouw door en zat ik in korte tijd in de trein die mij naar het NS-station Amsterdam-Zuid zou brengen. Na een zeer kort treinritje van 7 minuten, liep ik vervolgens door het Beatrixpark en realiseerde ik me dat ik inmiddels in korte tijd meer dan 2300 kilometer gereisd had! Tjonge, wat een afstand had ik afgelegd in een paar uurtjes tijd. Reizen per vliegtuig blijft toch voor mij een wonderlijke ervaring, ook al doe ik het tegenwoordig met grote regelmaat.
Later, nadat ik thuis was aangekomen en mij had geïnstalleerd achter mijn computer, werd ik weer aan het reizen per vliegtuig herinnerd. Ik was namelijk bezig mijn twee lezingen, die ik zogezegd dat weekend zou geven, nog eens grondig aan het doornemen en was de laatste puntjes op de spreekwoordelijk ‘i’ aan het zetten.

Mijn presentatie van afgelopen zaterdag ging over de Deense hoofdstad Kopenhagen en het nabijgelegen Zweedse Malmö. Als aanvang van deze stedenlezing liet ik wat foto-impressies vanuit het vliegtuig naar Kopenhagen zien. Vanachter het raampje vanuit het toestel heb je tijdens de landing namelijk een fenomenaal uitzicht over de Sont en de gelijknamige brug over dit water. Deze Sontbrug, of in het Zweeds Öresundsbron, is een schitterend staaltje bouwkunst dat tegenwoordig Zweden en Denemarken met elkaar verbindt. Het is trouwens niet alleen een acht kilometer dubbeldeksbrug over de Sont, echter halverwege het water gaat hij over in een weg op een kunstmatig aangelegd eiland van vier kilometer genaamd ‘Het Pepereiland,’ om vervolgens vanaf daar nog vier kilometer als tunnel onder water verder te gaan. Met name uit het vliegtuig is het schitterend om dit indrukwekkende bouwwerk te aanschouwen.

Een interessante aanvulling hierop is mijn ervaring van een aantal weken geleden, toen ik vanuit het Finse Helsinki terug naar Schiphol vloog. Halverwege de vlucht keek ik toevallig uit het vliegtuigraampje, het was een heldere onbewolkte lucht en in de diepte, ver onder me, zag ik de kust van Zweden liggen. Niet veel later ontwaarde ik ook Malmö en aan de overkant van het water herkende ik zelfs Kopenhagen. Toen ik nog wat langer tuurde, want het was allemaal meer dan elf kilometer onder mij,  zag ik weliswaar heel klein wederom de Sontbrug liggen. Ik werd op dat moment eraan herinnerd dat je verplaatsen per vliegtuig wel heel bijzonder is.

meer lezen

“Het is beter een mijl te reizen dan om duizend boeken te lezen”

Ik hoor regelmatig dat veel mensen er tegenop zien op om reis te gaan. En dan bedoel ik niet zozeer dat ze het onaangenaam vinden om op vakantie te gaan, maar dat ze het vervelend vinden om daadwerkelijk van de ene plek naar de andere plek komen. Ik kan me dat best wel voorstellen, want ik als echte frequente reiziger ben soms ook nog steeds wel eens een beetje gespannen voor mijn vertrek naar de luchthaven of het treinstation. Talloze vragen spoken op de ochtend voor mijn vertrek door mijn hoofd. Kom ik wel op tijd? Heb ik wel alles meegenomen? Heb ik thuis alles goed achtergelaten? En zit de deur op slot? Allemaal van die zaken waar je je druk om kunt maken voordat je op reis gaat.

Dit is normaal en hoort waarschijnlijk bij de ‘gezonde’ nerveusiteit voordat je op reis gaat.

Voor mij geldt dat als ik uiteindelijk in het vliegtuig stap (waar ik meestal mee reis) of plaats neem in de trein, mijn reis is begonnen en de spanning geheel van mij is afgevallen. Heerlijk om te weten dat een (nieuw) te bezoeken reisdoel binnen enkele uren in het verschiet ligt. Ik verheug me op alles wat ik in de aankomende uren en dagen ga meemaken. Alhoewel ik niet precies weet hoe tijdsbeleving werkt, want dat moet ik me verdiepen in de theorieën van Albert Einstein, valt het me wel altijd wel op dat alles vanaf de start van mijn reis heel snel gaat. Vooral met vliegen is het fenomeen tijd en ruimte heel relatief. Mijn persoonlijke ‘relativiteitstheorie’ is gebaseerd op meer dan 25 jaar reiservaring en blijft mij telkens verwonderen.

Zo was ik verleden week in Kopenhagen, een schitterende stad die echt een reis waard is. De ochtend van mijn vertrek wandelde ik nog door Amsterdam-Zuid, waar trouwens op dit moment prachtige sculpturen staan voor de kunstmanifestatie ‘Art Zuid’. Vervolgens verbleef ik even op Schiphol om daarna met het vliegtuig binnen een uurtje op Deense bodem te staan. Er zit ‘slechts’ 800 kilometer tussen de Nederlandse en de Deense hoofdstad, maar omdat het zo kort vliegen is heb je daar totaal geen notie van. Het benul van afstanden is zogezegd totaal verdwenen en het is je moeilijk voor te stellen hoe ver je eigenlijk van Nederland af bent.

