Wie is de laatste in de rij?

Deze week wil ik eens een keer niet stil staan bij gastvrijheid in hotels, maar schrijf ik graag wat meer over het onderweg zijn naar mijn reisbestemmingen. Meestal gebruik ik het vliegtuig om in allerlei steden te komen omdat ze nogal verspreid over Europa liggen, alhoewel ik afgelopen jaar ook al een paar keer een treinreis hebt gemaakt en zelfs enkele boottochten heb ondernomen om uiteindelijk mijn hotel te bereiken. Reizen vind ik, ongeacht het vervoermiddel, altijd erg leuk en ik verheug me er dan ook telkens weer op als ik op pad mag gaan. Natuurlijk kan het reizen en het vervoer ook wel wat ongemakken met zich meebrengen, maar ik heb er inmiddels allerlei handigheidjes op gevonden om deze zoveel mogelijk te reduceren. 

Eén van die ongeriefelijkheden van het reizen, en dan heb ik het met name over het vervoer per vliegtuig, is het moeten wachten. Let wel, wachten op een heerlijke fauteuil met een kopje koffie of een glaasje wijn vind ik geen enkel probleem. 

Het begint vaak al bij het inchecken op de luchthaven, bij de balie kan een lange rij staan. Dat is ook één van de redenen waarom je meestal meer dan twee uur eerder op het vliegveld dient te zijn. Vaak is dit probleem tegenwoordig snel opgelost doordat je thuis per computer digitaal kunt inchecken, maar helaas is dat niet bij alle buitenlandse luchthavens en alle luchtvaartmaatschappijen mogelijk en dien je je toch te melden bij een incheckbalie.


Heb je de mogelijkheid gehad om reeds vooraf digitaal in te checken dan betekent dat nog niet altijd dat je niet meer in de rij hoeft te staan, want de meeste passagiers dienen hun koffers dan nog af te geven. Alhoewel op Schiphol dat tegenwoordig vlot met een automaat kan, dient men dit in het buitenland meestal nog gewoon bij een grondstewardess aan een balie te doen, waar dan wederom een lange rij kan staan. 

Met ons gezin konden we trouwens de rijen voor het inchecken vaak vermijden want met kleine kinderen krijg je regelmatig voorrang en mag je je direct naar de incheckbalie vervoegen. Maar zijn de kinderen wat groter, of reis je alleen met volwassenen, dan gaat dit privilege aan je voorbij. 

In de rij staan voor het afleveren van mijn koffer doe ik inmiddels ook al jaren niet, want wij nemen op al onze vliegreizen slechts handbagage mee. Je zult wellicht denken dan heb je toch heel erg weinig spullen bij je, maar dat valt reuze mee. Wij hebben namelijk twee handzame koffertjes die, als je ze alle twee naast elkaar legt, net zo veel volume hebben als één normale grote koffer. Dankzij een bepaalde ervaring en gedachte over van wat we wel en niet meenemen en daarbij door onze methode van inpakken kunnen wij ruim voldoende spullen in onze handbagage meenemen, met als groot bijkomend voordeel dat wij nooit in de rij hoeven te staan voor het afleveren van ruimbagage. 


Eenmaal voorbij de beveiligingscontrole of douane zoek ik meestal een rustig plekje op om nog een kopje koffie te drinken. Bij Schiphol, dat ik uiteraard goed ken, vermijd ik vaak de drukke restaurants, waar alle reizigers automatisch naar toe gaan. Ik ken daar een aantal koffiecorners of barretjes waar je vlot je consumptie kunt krijgen. Het is fijn om even rustig te zitten na alle hectiek die soms aan zo’n moment vooraf ging. 

Tenslotte heb ik ook een oplossing gevonden om bijna nooit meer bij de gate tussen een groep mensen te hoeven staan dringen. Veel vliegtuigmaatschappijen, met name de low cost carriers, hebben een mogelijkheid om voor weinig extra geld (soms slechtst € 10,- meer per persoon) een upgrade te nemen. Aangezien bij deze firma’s, zoals EasyJet, TuiFly, Corendon, etcetera, de ticketprijzen vaak heel erg laag zijn vind ik de genoemde kleine verhoging voor meer privileges en comfort geen enkel bezwaar. Helemaal als je ziet wat voor gemak je er voor terugkrijgt. Allereerst mag je dus de wachtrij voorbij lopen, één maatschappij noemt dit heel toepasselijk ‘Speedy Boarding’, en sta je vaak vooraan bij de gate om het vliegtuig binnen te wandelen. Door middel van de genoemde upgrade heb je ook het voorrecht om vooraf een goede plaats vooraan in het vliegtuig te kiezen en daarom zit ik dus regelmatig op rij 1. 


Dat heeft weer als bijkomend voordeel dat ik bij aankomst, zo snel als de purser de deur van het toestel heeft geopend, als eerste uit het toestel wandel. Ten slotte hoef ik ook niet meer naar de bagageband om daar weer te wachten tot uiteindelijk mijn koffer aan komt, want die heb ik immers als handbagage al bij me. Zoals je kunt lezen heb ik het wachten dus aardig weten te reduceren, waardoor er meer tijd overblijft voor leukere zaken.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com