Kleine wasjes, grote wasjes

Regelmatig denk ik na over hoe het reizen in de toekomst eruit zal gaan zien en wat over tien of twintig jaar het ideale kwaliteitshotel te bieden heeft. Ik hoop in elk geval dat het op reis zijn nog comfortabeler wordt. Voor een deel heb je dat natuurlijk nu al in eigen hand. Zo vind het zelf bijvoorbeeld prettig als ik niet te veel bagage bij me heb. Ik neem altijd een ruime koffer mee, waar veel in kan, maar die toch als handbagage in de cabine van het vliegtuig is toegestaan. Ideaal voor mij want ik hoef nooit te wachten bij de bagageband en na aankomst op mijn plaats van bestemming ben ik altijd zonder enig oponthoud zo van de luchthaven weg. 

Zogezegd heb ik in mijn koffertje genoeg plek om allerlei kledingstukken mee te nemen; van onder andere chique jurkjes tot casual broeken. Echter na een dag of zes in een hotel te hebben verbleven raakt mijn bescheiden reisgarderobe toch een beetje uitgeput en dienen populaire kledingstukken even gewassen te worden zodat ik alles weer fris en schoon kan aantrekken. 

In zo’n geval hebben bijna alle vier- en vijfsterrenhotel een ‘laundry service’ waar je vuile kleding af kunt geven en waarbij je het schoon en opgevouwen aan het eind van de dag weer terug krijgt. 


Je kent dit fenomeen waarschijnlijk wel want in de kast van je hotelkamer word je er vaak aan herinnerd doordat hier meestal een stevige witte plasticzak met het hotellogo ligt en daarbij een papieren invullijst met namen van allerlei kledingstukken.

Dit is zoals je begrijpt bedoeld om je vuile was in te doen en aan te strepen wat er allemaal gewassen dient te worden. Mocht je zo’n formulier wel eens bekeken hebben dan is het je misschien opgevallen dat dit vaak vrij prijzig is. 

Een herenoverhemd gewassen en gestreken voor negen euro is nog te doen, maar een paar sokken wassen voor vijf euro en hetzelfde bedrag betalen voor één onderbroek is natuurlijk niet goedkoop en het kan behoorlijk in de papieren lopen. Sommige goeie hotels hebben dan een alternatieve service waarbij je je wasgoed per kiloprijs kunt laten wassen en dat scheelt natuurlijk aanzienlijk. 

Zelf wassen ‘in den vreemde’ kan natuurlijk ook nog altijd. Bij slechts enkele vieze kledingstukken laten we het bad wel eens vol lopen met heet water en veel shampoo tot dat we een schuimige sopje hebben waar de kledingstukken een tijdje in kunnen weken. Marcel boent en wringt vervolgens alles daarna nog een keer en hij neemt die taak dan altijd heel serieus. Meestal zijn na zo’n zelfgedane wasbeurt eventuele vlekken verdwenen en ruikt al onze kledij weer lekker. Er zijn hotels die rekening houden met dit soort ‘huiselijke vlijt’ en die hebben dan een uittrekbaar waslijntje boven het bad gemonteerd waar alles dan eventueel aan kan drogen. 


Soms moeten bij ons echter natte, net gewassen dingen snel weer droog zijn omdat we ze vlot weer aan willen doen of omdat we ze wederom in moeten pakken in de koffer omdat we het hotel weer verlaten. Dan gaat Marcel in de weer met de hotelföhn en in een wip heeft hij sokken, een t-shirt en andere kleine zaken droog geblazen. 

Als we echt lang in het buitenland op pad zijn en we geen tijd en zin hebben in de bovenstaande ‘self service badwasbeurt’ dan vragen we meestal aan de hotelreceptie waar de dichtstbijzijnde wasserette is. Vaak bevindt zich zoiets dan op een steenworp afstand van ons hotel. Je gooit je wasspullen daar dan in een enorme wasmachine, werpt enkele euro’s in zo’n apparaat, vervolgens trek je nog een zakje met wat vloeibaar wasmiddel uit een ander toestel en binnen een uurtje komt onze kleding schoon en prettig geurend uit de wasserettemachine. Daarnaast staan in dezelfde ruimte vaak nog een paar drogers en dan neem je alles na een poosje droog en wel weer mee naar je hotelkamer en kan het schoon de koffer weer in. 

Ik begon mijn verhaal van deze week met de gedachte aan het ideale hotel van de toekomst en dan dient er volgens mij eigenlijk standaard in elk hotel een wasserette met selfservice te zijn. Toen ik laatst in een fijn viersterrenhotel in Berlijn was was er van wat ik hier beschrijf namelijk sprake.


In dit hotel waren er speciaal exclusief voor hotelgasten moderne wasmachines en drogers in de ruime kelderverdieping opgesteld. Ideaal en echt iets voor de lichtbepakte reiziger van de toekomst! Was dit maar voortaan altijd zo!

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com