De toverfluit in Bonn

Dit weekend ben ik in de Duitse stad Bonn en dat is voor de derde maal dit jaar. De stad verveelt nog steeds niet en dat komt onder meer door de prachtige musea die deze plaats rijk is. Gisteren bezocht ik met een groep geïnteresseerden het Kunstmuseum Bonn en liet hen een aantal hoogtepunten van dit schitterende museum zien. Met name de schilderijen van August Macke zijn echt zeer moeite waard en deze tonen hoe belangrijk Macke als vernieuwer aan het begin van de twintigste eeuw was. Macke vormde samen met Kadinsky, Jawinlensky en Marc de kern van de expressionistische kunstenaarsgroep ‘Der Blaue Reiter’, die actief was in München. Macke keerde echter al vrij vlot terug naar zijn woonplaats Bonn en zorgde er op die manier voor dat Bonn in de periode voor de Eerste Wereldoorlog al een plek van betekenis werd in de moderne kunst. Als klap op de vuurpijl werd ons gezelschap na mijn rondleiding ook nog door de directeur van het Kunstmuseum Bonn ontvangen en dat is toch een hele eer.

Vandaag staat er voor de deelnemers van deze KUNSTSTAD-reis nog een aantal bijzondere bezienswaardigheden op het programma, maar waarschijnlijk is één van de hoogtepunten deze dag het bezoek aan de ‘Die Zauberflöte’ deze avond in de opera van Bonn. 


Ik ben heel benieuwd hoe deze uitvoering zal zijn. In mijn leven heb ik al verscheidene malen uitvoeringen van ‘Die Zauberflöte' gezien en gehoord. De eerste keer dat ik deze gehele Opera ‘live’ zag was in The Metropolitan Opera in New York. Het was geweldig om deze beroemde opera in ‘The Met’ te zien. Daarnaast maakte ik een traditionele versie ervan mee in de Staatsoper in Berlijn en ook een uitvoering van ‘Die Zauberflöte' in het concertgebouw zo’n tien jaar geleden was echt genieten alhoewel het toen alleen om de muziek en zang ging want het schouwspel met een groot decor was hier vanzelfsprekend niet mogelijk

Het sprookjesachtige verhaal van ‘Die Zauberflöte’ gaat over een prins genaamd Tamino, die voor de Koningin van de Nachtop zoek gaat naar haar dochter Pamina. Deze prinses Paminazou ontvoerd zijn door de hogepriester Sarastro. In die zoektocht wordt prins Tamino geholpen door een zekere Papageno, die vogelvanger is. Deze Papageno is tevens op zoek naar een leuke vrouw, waar hij zijn leven mee kan delen. Als ondersteuning krijgt prins Tamino een fluit met toverkracht van drie hofdames die in dienst zijn van de Koningin van de Nacht en Papageno wordt door hen verrast met een magisch klokkenspel. Regelmatig worden op deze instrumenten deuntjes tijdens de opera gespeeld. 


 

Marcel  Verhoeven, Stedenkenner 

verhoeven@kunststad.nl

Grandioos en wereldberoemd is trouwens het moment dat de Koningin van de Nacht in woede uitbarst en het stuk ‘Der Hölle Rache’ gaat zingen. Bij elke ‘live’ uitvoering hiervan hou ik op dat moment weer mijn adem in want het is altijd een enorme knappe opgave als de zangeres deze aria zingt. Eén van de mooiste uitvoeringen hiervan is van onze eigen Christina Deutekom, echter kenners zijn er nog steeds niet over eens wie de beste vertolkster is van Koningin van de Nacht. Wellicht is het Diana Damrau, zoals hier in het filmpje aan de linkerkant te zien is. 

Maar het meest vermakelijke zijn eigenlijk de momenten tijdens deze opera dat de clowneske Papageno acte de presence geeft en dat hij zijn ‘vrouwtje’ genaamd Papagena vindt. Min of meer door middel van een ‘lokroep’ reageert zij en kibbelen ze al vrij vlot na hun ontmoeting over de hoeveelheid kinderen die zij zullen nemen. Hilarisch en schitterend!

Ik verheug me nu al op deze topopera!