Een Rembrandt en een boodschappenkarretje

Afgelopen dinsdag gingen we zoals gepland naar Aken en Maastricht om nog eens goed rond te kijken of alles in orde was om over anderhalve week op een goede manier de driedaagse reis naar de genoemde steden te kunnen laten plaatsvinden. Judith bezocht het schitterende Bonnenfantenmuseum en ging daarna naar de wijngaard van de Apolstelhoeve. Ik reed met de trein naar Aken waar ik, ondanks dat ik een paar keer moest overstappen, uiteindelijk aanbelandde. Het is wel grappig dat je direct als je uit de trein stapt het gevoel hebt dat je heel erg in het buitenland bent terwijl je slechts enkele kilometers van de Nederlandse grens bent verwijderd. Al vrij vlot passeerde ik de Dom van Aken en direct ontwaarde ik in het midden van het oude kerkgebouw de contouren van de Paltskapel. Vele malen was ik al in dit schitterende bouwwerk geweest, maar toch besloot ik om wederom hier binnen een kijkje te nemen. Fantastisch hoe de bouwlieden aan het eind van de achtste eeuw na Christus in opdracht van Keizer Karel de Grote deze gebedsruimte in een centraalbouw geconstrueerd hebben. Hoe kwamen ze aan deze kennis? Ik vermoed dat ze zeker naar Rome gegaan zijn om daar onder meer het Pantheon te bekijken.


Vervolgens wandelde ik verder en rook de ‘rotte eierenlucht’ van de Elisenbrunnen. Midden in het centrum van de stad staat een Classicistisch bouwwerk waar uit twee enorme kranen het zwavelhoudend bronwater stroomt. Het geneeskrachtige water komt diep uit de Akenere bodem en is zelfs behoorlijk warm als je je hand eronder houdt. Absoluut een bezienswaardigheid en dit mag je zeker niet overslaan als je hier bent.

Echter ik was op weg naar het Suermondt-Ludwig-Museum, het stedelijk museum van de stad dat zich kenmerkt door een interessante met name oude kunstcollectie. Het museum is vernoemd naar twee families die in Aken kunst verzamelden. Barthold Suermondt en zijn vrouw stichtte het museum in 1883 en stelde hier hun collectie tentoon. Het Akense verzamelaarsechtpaar Peter en Irene Ludwig, vulde vanaf 1977 het met vele kunststukken aan en verbonden vervolgens ook hun naam aan dit museum. 

Als je via de geadviseerde route door het gebouw loopt dan vangt het aan met de middeleeuwse beeldhouwkunst, die zeker voor de liefhebbers hiervan zeer indrukwekkend is. 


Hierna beland je op een gegeven moment in de zeventiende eeuwse schilderkunst van de Hollandse meesters waarbij bijvoorbeeld de stillevens van Willem Claesz. Heda en zijn collega Pieter Claesz mij enorm aanspraken. In de volgende zaal werd ik getrakteerd op indrukwekkende werken waaronder twee imposante schilderijen van Govert Flinck. Echter het topwerk in deze ruimte is waarschijnlijk het portret van een jonge man geschilderd door niemand minder dan onze eigen Rembrandt van Rijn. Ik bestudeer het werk een tijdje en het is onmiskenbaar een werk van de grote meester en mag dus door echte Rembrandt-fans absoluut niet overgeslagen worden.

De wandeling door het Suermondt-Ludwig-Museum is één grote verrassingstocht met een afwisseling van topwerken zoals bijvoorbeeld het schilderij ‘Judith en het hoofd van Holofernes’ van Lucas Cranach, en mindere bekende stukken. Echter mijn tijd was beperkt want ik wilde ook nog een hernieuwd bezoek brengen aan het mij bekende Ludwig Forum. Dit Museum van Moderne Kunst, op slechts een kleine loopafstand van Suermondt-Ludwig-Museum, is zoals de naam al doet vermoeden eveneens gevuld met kunststukken die verzameld zijn door het echtpaar Ludwig. In 1970 richtte de Ludwigs samen met een aantal andere verzamelaars en de benoemde directeur Wolfgang Becker vanuit gemeenschappelijke ideeën het gemeentelijk museum Neue Galerie - Sammlung Ludwig op en dit was toen een van de eerste musea voor hedendaagse kunst in Duitsland. 

 


De collectie van het Ludwig Forum bestaat uit meer dan 3.000 werken, uit allerlei moderne kunstgenres en uit vele landen, echter de nadruk ligt op Amerikaanse kunst sinds de jaren zestig, waarbij Pop Art met een aantal topwerken goed vertegenwoordigd is. Mooi zijn in dit kader de werken van Roy Liechtenstein en Andy Warhol. Maar echt top zijn de beeldhouwwerken van Duan Hanson. Een zeer bijzonder werk van hem alhier is de beeldengroep ‘Bowery Bums’ dat drie ‘bevroren’ bedelaars van de Bowery in Manhattan laat zien. Hanson’s ‘Supermarket Lady’, die wel bekend staat als de Mona-Lisa uit Aken, is een hyperrealistische levensgrote sculptuur van een volkse vrouw met een winkelwagen. Het is echt een icoon van de moderne kunstgeschiedenis en als je haar bekijkt dan blijf ze fascineren. Alleen al vanwege al deze genoemde kunstwerken moet je naar het Akener Ludwig Forum, maar natuurlijk zijn hier nog veel meer interessante moderne kunstwerken te zien en daar vertel ik graag ter plekke over ander halve week meer over. Mocht je trouwens nog mee willen met deze bijzondere driedaagse reis dan kun je je nog aanmelden (klik hier voor informatie).

 

Marcel Verhoeven, Stedenkenner 

verhoeven@kunststad.nl