Lekkernijen die worden aangeboden

Zoals je weet ben ik al vele malen in Berlijn geweest en ken ik daarom een groot aantal hotels in het viersterrensegment. Dit keer verblijf ik dan ook in een voor mij bekend logement in de reeks van hotels in Berlijn waar altijd een warm welkom krijg en zodra ik hier binnenloop krijg ik een lekker welkomstdrankje aangeboden. 

Wellicht heb ik al eens genoemd dat ik het een aangename en gastvrije verrassing vind als bij het inchecken op de receptiebalie wat lekkernijen klaar staan, zoals chocolaatjes en water of vruchtensap. Meestal heb je als aankomende hotelgast een behoorlijke reis achter de rug en weet je dat je vaak nog wat handelingen dient te verrichten om in te checken, zoals een formulier invullen, creditcardautorisatie geven, je paspoort laten controleren etcetera. Hoe lekker is het dan om bij binnenkomst even je eerste trek te kunnen stillen en dorst te kunnen lessen terwijl je met al deze formaliteiten bezig bent. 

Nog leuker is het als je vervolgens op je hotelkamer komt en er ‘complimentary’ een fles mineraalwater klaar staat die door het hotel wordt aangeboden. Vaak valt me op dat er ook nog andere versnaperingen op je kamer door hotels gratis worden aangeboden. 


Soms weten hotels vooraf dat wij hun faciliteiten komen keuren voor onze toekomstige KUNSTSTAD-reizen en dan wil men ons wel eens wat meer in de watten leggen door bijvoorbeeld een mooie fruitschaal klaar te zetten. Natuurlijk weten we dat dit laatste niet voor alle reguliere hotelgasten is weggelegd, maar genieten wij er niet minder om. 

Wil je als hotelgast bij binnenkomst nog meer eten en drinken dan kan dat natuurlijk door ter betaling dingen uit de minibar op je hotelkamer te nuttigen. Soms lijkt zo’n drankje wel wat duurder maar het staat daarentegen wel lekker gekoeld klaar in je ‘eigen’ koelkastje in je hotelvertrek. Zo’n moment is goud waard, als je na een lange reis of een vermoeiende dag in de stad met een heerlijk glaasje koude witte wijn op een relaxte stoel met je voeten omhoog kunt genieten van het uitzicht vanuit je hotelkamer. 

Terwijl ik geniet van mijn uitgebreide Duitse Frühstück en ik langzaam verzadig raak van alle lekkere dingen die ik heb opgeschept, moet ik terug denken aan bordjes die ik een tijdje geleden zag staan bij een ontbijtbuffet in een Nederlands hotel, op de grens van Duitsland en Nederland, waar ik was. Daar stond namelijk de volgende tekst gemeld: “Het is niet toegestaan om lunchpakketjes te maken! Dus geen etenswaren meenemen uit de ontbijtzaal”. Ik vroeg me gelijk af of het in Nederland regelmatig gebeurt dat, ondanks het genereuze ontbijtaanbod, er op grote schaal door hotelgasten spulletjes van het ontbijtbuffet meegenomen worden. Een interessant onderwerp om als hospitalitykenner een andere keer eens op terug te komen.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com