Prachtige musea bij onze oosterburen

Wat heeft Duitsland toch prachtige musea! Dat heb ik de afgelopen week weer eens mogen ondervinden tijdens mijn verblijf in het land van onze oosterburen. Verleden week schreef ik al over de tijd die wij recent met de groep van KUNSTSTAD in Bremen doorbrachten. Daar bezochten we onder meer met elkaar het Paula Modersohn-Becker Museum, dat aan de gelijknamige Duitse modernistische kunstenares gewijd is en dat een onderdeel is van de karakteristieke Böttcherstraße die in opdracht van mecenas en koffiemagnaat Ludwig Roselius in de jaren ’20 van de twintigste eeuw gebouwd is. Het Paula Modersohn-Becker Museum staat in verbinding met Ludwig Roselius Museum, waar de genoemde rijke industrieel de rest van zijn kunstcollectie tentoon heeft gesteld, waaronder werken van Lucas Cranach de Oudere. Zeer bijzonder zijn hier de portreten die Cranach van zijn vriend, de kerkhervormer Maarten Luther en zijn vrouw Katharina von Bora heeft gemaakt. In een prachtige ambiance kan men hier in het centrum van Bremen dus twee interessante musea bewonderen. 

Wat nog bijzonderder was was dat ons hotel ook deel uitmaakte van de totaalarchitectuur van de Böttcherstraße.


De samensteller van het geheel, de ontwerper en beeldhouwer Bernhard Hoetger, creëerde niet alleen de beschreven museumgebouwen, maar het daarnaast gelegen Haus Atlantis met de schitterende Himmelsaal zijn eveneens van zijn hand. Hoe leuk is het dan om daar met de KUNSTSTAD-groep heerlijk op de eerste dag van onze reis een glaasje sect te drinken en met de hoteldirecteur te proosten op een mooie reis naar de twee hanzensteden Bremen en Hamburg.

De dag erna bewonderden wij met elkaar de collectie van de Kunsthalle in Bremen en twee kunstwerken van de Italiaanse kunstenaar Maurizio Catalan noemde ik verleden week in mijn Travel Tales al; hij maakte zijn interpretaties op de Bremer Stadsmuzikanten en deze zijn echt een opmerkelijk onderdeel van de Bremer Kunsthalle. Maar het museum telt natuurlijk talrijke andere bijzondere werken. Het grote monumentale schilderij van de impressionist Claude Monet getiteld ‘Camille’ is echt een topwerk uit de collectie en dat was reden te meer voor mij om er met de reisgroep uitgebreid bij stil te staan. En ook de schilderijen van Pieter Lastman en Jan Lievens, die als respectievelijk leermeester en collega van Rembrandt bepalend zijn voor de kunstgeschiedenis, maken de Bremer Kunsthalle een speciale plek om te vertoeven. 


Enkele dagen later reden we tijdens de KUNSTSTAD-reis door naar Hamburg en ook daar is er een Kunsthalle die je bijna vanzelfsprekend niet over mag slaan. We togen met de groep hier naar toe en genoten op deze plek van talrijke schitterende schilderijen. Hier was Rembrandt met twee vroege werken vertegenwoordigd en vertelde ik met genoegen waarom deze schilderijen zo bijzonder zijn. Inmiddels waren de deelnemers van deze reis al echte kenners geworden en zagen aan Rembrandt’s werk getiteld ‘Simeon in de Tempel’ (1627) de invloed van zijn leermeester Pieter Lastman. 

Ook de talrijke schilderijen uit de Klassiek Moderne tijd maakt de Hamburger Kunsthalle echt de place-to-be. Twee zalen met schitterende schilderijen van Max Beckmann waar het genieten is voor de ware kunstliefhebber. Een zaal verder een aantal topwerken van Edvard Munch en ook de ruime sortering werken van de Duitse expressionisten van ‘Die Brücke’ en ‘Der Blaue Reiter’ maakt de Hamburger Kunsthalleeen El Dorado voor liefhebbers van Moderne Kunst. Wat een feest is het om in dit kader het schilderij ‘Zelfportret met Model’ van Ernst Ludwig Kircher te mogen aanschouwen. Dit werk is echt een icoon uit de Duitse kunstgeschiedenis en bijna een ‘verplichting’ om eens van dicht te hebben gezien.


Toen de bijzondere reis van KUNSTSTAD bijna ten einde was, reisde ik per trein naar Duisburg om daar vandaan een dag later naar Nederland te gaan. Op deze manier kon ik één van mijn geliefde Moderne Kunstmusea bezoeken namelijk het Museum Küppersmühle dat sinds 1999 is gehuisvest in een schitterend verbouwde graanopslag in de oude binnenhaven van Duisburg. Het toonaangevende Zwiterse architectenbureau Herzog & de Meuron verbouwde het in de jaren ’90 tot museumgebouw en zij zijn onder meer bekend vanwege de transformering van een oude turbinehal aan de Tames in Londen tot het toonaangevende Tate Modern. En ook de Elbphilharmonie aan de Elbe in Hamburg, die wij verleden week mochten bewonderen, is van hetzelfde architectenteam. Hoe leuk is het dan om te zien dat architectenbureau Herzog & de Meuron het Museum Küppersmühle in Duisburg weer enorm aan het uitbreiden is met een enorme nieuwbouw die in 2019 geopend gaat worden. Direct zag ik weer vanwege dit feit een nieuwe KUNSTSTAD reis naar Duisburg voor me.

 

Marcel  Verhoeven, Stedenkenner 

verhoeven@kunststad.nl