KUNSTSTAD, wie zijn wij?

Marcel Verhoeven en Judith de Groot, organisatoren van culturele kunstreizen in Europa


Hoe het begon: Marcel Verhoeven vertelt

"Als kleine jongen bezocht ik met school de grote musea in Nederland, zoals het Rijksmuseum, het Stedelijk Museum en het Van Goghmuseum. Ik keek mijn ogen uit! Wat een indrukwekkende kunstwerken! Ik was echter voorgoed verkocht toen ik Het Melkmeisje van Johannes Vermeer zag. Vermeer is nog steeds een van mijn favoriete kunstschilders.

kunststad, kunstreizen, kunstgeschiedenis, luxe reizen
Marcel vertelt enthousiast over een schilderij van Peter Paul Rubens

Tijdens mijn opleiding Kunstgeschiedenis was ik reisleider voor een grote reisorganisator. Na mijn studie aan de universiteit werd ik onder meer docent aan de UVA en conservator van het Cobra Museum.

 

Daarnaast gaf ik lezingen over kunst aan particulieren. Ik kreeg een groeiende fanclub en heel verrassend: ze vroegen mij hen eens mee te nemen op een kunstreis naar Parijs. Wauw!

En zo geschiedde. Het jaar daarna gingen we naar kunststad Wenen. De vraag bleef groeien en ik organiseerde steeds meer kunstreizen binnen Europa.


Ik promootte mijn culturele kunstreizen met titels als ‘Parijs als kunststad.’ Zo is de naam van onze reisorganisatie geboren.

 

Als jonge reisleider had ik ondervonden hoe slecht de accommodaties vaak waren. En hoe druk het reisprogramma. Dat wilde ik beter regelen. KUNSTSTAD zou unieke, luxe en comfortabele kunstreizen organiseren en dat is gelukt. Veel deelnemers aan een kunstreis bij KUNSTSTAD komen terug en genieten van het comfort en het boeiende programma.

In 1999 kwam ik Judith tegen. Samen brachten wij de reisorganisatie naar een nog professioneler niveau."

kunststad, kunstreizen, kunstgeschiedenis, luxe reizen, Marcel Verhoeven


Judith de Groot, organisator van KUNSTSTAD, vertelt

"Ik heb een toeristische opleiding afgerond, ben onder meer stewardess geweest en ik kwam Marcel tegen net voordat ik in het Van Gogh Museum ging werken.

 

Ik houd van kunst en ben reisfanaat, evenals Marcel, en organisator pur sang. Tijdens onze reisavonturen in het verleden ontdekten wij allebei hoe slecht vakanties vaak geregeld zijn. Dat kon anders, vonden wij.

kunststad, kunstreizen, kunstgeschiedenis, Judith de Groot

In 1999 raakte ik bij KUNSTSTAD betrokken. Sindsdien neem ik onder andere de boeking van het hotel, de reserveringen van de restaurantjes, de kaartjes van de musea en de ontvangst op de luchthavens op me.

 

Van tevoren reizen wij zelf af naar de kunststad om de beste hotels te selecteren, de meest authentieke restaurantjes met het lekkerste eten te vinden en een reisprogramma op te stellen, waar iedereen blij van wordt. Want een kunstreis moet een belevenis zijn!

Ons motto is dan ook De Kunst van het Beleven.


Ik ben kritisch in alles wat ik kies. Zo moet het hotel in het centrum staan en comfort bieden, zodat u tot rust komt en uw verblijf daar uw kunstreis tot een belevenis maakt. Maar bij ons begint het comfort al op Schiphol: u wordt daar opgevangen door een host(ess). En ook bij aankomst op het vliegveld van de kunststad wordt u opgevangen. Zo zorgen wij gedurende de hele culturele reis dat u het zo comfortabel mogelijk hebt.

 

Een echt vakantiegevoel en een belevenis van begin tot eind, daar gaan wij voor. Gelukkig is dat ook precies de ervaring van de deelnemers aan onze kunstreizen.

 

Gaat u met ons mee op kunstreis?"


Waarom paars?

Over The Purple Family

Passage uit een interview met ZOZ Magazine

(December 2016):

 

Jullie hebben elkaar gevonden in het reizen, en ook in de kleur paars?

J: “We zijn nu achttien jaar samen, Marcel is met de kleur paars begonnen in 2004…”

M: “Judith heeft mij paars gemaakt: zij heeft het bedacht en op mij toegepast. Ik doe het al minimaal acht jaar consequent, daarvoor combineerde ik nog wel met andere kleuren.”

J: “Het begon zo: Marcel kwam voor zijn werk veel op bijeenkomsten, waar mannen meestal een zwart, donkerblauw of grijs pak dragen. Ooit trok Marcel een paars overhemd aan en kreeg daar zoveel complimenten over. We vonden ergens paarse schoenen, een paarse stropdas, een paars pak…zodoende.” 

M: “De eerste dagen dat ik helemaal in het paars liep dacht ik echt: ik loop voor schut. Maar omdat ik ook lezingen geef over kunst, paste het wel om er net iets anders uit te zien en niet zo’n standaard grijs pak te dragen. In die tijd gaf ik lezingen over het boek De Da Vinci Code. Dat zit vol met kunstgeschiedenis, symboliek en mysteries. De uitgever linkte de titel ‘mysteriekenner’ aan mij en daar sloot de kleur paars ook perfect op aan.”

J: “Paars is een geheimzinnige kleur en staat symbool voor inspiratie, passies en mysterie.”

Lees hier het hele artikel uit ZOZ:


M: “Op een gegeven moment zei ik tegen Judith: ‘Laat je mij de hele tijd in het paars lopen, en jij dan? Doe nou niet zo flauw, doe eens mee.’ Sinds twee jaar draagt zij ook paars.”

J: “En ineens was alles paars, want voor de kinderen dachten we: nou hup, dan zij ook maar in het paars. Lekker makkelijk: een wasmachine vullen met alles en klaar.”

 

Klik op het onderstaande pdf artikel om het gehele interview te lezen.

Download
ZOZ Magazine.pdf
Adobe Acrobat document 361.1 KB
kunststad, kunstreizen, kunstgeschiedenis, luxe reizen, purple family