Laat geen spullen onbeheerd achter

Toen ik nog op de universiteit studeerde heb ik zelf een tijdje als bijbaantje in een hotel in Amsterdam gewerkt. Ik moet zeggen dat ik daar veel geleerd heb en het waarschijnlijk een mooie basis is geweest voor mijn huidige werkzaamheden. Verschillende functies heb ik er bekleed, van receptioniste, tot hoofd-housekeeping en duty manager. Je begrijpt natuurlijk dat je in een hotel in hartje centrum van onze hoofdstad best het een en ander meemaakt, zowel in positieve als in negatieve zin. Zo heb ik heel wat gezellige gezelschappen ingecheckt, zijn er talloze rookmelders afgegaan door zowel stoom vanuit de badkamer als het illegaal roken van sigaretten op de hotelkamer en heb ik meerdere cadeaupakketjes op kamers neergelegd voor mensen die iets te vieren hadden. Een situatie ik mij echter ook nog goed herinner heeft zich meerdere keren in de lobby van het hotel voorgedaan.

Veel reizigers zijn tijdens een reis gespannen en opgelucht als ze eindelijk op de plaats van bestemming zijn aangekomen. 


Men komt verheugd het hotel binnenstappen om bij de receptie de kamersleutel in ontvangst te nemen. Op dat moment valt er bijna letterlijk en figuurlijk een last van ze af en men laat vaak koffer en tas naast zich neerploffen. 

En dan begon het, een aantal minuten na het incheckproces, wanneer de gast klaar was om naar boven te gaan, bleek hun tas weg te zijn. Wat een enorme deceptie! Wij als hotelstaff letten met zijn allen voortdurend op of er geen boeven en ander gespuis in de hal en/of hotellobby rondliep, maar je herkende ze natuurlijk ook niet allemaal en je kon gewoonweg niet alleen maar daar mee bezig zijn. Echter zo’n diefstal van tas of koffer bracht natuurlijk voor zowel de gast als het personeel hele vervelende situaties met zich mee.

Mensen met kwade bedoelingen kunnen overal rondlopen en natuurlijk dus ook een hotellobby binnentreden. Laat daarom nooit een (hand)tas of iets van waarde zo maar onbeheerd achter als je in een hotel bent is mijn advies.

Van de week in ons hotel in Boedapest zat ik dan ook weer met verbazing te kijken hoe een aantal hotelgasten, met name dames, aankwam bij het ontbijt, hun handtasje op de stoel neerzette en vervolgens naar het buffet liep. Ik zelf doe dit nooit en laat alleen spullen op de tafel achter als Marcel blijft zitten om dit in de gaten te houden. Staan we allebei op dan pak ik mijn tas mee, want dit is nou typisch zo’n moment dat je geen zicht hebt op je spullen en je dus zomaar ineens alles kwijt kunt zijn. Het is natuurlijk heel vervelend om ‘in den vreemden’ aangifte van diefstal te moeten doen en onder andere je bankpasjes te moeten blokkeren.

Uiteraard is het niet zo dat je niemand meer kunt vertrouwen en daarnaast is het ook zo dat de beveiliging in hotels hoog op de prioriteitenlijst staat. Een kwaliteitshotel doet er alles aan om een gast zich veilig te laten voelen en de door mij beschreven incidenten te beperken. 


Het valt me juist altijd op dat er bij vier- en vijfsterrenhotels allerlei veiligheidsventielen ingebouwd worden zoals de aanwezigheid van een portier bij de deur, het feit dat je je sleutelkaart in de lift voor een apparaatje moeten houden om de lift te kunnen bedienen naar jouw etage toe en een gastvrouw die bij het ontbijt naar je naam en kamernummer vraagt. Maar toch kan het altijd zo zijn, zoals eigenlijk overal in de maatschappij het geval is, dat iemand het gemunt heeft op jouw eigendommen.

Laat deze blog dus even een kleine oproep tot oplettendheid zijn. Hoe mooi, groot of goed georganiseerd een hotel ook is, het kan altijd zo zijn dat er ongenood gezelschap rondloopt die het op andermans spullen heeft voorzien. Laat je spullen dus nooit onbeheerd achter.

 

Judith de Groot

info@hospitalityscanner.nl

Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.