Opvallende creaties van een bekende architect

Op dit moment ben ik mij aan het voorbereiden op een aantal reizen die dit najaar zullen plaatsvinden en dat doe ik terwijl we net de reis naar Bilbao achter de rug hebben. Erg leuk is het trouwens om te weten dat we over acht dagen al weer een tweede reisgezelschap hier in de mooie Baskische stad mogen begroeten.  

Bilbao blinkt uit als het om schitterende architectuur gaat. Natuurlijk is de historische bouwkunst mooi en interessant, maar de meeste mensen komen waarschijnlijk toch voor de beroemde nieuwbouwprojecten. Het belangrijke stukje bouwkunst is natuurlijk het Guggenheim Museum dat ontworpen is door Frank O. Gehry en daar heb ik al verschillende malen in mijn Travel Tales over geschreven. Ook bijzonder zijn de nieuwbouwprojecten van onder meer Norman Foster, Phillipe Starck en Santiago Calatrava die in en rondom het centrum van Bilbao gerealiseerd zijn. 

Met de laatst genoemde architect maak je al direct kennis als je met het vliegtuig in Bilbao aankomt. De ‘Aeropuerto de Bilbao’ is een vliegveld met allure en een heuse attractie voor de liefhebbers van mooie architectonische ontwerpen. Het begint al meteen als je de deur van het vliegtuig uitstapt en wel met de vliegtuigslurf; op een slanke witte console rust een strakke metalen brugconstructie die een reeks ramen heeft die in een esthetische halve boog lopen. 


Als je de slurf vervolgens uitgewandeld bent dan kom je in een grote hoge overzichtelijke ruimte die je leidt naar het hoofdgebouw, die bestaat uit twee slanke symmetrische terminals in de vorm van twee vleugels. Calatrava, die zogezegd deze hernieuwde luchthaven heeft ontworpen, heeft zich hier absoluut van zijn beste kant laten zien. Bijna vanzelfsprekend liep ik van de week over een tweede creatie van Calatrava, namelijk een opvallende voetgangersbrug die de rivier de Nervion overspant. Een grote witte stalen constructie, die wederom zo kenmerkend is voor de architectuur van Calatrava, is echt een aanwinst voor Bilbao. De brug wordt ‘Zubizuri’ genoemd wat heel toepasselijk in het Baskisch "Witte Brug" betekent.

Echter Calatrava zou Calatrava niet zijn als er toch wat op en aanmerkingen op deze brug te maken zijn. Zo bleek al vrij vlot na de voltooiing dat de glazen tegels voor het loopgedeelte van de brug niet resistent waren tegen de hoeveelheid wandelaars en bijna alle tegels zijn inmiddels gebarsten en/of gehavend. Ook hadden mensen met hoogtevrees moeite om over het glas heen te lopen en om beiden genoemde zaken te ondervangen heeft men toen maar een ronduit lelijke zwarte rubberen mat over de gehele brug gelegd. Ik hoop nog steeds dat deze ‘zwarte loper’ een tijdelijke oplossing is en men binnenkort met een esthetisch verantwoorde oplossing komt.   



Tijdens de reizen van KUNSTSTAD komen we regelmatig gebouwen tegen van de hand van Calatrava; laatst nog tijdens de Kopenhagenreis zagen we tijdens ons bezoek aan het nabij gelegen Malmö het flatgebouw genaamd de ‘Turning Torso’  en in het verleden zagen we tijdens onze reizen onder meer het Belgische treinstation van Luik-Guillemins, de telecommunicatietoren van Montjuïc in Barcelona en niet te vergeten de talrijke gebouwen van zijn hand in zijn geboortestad Valencia. En natuurlijk zagen we bruggen van Calatrava, dat echt een specialiteit van hem is, in de Ierse hoofdstad Dublin en in Venetië. 

De laatst genoemde brug van Calatrava brengt me in gedachte meteen naar de vermaarde Lagunestad waar wij met KUNSTSTAD ook dit jaar weer naar toe gaan. Deze brug is pas in 2008 ingewijd en viel vanwege de moderne vormgeving niet bij alle Venetianen in goede aarde. Natuurlijk heeft deze Calatrava-brug een hele andere vormgeving dan de traditionele historische bruggen in Venetië maar het is dan ook niet zomaar een brug. Allereerst moest de nieuwe brug maar liefst een lengte van 94 meter hebben en daarnaast heeft het dagelijks een enorme mensenmassa te verduren. Hij ligt namelijk bij het treinstation van Venetië en tevens naast de grote parkeergarages, waardoor het grote toeristenmeutes moet aan kunnen. 


Van de drukte op de Calatrava-brug hebben wij tijdens onze KUNSTSTAD-reis weinig last want wij vertoeven op een ander, veel rustiger stukje, van Venetië. Nu ik inmiddels met mijn verhaal in de Lagunestad ben aanbeland realiseer ik me, dat naast de architectuur van Calatrava, Venetië en Bilbao nog meer overeenkomsten hebben. Zo heeft net als Bilbao ook Venetië een Guggenheim museum. Het museumgebouw in Venetië is wellicht niet zo spectaculair als in Bilbao maar de collectie en de geschiedenis is zeker zo interessant. Het museum is ooit gesticht door Peggy Guggenheim in haar voormalige woonhuis gelegen aan de Canal Grande en dat dien je zeker te bezoeken als je in Venetië bent. Uiteraard staat dit museum naast vele andere bezienswaardigheden ook op het programma tijdens onze reis. 

Mocht je trouwens interesse hebben in deze Venetiëreis, waarbij de tweejaarlijkse kunstmanifestatie De Biennale centraal staat, neem dan even contact met ons op!

 

Marcel  Verhoeven, Stedenkenner 

verhoeven@kunststad.nl

 

Mocht je in november met ons mee willen naar Venetië en de Biënnale kijk dan hier voor meer informatie.