Van het Deense Amaliaborg naar het Moorse Alhambra

Het prachtige Alhambra, gelegen op een heuvel bij Granada

Het is een hele bijzondere ervaring om na een verblijf in Kopenhagen (Denemarken) en een kort bezoek aan Malmö (Zweden), door te zijn gereisd naar Zuid-Spanje. Toen ik begin verleden week in de ochtend een bezoek had gebracht aan het Deense Koninklijk Paleis Amaliaborg en vervolgens richting het treinstation van Kopenhagen wandelde zag ik op een grote buitenthermometer aangegeven dat het 10 graden Celsius was. Toen ik een paar uur later in Madrid door het stadscentrum wandelde was het maar liefst 20 graden warmer (het was daar op dat moment 30 graden!). Dat was echt een grote klimatologische overgang!

Madrid was slechts een tussenstop van één dag, want vanaf hier wilde ik doorvliegen naar de Zuid-Spaanse stad Granada. Aangekomen in deze eeuwenoude stad, in de landstreek Andalusië, werd ik direct gegrepen door de blik die je vanuit de stad hebt op het beroemde fort dat gelegen is op de heuvel aan de stadsrand van Granada. Deze in het oogspringende fortificatie is het beroemde Alhambra, dat natuurlijk direct bekend in de oren klinkt. Het zijn de overblijfselen van de residentie van de Moorse koningen die vanaf deze plek van de 13de eeuw tot eind 15de eeuw over een groot deel van Zuid-Spanje regeerden. Dit ‘Rode Paleis’, want dat betekent Alhambra oorspronkelijk in het Arabisch, ligt op een heuvelachtig plateau met als imponerende achtergrond de deels besneeuwde toppen van de Sierra Nevada.
Het lokte dus enorm om het Alhambra te gaan bezoeken. Een dag nadat ik in Granada was aangekomen en een beetje geacclimatiseerd was (want ook hier was de temperatuur rond de 30 graden) besloot ik in de vroege ochtend de heuvel op te klimmen. Chloé en Alizia had ik in de kinderwagen gezet en ik duwde hen in een rustig tempo omhoog richting de bezienswaardigheden. Letterlijk en figuurlijk steeg te spanning toen ik bij de hoog gelegen entree arriveerde. Het was ondanks het vroege tijdstip (half negen) al een behoorlijke drukte bij de entree en gelukkig had ik vooraf toegangskaartjes gereserveerd dus we konden direct doorlopen.

Smørrebrød en andere Deense lekkernijen

Variatie in Smørrebrød

In verband met mijn voorbereiding voor de marathon van Kopenhagen wilde ik in de dagen daar aan voorafgaande niet zwaar gaan tafelen en mijn voedingspatroon bescheiden houden. Mijn opzet was om in Denemarken telkens goed te ontbijten en ook steeds een voedzame lunch te nuttigen en voor het avonddiner een eenvoudig dish te nemen. Hiervoor ben je in Denemarken eigenlijk op de juiste plek! Je kunt namelijk hier bij allerlei restaurants verschillende soorten belegde broodjes bestellen waarbij het verse roggebrood het meest karakteristiek is.

Dit (rogge)brood wordt belegd met allerlei smaakvolle ingrediënten zoals zalm, vlees of kaas. Daarbovenop legt men dan nog wat groenten, ei of kruiden, eventueel aangevuld met wat mayonaise. Natuurlijk kun je zo’n broodje in allerlei variaties zelf vervaardigen, maar er zijn zogezegd talrijke restaurantjes in Kopenhagen die dit vakkundig op z’n Deens voor je klaar maken en dit fenomeen heeft dan zelfs een naam gekregen: Smørrebrød!

Er blijken meer dan 100 variaties van het Smørrebrød te bestaan en men heeft er in Denemarken echt een kunst van gemaakt wie het meest exclusieve belegde Smørrebrød kan maken. Echt een genot om zo’n Deense broodje te eten en een uitkomst als je een niet te zware maaltijden wilt nuttigen.

meer lezen

Een marathon met hoogtepunten uit Kopenhagen

Marcel met medaille voor het beursgebouw

Afgelopen zondag liep ik de marathon van Kopenhagen. Wat een schitterende ervaring was dat zeg! Meer dan 42 kilometer hardlopen door de hoofdstad van Denemarken is echt een onvergetelijke ervaring. De organisatie van de marathon had een parcours uitgezet dwars door het centrum en hierdoor rende ik, samen met meer dan tienduizend andere lopers, langs talloze bekende bezienswaardigheden die Kopenhagen rijk is.
Ik startte zondagochtend om half tien aan de waterkant in de wijk Islands Brygge. Het zonnetje scheen nog wat schraal en de temperatuur was rond de 10 graden. Na het startschot kwam de hele meute in beweging en dat is toch telkens weer een heel magisch ogenblik. Ik kan zulke startmomenten herinneren van de marathons waar ik in het verleden aan heb meegedaan zoals die van Amsterdam, Rome, Antwerpen, Venetië en Berlijn.

Tijdens de eerste kilometers passeerden we al het stedelijke pretpark Tivoli, de Ny Carlsberg Glyptotek en het imposante raadhuis, allen gelegen aan de brede Hans Christian Andersens Boulevard.