Een bijzonder hotelconcept

Toen we een aantal jaar geleden weer eens voor een mooie reis van KUNSTSTAD vertrokken vanaf Schiphol, hoorde ik dat één van de deelneemsters besloten had om de avond voorafgaande aan de reis al in een hotel op het luchthaventerrein te overnachten. Dit deed zij om op deze manier de volgende ochtend ontspannen aan de vliegreis te beginnen. Na een relaxt hotelontbijt kon zij immers zo naar de vertrekhal lopen en dat scheelde een hoop gedoe in de ochtend.

Ik vond dat een ontzettend goed idee van haar. Toen ik tijdens de reis vroeg hoe zij de hotelovernachting beleefd had antwoordde ze dat het haar heel goed beviel om een dag eerder al naar Schiphol af te reizen, maar dat het betreffende hotel op de luchthaven haar erg was tegengevallen. Natuurlijk wilde ik weten waarom haar hotelervaring niet aan haar verwachtingen had voldaan. Ze vertelde me toen dat het betreffende hotel erg apart en buitengewoon modern was. De hotelkamer was klein, alle gebruikelijke faciliteiten waren aanwezig, maar volgens haar was het allemaal zeer onpraktisch. Zij vond onder meer dat de apparatuur in haar kamer moeilijk te bedienen was. Zij kreeg bij het inchecken namelijk een iPad in haar handen geduwd, waar ze onder meer de gordijnen mee dicht kon doen, het licht mee in kon schakelen en ook de televisie mee kon activeren. 


Helaas was zij digitaal (nog) niet zo geschoold en kon zij niet wijs worden uit het digitale menu op deze iPad. Ten laatste leste heeft ze uiteindelijk maar met het licht aan en de gordijnen open geslapen. Alhoewel ik met haar meevoelde, moesten we er beiden ook wel een beetje om lachen. En ondertussen was ik nieuwsgierig geworden naar het genoemde hotel. In eerste instantie klonk het toch allemaal tamelijk klantonvriendelijk in mijn oren. Hoe kon je mensen die je hotel bezoeken nou zo aan hun ‘digitale lot’ overlaten?

Ik wilde dan ook wel eens zelf ervaren hoe alles hier reilde en zeilde en ik boekte laatst voor mijzelf eens een kamer in dit hotel op Schiphol, aangezien ik de volgende ochtend een vroege vlucht had. Terwijl ik het hotel binnenstapte viel mij gelijk op dat ik geen receptiebalie zag. Wel stonden her en der medewerkers in de lobby, waarvan eentje mij gelijk aansprak. Ze verwelkomde mij hartelijk en vroeg of ze me kon helpen met inchecken. Dit inchecken moest je namelijk zelf doen, aan een balie waar een aantal computers stond opgesteld. Ook wees zij me aan waar de bar was, waar je drankjes kon bestellen, en daarachter stond een grote vitrine met daarin allerlei broodjes, snacks en salades. Je kon hier uit pakken wat je wilde en eventueel iets opwarmen in de magnetron die er naast geplaatst was. Het lijkt dus een efficiënte organisatie, waarbij niet veel personeel nodig is aangezien talrijke acties door de gast zelf ondernomen kunnen worden. Tot zover niet bijzonder zou je zeggen.


Ik was dan ook nieuwsgierig geworden naar de hotelkamer en een andere aardige medewerker nam mij mee naar boven om mij de kamer te laten zien. Alle kamers bleken trouwens exact hetzelfde te zijn, dus het maakte niet uit welke ik toebedeeld kreeg. Tijdens het naar boven lopen legde ze uit dat alle medewerkers in het hotel dezelfde functie van host hadden. Dat wil zeggen dat zij de ene keer gasten verwelkomde, de andere keer plaatst nam achter de bar en de volgende keer op verzoek een extra kussen naar een kamer bracht. Geen hiërarchie, maar een platte organisatie waarin veel jonge mensen werkzaam zijn. 

De eigenaar van de genoemde hotelketen, de Nederlandse Indiër Robin Chadha, was het beu om tijdens zijn vele zakenreizen in hotels diensten tegen te komen waar hij helemaal geen gebruik van maakte, maar waar hij uiteindelijk in de kamerprijs wel voor moest betalen. Hij wilde geen portier die bij aankomst zijn koffer uit zijn handen graaide, hij had geen behoefte aan een groot alla carte restaurant, maar wilde wel om 11.30 uur nog een ontbijtje kunnen eten en hij wilde niet lang in de rij staan bij een receptie. Hij zocht efficiëntie, klantvriendelijkheid en een moderne uitstraling voor een betaalbare prijs. Een hotelgast heeft volgens hem als basis een comfortabel bed nodig en een goede douche. Hij richtte uiteindelijk zijn eigen hotelketen CitizenM op, die aan zijn wensen voldoet, met zijn eerste vestiging het reeds genoemde hotel op Schiphol. Een bijzonder verhaal waarvan je het resultaat duidelijk in het hotel terug kon vinden.


Toen ik mij eenmaal in mijn kamer geïnstalleerd had leek in eerste instantie alleen het hoogst noodzakelijke aanwezig; een groot tweepersoonsbed, dat wel erg onhandig geplaatst is zodat je over je partner heen moet klimmen om het bed uit te gaan, een douche, een wastafel en een toilet. Het ontwerp is transparant, waardoor de kleine kamer heel licht blijft. Zo zijn de douchecabine en de toiletruimte, die eigenlijk midden in de kamer staan geplaatst, van glas, waar je een ronde glazen wand voor kunt schuiven. Als je echter wat beter kijkt dan is er achter de draaibare spiegel ruimte voor veel extra’s zoals een föhn. Onder de kleine wasbak zit een deurtje met daarachter weggeborgen toiletpapier en een vuilnisbakje. En onder het vrij hoge bed zit een grote lade waarin je je reistas kunt plaatsen. Overal vind je dus ‘verborgen’ opbergruimtes en extraatjes op een efficiënte plek. Als je alleen reist is dit een prima kamer. Als je met zijn tweeën reist, vooral met een reispartner die niet je geliefde is, dan is het echter door de bovengenoemde inrichting naar mijn mening niet aan te raden, want de privacy is ver te zoeken en het aantal vierkante meter zeer beperkt.

Ook stond ik in de kamer oog in oog met de befaamde iPad. Inderdaad, alles in de kamer was via dit kleine apparaatje te besturen. Je kon zelfs kiezen in welke stemming je kamer moest verkeren, waarbij de lichtkleur automatisch aangepast werd, de televisie aansprong met bijpassende beelden en er een muziekkeuze voor je gemaakt werd. 


Als je van moderne snufjes houdt ben je hier op de juiste plek. Ik vind dit echter niet consequent met het uitgangspunt van de heer Chadha dat alles wat je nodig hebt in een hotel een goed bed en een douche is. De moderne snufjes zijn een totaal overbodige service, die puur als extra zijn aangebracht. Daarnaast is de kamer dus klein en moet je als je met zijn tweeën reist erg veel van elkaar houden in deze compacte transparante hotelkamer. Ik vond het echter als HospitalityScanner boeiend om zelf eens te ervaren.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com 

 

 

Klik met je muis op de foto's om te te vergroten.



Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.