Hardlopen stimuleren

Kwaliteitshotels bieden regelmatig veel extra’s aan hun gasten aan die het verblijf op zo’n plek nog aangenamer maken. Er zijn in dit kader talrijke diensten te noemen die hotels kunnen organiseren om het oponthoud te verreiken. Eén van de dingen die ik hier wil aankaarten is een service die ik regelmatig tegenkom en dat is dat het hotel zorgt voor de lichaamsbeweging van haar gasten. Natuurlijk bedoel ik dan niet dat je als hotelgast gedwongen wordt om de trap te nemen (omdat de lift niet functioneert) of dat je lange gangen moet doorlopen om bij je kamer te komen. Nee, ik heb het over de faciliteiten die een hotel biedt om vrijwillig, als je daar behoefte aan hebt, aan je lichamelijke conditie te werken. De meeste viersterren (en vijfsterren) hotels beschikken over een (al dan niet bescheiden) sportzaal waar je op hypermoderne fitnessapparaten kunt gaan staan om je overtollige calorieën te verbranden.

Zo’n gym in het hotel is praktisch, maar nog veel leuker vind ik het als het hotel je stimuleert om je ‘exercises' buiten de deur te doen door middel van een fiks hardlooprondje in de omgeving. 

Al verschillende keren heb ik meegemaakt dat hotels bij de receptie plattegronden hebben liggen waarbij men voor hotelgasten die van hardlopen houden, enkele hardlooproutes als suggestie heeft aangeven.


Marcel heeft al regelmatig van dit soort initiatieven gebruik gemaakt en het is ook een uitstekende manier om al rennend de omgeving te verkennen. 

Sommige hotels hebben deze stimulans om te gaan hardlopen behoorlijk ver uitgewerkt, zo zag ik eens in het Crown Plazahotel in Manchester dat men een hele balie voor hardlopers bij de entree had geïnstalleerd waar men niet alleen plattegrondjes met hardlooproutes door de stad kon pakken, maar waar ook grote kannen met water klaar stonden om de dorst van de terugkomende joggers te lessen. Ook handdoeken lagen gereed en zelfs appels stonden voor de sportievelingen klaar. Deze opvallende witte balie voor hardlopers blijkt trouwens een echt opvallend item van de Crowne Plaza hotels te zijn, want je komt hem ook in allerlei andere hotels van deze keten tegen.

Zo’n service voor hardlopers lijkt misschien voor sommigen wat overdreven, maar het wekt wel heel veel sympathie op bij een bepaalde groep hotelgebruikers. Zo vind ik als niet-hardloper deze dienstverlening ook een interessante bijkomstigheid, want dit staat voor mij symbool voor de verdere dienstverlening in het hotel. En misschien weten ze mij zo nog eens over te halen om ook de gympen aan te doen en een stukje te gaan joggen. 


Mocht ik nou die sneakers niet bij me hebben in mij bagage dan voorziet bijvoorbeeld het Westin Hotel in Valencia, waar ik laatst was, daarin want zij bieden de gast de mogelijkheid om deze schoenen te lenen tegen een kleine vergoeding. Als bijkomend voordeel scheelt dat ook weer ruimte in je koffer. 

Heerlijk is het natuurlijk als je na een sportieve prestatie kunt genieten van een warme douche, bubbelbad en eventueel een sauna. Veel hotels beschikken tegenwoordig over een heuse wellness ruimte met bijbehorende saunafaciliteiten. Het is natuurlijk niet alleen voor sporters heerlijk om daar gebruik van te maken, maar ook na een dag struinen door de stad, het bezoeken van musea of andere inspannende activiteiten is het fijn om heerlijk te relaxen op zo’n plek. Ik zal een andere keer wat uitgebreider stil staan bij het fenomeen wellness in hotels, want ook daar valt natuurlijk nog veel meer over te vertellen. 

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com 



Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.