Een exclusieve middag in Wassenaar

Met veel plezier denk ik terug aan de Matinée Exclusive van afgelopen donderdag die plaatsvond in het prachtige Museum Voorlinden. De Matinée Exclusive is een cultureel evenement dat we een aantal keer per jaar speciaal voor de Amici (‘de vrienden’) van KUNSTSTAD organiseren. We zijn de afgelopen jaren al op heel wat bijzondere plekken geweest en omdat onze Amici voor ons belangrijk zijn zorgen we altijd dat er iets speciaals tijdens zo’n Matinée Exclusive gebeurt. De reeks van 2019 strartte dit jaar met een bezoek aan het atelier en showroom van de couturier en kunstenaar Mart Visser. Exclusief voor het gezelschap van KUNSTSTAD had hij zijn indrukwekkende werkruimte opengesteld en vertelde hij met veel enthousiasme over zijn creaties. 

De tweede Matinée Exclusive vond zogezegd afgelopen week plaats en de locatie hiervoor was het indrukwekkende Museum Voorlinden in Wassenaar. Alleen al het museumgebouw is meer dan de moeite waard om te bekijken en vooral in combinatie met het landgoed Voorlinden waar het op is gesitueerd maakt het een feest om hier rond te wandelen. Ik zag hoe alle trouwe deelnemers van KUNSTSTAD al direct enthousiast waren toen ze het museumgebouw binnenstapten en de korte wandeling door de tuin, die ontworpen is door de internationaal bekende tuinarchitect Piet Oudolf, al achter de rug hadden. Het vele glas in het museum zorgt er trouwens voor dat je voortdurend contact hebt met de tuin en de rest van de buitenomgeving. 


Voordat we met de ‘KUNSTSTADTERS’ onder leiding van de deskundige gidsen van Voorlinden het museum zouden gaan ontdekken kregen we een toespraak van niemand minden dan Joop van Caldenborgh himself. De zakenman en kunstverzamelaar Van Caldenborgh is de initiatiefnemer en financier van het Museum Voorlinden. Daarnaast is zijn van origine eigen verzameling, genaamd de Caldic Collectie, in het gloednieuwe museumgebouw onder gebracht. Ook het landgoed heeft hij jaren geleden aangekocht en niet ver van het museumgebouw woont hij zelf in een villa. Het Museum Voorlinden, de tuin en andere bijbehorende bebouwing zijn tegenwoordig onderdeel van een stichting waarin Van Caldenborgh natuurlijk wel zijn spreekwoordelijke ‘zegje’ kan doen. 

Het blijft toch wel bijzonder om al deze informatie over het ontstaan van het museum, de zaken waar hij tegenaan liep tijdens de realisatie en de ins-and-outs van het museum hoogst persoonlijk van de heer Van Caldenborgh te horen te krijgen. Tijdens onze ontvangst in de bibliotheek van het museum vertelde hij honderduit over de totstandkoming van dit nieuwe museum in Nederland dat inmiddels al echt een begrip is. Van Caldenborgh vertelde over zijn pogingen om in eerste instantie ‘zijn museum’ in Rotterdam te vestigen, daarna de tevergeefs inspanning om in Den Haag een geschikte locatie te krijgen. En hoe hij na wat moeite uiteindelijk in Wassenaar terecht was gekomen. 


Met plezier bemerkte we dat de spreektijd behoorlijk uitliep echter dat deed er niet toe want wie wil nou niet van zo’n interessante kunstverzamelaar uit de eerste hand dit soort zaken horen.

Vervolgens kregen we zogezegd in drie groepen een rondleiding door het gebouw en werd stil gestaan bij de topstukken uit de collectie. Ik merkte dat iedereen echt uitermate geboeid naar de twee enorme figuren van kunstenaar Ron Mueck stond te kijken. Op een buitengewoon hyperrealistische manier heeft Mueck een ouder stel in badkleding op een denkbeeldig strand uitgebeeld. Echter de man en vrouw zijn, hoe echt ze ook lijken, twee keer zo groot als ‘normaal’. Vooral de details van deze opzienbarende sculptuur zijn fascinerend; de nagels op de kromme tenen, de haartjes op de neus van de man, opgezette adertjes op de vrouwenbenen, etcetera. 

Een ander opmerkelijk kunstwerk is het zwembad dat ogenschijnlijk gevuld met water is, dat golft en kabbelt. Echter enige meters naast het zwembad, achter een museumwand, is een trap waar je naar beneden kunt wandelen waardoor je zowaar onder het wateroppervlak terecht komt. Door het ‘laagje’ water heen zie je dan van onderaf de mensen in de museumzaal staan. Erg bijzonder!


En dan natuurlijk niet te vergeten de liftengroep in het museum die vervaardigd is door de Italiaanse kunstenaar Maurizio Cattelan. Ogenschijnlijk lijkt het geheel naar behoren te functioneren; soms gaat de lift aan de linkerkant open en soms die van rechts. Ook de lampjes boven de liftdeuren geven aan op welke verdieping die is. Maar….. je realiseert je al vrij snel dat elke lift niet groter is dan een schoenendoos en dat de enigen die hier eventueel gebruik van kunnen maken een muizenfamilie is. Zo’n kunstwerk doet het natuurlijk erg goed bij jonge bezoekers maar ook volwassen zie je er gefascineerd naar kijken.

Natuurlijk heeft het museum nog veel meer interessante kunstwerken en die werden ook nog bekeken, echter onze Matinée Exclusive is altijd pas compleets als we zo’n middag afsluiten met het traditionele glaasje wijn. Dit deden we dit keer in het nabij gelegen restaurant van het museum dat gevestigd is in het meer dan honderd jaar oude landhuis dat ooit gebouwd is in Engelse stijl. Vanaf daar hadden we met een glaasje in ons hand een prachtig uitzicht op de tuin en het Museum Voorlinden, dat we inmiddels al goed hadden leren kennen. Natuurlijk werd er druk bijgepraat en hoorde ik al hoe verschillende van de aanwezigen al weer plannen maakten voor een kunstreis met KUNSTSTAD. 


Wij verheugen ons trouwens al weer op de Matinée Exclusive van het najaar die wederom echt iets exclusiefs en speciaals is namelijk een bezoek aan de villa en galerie van de veelzijdige zanger, musicus en kunstenaar Herman van Veen.

Mocht je trouwens na het lezen van mijn verhaal ook graag Amici willen worden om zo aanwezig te kunnen zijn al deze bijzondere ontvangsten (en om daarnaast nog allerlei privileges en kortingen te ontvangen) neem dan even contact met ons op.

 

Marcel  Verhoeven, Stedenkenner 

verhoeven@kunststad.nl