Een hotelgebouw met een geschiedenis

Zoals je wellicht gelezen hebt verblijven wij de laatste twee maanden weer geregeld in Berlijn. De Duitse hoofdstad is min of meer onze ‘thuisbasis’ geworden deze zomer en vanuit daar vertrekken we nu geregeld naar andere plekken in Europa om daar KUNSTSTAD-reizen te begeleiden. 

Dit pinksterweekend waren we weer even op pad, namelijk naar Kleve en Xanten voor een bijzondere weekendtrip van KUNSTSTAD, maar afgelopen week zat ik nog een kop koffie te drinken in het vijfsterrenhotel Hotel de Rome dat is gelegen aan de Bebelplatz in Berlijn. Vanuit onder meer de hotelbar van dit hotel heb je prachtig uitzicht over de universiteitsgebouwen van de Humboldtuniversiteit en ook op de tegenovergelegen Sint-Hedwigskathedraal. De Bebelplatz is overigens het plein waar in de jaren ’30 de verfoeide boekverbrandingen plaatsvonden en daar herinnert tegenwoordig nog een indrukwekkend monument op die plek aan. Vanuit het hotel zie je ook nog een glimp van de Neue Wache en op die manier word je herinnerd aan de DDR-tijd omdat op die plek de wisseling van de wacht daar toen dagelijks plaatsvond. Het hotel staat dus op een uitstekende centrale locatie, midden in het centrum van de Duitse hoofdstad.


Toen ik het luxueuze hotelgebouw enige jaren geleden voor het eerst binnen stapte was ik gelijk onder de indruk van de prettige, rustige en welkome ambiance. Alle elementen klopten zover, van de ontvangst bij de receptie tot de ruime opzet van de lobby. Het viel me wel gelijk op dat het gebouw een bepaalde historische sfeer uitademde en bij navraag bleek inderdaad dat het statige hotelgebouw van Hotel de Rome oorspronkelijk een andere functie had, het was namelijk in 1889 ontworpen als hoofdkantoor voor de Dresdner Bank. Bij de verbouwing tot hotel heeft men vele oude historische elementen die nog aan de bank doen denken bewaard en geïntegreerd in het huidige chique hotelinterieur. De statige ontvangsthal van de voormalige bank is nu een balzaal die gebruikt wordt voor feesten en partijen, waarvan de uitstraling echt doet denken aan ver vervlogen tijden. De trappenhuizen zijn ook vol allure en daarom is het echt de moeite waard om in plaats van de lift even de trap in dit hotel te nemen. Een must is dan om met de trap naar beneden te wandelen en op de plek te komen waar ooit de bankkluizen waren en tegenwoordig de spa en zwembad van het hotel zich bevinden. Het grote binnenzwembad is met duizenden mozaïeksteentjes bekleed en is echt lust voor het oog. 


Eén van massageruimtes is ooit een kluis geweest en daar doet een enorme dikke kluisdeur nog aan herinneren. De hotelmedewerker die mij ooit door het hotel rondleidde zei dat tijdens de verbouwing tot hotel men ontzettend veel moeite heeft gehad om deze kluisdeur weer te ontgrendelen omdat de sleutel tijdens de roerige Berlijnse geschiedenis verloren was gegaan. Tijdens de ontdekkingstocht door dit gedeelte van Hotel de Rome kwam ik nog zo’n kluisdeur tegen en mijn rondleider legde uit dat deze kluisdeur nog altijd dicht zit omdat men hier ook geen sleutel meer van heeft en dat het momenteel te kostbaar en te ingewikkeld is om hem te openen. Natuurlijk wordt je dan meteen nieuwsgierig wat er achter die immense kluisdeur te vinden is. Een goudschat? Of alleen maar waardeloze historische Duitse bankbiljetten? De inhoud van deze kluis zal nog wel een tijdje een mysterie blijven en dat maakt dit hotel nog bijzonderder. 

Ik verblijf wel vaker in hotels waar een markante geschiedenis aan zit, zoals ik al eens eerder vertelde over een hotel in Málaga, waar je onder het hotel nog historische restanten kunt vinden van een oude Romeinse stadsmuur, en natuurlijk het mooie hotel in Brugge, waar we tijdens onze Jan van Eyckreis weer in zullen verblijven, dat gebouwd is op de fundamenten van de beroemde St. Donaaskathedraal. 


Ik vind het boeiend om kennis te nemen van de hotelgeschiedenissen en vind het belangrijk dat een gast informatie in het hotel terug kan vinden over de vorige functie van het gebouw. Kijk als je in een hotel bent dus eens goed om je heen of je iets terug ziet van de historie en vraag het personeel naar de verhalen en eventuele anekdotes daaromtrent. Het kan je veel aanvullende kennis opleveren en je verblijf wellicht nog leuker en interessanter maken.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com