Turn down service

Wat is er tijdens je verblijf in een hotel nou anders dan waneer je thuis bent? Eén van de meest voor de hand liggend dingen is natuurlijk de luxe dat je even niet hoeft na te denken over het schoonmaken van je kamer. Elke dag komt in een hotel iemand van de afdeling Housekeeping met een emmer met sopje, een stofzuiger en schoonmaakdoekjes langs om je hotelkamer netjes aan kant te maken. Wat een heerlijkheid is dat! Je hoeft geen boodschappenlijstje te maken waarop items als toiletpapier, schoonmaakmiddel en zeepblokjes voor de vaatwasser staan. Dit wordt allemaal voor je geregeld. Je hoeft er zelfs niet bij stil te staan of je die avond de vuilniszak buiten moet zetten, want bij de dagelijkse schoonmaak hoort natuurlijk ook het legen van de prullenbakken en dergelijke. Allemaal zaken die je verblijf anders maken dan thuis en waardoor je zo van je welverdiende vakantie kunt genieten.

Toen ik van de week mijn hotelkamer in Valencia weer binnen kwam was het dan ook een goed gevoel dat alles weer spik en span was. 


Wij laten trouwens altijd onze hotelkamer ’s ochtends zeer opgeruimd achter en het is dus niet zo dat een kamermeisje om alle onze troep heen moet stofzuigen of eerst onze vieze sokken aan de kant moet gooien. Daar denkt trouwens niet elke hotelgast hetzelfde over. Soms kijk ik wel eens een andere hotelkamer in als ik over de gang loop, terwijl de deur open staat en er schoongemaakt wordt. Wat een rotzooitje kunnen sommige hotelgasten maken. Dan schaam je je toch eigenlijk ook wel een beetje, als iemand anders zich door jouw troep heen moet waden? Bij ons in de kamer is het dus behoorlijk aan kant, maar een kleine dagelijkse schoonmaak kan nooit kwaad.  

Nog heerlijker is het in ons huidige hotel in Valencia, waar er een extra service is. Aan het begin van de avond komt er wederom iemand van housekeeping langs voor de zogenaamde turn down service. Dit is een soort touch up, waarbij de kamer aan het einde van de dag klaar gemaakt wordt voor de nacht. De gordijnen worden gesloten en je bed wordt open geslagen. Dit klinkt misschien allemaal niet noodzakelijk en wat over de top, maar het is natuurlijk wel luxe. Wat nog prettiger is is dat op dat moment ook de handdoeken vervangen worden. 


Na een lange dag in de stad neem ik aan het einde van de middag regelmatig een douche of een bad. Lekker even opfrissen voor de avond. Uiteraard probeer ik zuinig te zijn met handdoeken, ook in het kader van het milieu (hier kom ik een andere keer wel eens uitgebreider op terug), maar het is wel fijn dat erg natte handdoeken ’s avonds vervangen worden door droge, want de badhanddoek die droogt natuurlijk niet meer op in in die paar uurtjes tussen mijn gebadder en het naar bed gaan.

Oh ja, als je dan ’s avonds je opengeslagen bed in stapt dan kom je vaak ook nog een kleine lekkernij tegen zoals een klein chocolaatje of een zakje ‘gummibeertjes’ (wine-gumes). Allemaal voordelen van een verblijf in een luxe hotel.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com 



Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.