Verbeter de wereld, begin bij de hospitality

Bijna alle kwaliteitshotels doen tegenwoordig mee met de trend om verantwoord te ondernemen. Zo poogt men allemaal een steentje bij te dragen aan de bescherming van het milieu. 

Er zijn natuurlijk veel ‘ingeburgerde’ acties die je als hotel in dit kader kunt ondernemen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de kaartjes of stickers over het milieu die in de badkamer van je hotelkamer hangen en die je tegenwoordig eigenlijk wel in elk hotel ziet. Ik vermoed dat je ze ook wel eens aangetroffen hebt tijdens jouw hotelverblijf in binnen- of buitenland. Op deze kaartjes staat de mededeling geschreven dat het aan te bevelen is dat je je handdoek hergebruikt en niet slechts na één afdroogbeurt al ter verschoning aanbiedt. Je kunt kenbaar maken dat je de handdoeken nogmaals wil gebruiken, door ze weer op te hangen aan de haakjes of aan de speciaal daar voor geschikte radiator en ze dus niet nonchalant op de grond of in het bad te gooien. Het personeel van de afdeling housekeeping weet door de bovengenoemde handeling dat ze deze handdoeken in de kamer kunnen laten hangen en ze dus niet in de wasmand met vuile was hoeven te gooien. Het kan natuurlijk een behoorlijke hoeveelheid wasgoed schelen als vele gasten er voor kiezen niet dagelijks hun hotelhanddoeken te laten verschonen. Volgens sommige mededelingen op de informatiefolders die in de hotelbadkamer hangen zou deze actie flink het milieu sparen. 


Er staat niet bij op welke manier dit milieu ontzien wordt, maar ik neem aan dat het nog niet hoeven wassen van de handdoeken onder andere water en energie scheelt, er ook minder verbruik van wasmiddel.

Sommige hotels gaan zelfs zo ver dat ze aangeven dat er bij het opsparen en dus hergebruiken van vijf handdoeken één boom behouden wordt, echter dat lijkt me toch echt iets overdreven. En naast dat misschien een (klein) deel van het milieu ontlast wordt, zal het niet hoeven laten wassen van al die handdoeken, waarschijnlijk ook schelen in het budget van het hotel want men is minder kwijt aan wasserijkosten.

Tijdens mijn recente verblijf in Washington bemerkte ik dat je in badkamer van het hotel trouwens op nog meer manieren zowel het milieu als geld kunt besparen. Ik bemerkte namelijk dat het kamermeisje de flesjes shampoo die ik gebruikt had en die nog niet helemaal leeg waren omgedraaid op de badrand liet staan. Zo kon ik de halfvolle flesjes de volgende dag wederom gebruiken en dat scheelde weer shampoo dat in het milieu zou zijn gekomen. 


Maar er zijn natuurlijk nog veel manieren voor een hotel om milieuvriendelijk en zelfs verantwoord te ondernemen. Toen ik tijdens een KUNSTSTAD-reis in de Zweedse stad Malmö was ging ik naar de bovenste verdieping naar een panaromabar van waaruit je een fantastisch uitzicht op de omgeving had. Vanaf de bar kon je op de lager gelegen gedeeltes van het dak van het viersterrenhotel kijken en daar zag ik een soort groene begroeide vlakte, dit was een zogenaamd sedumtapijt. Toen men nog niet zo lang geleden het nieuwe gebouw neerzette heeft men gelijk het dak bekleed met vetplantjes genaamd sedum. Dit sedumdak heeft allerlei voordelen: allereerst komt er door meer groen in de omgeving meer zuurstof in de lucht. Daarnaast is zo’n groen dak mooier om te zien dan zwarte dakbedekking. Tenslotte dempt het groene sedumtapijt geluid en het isoleert het ook zowel warmte of als gewenst koude.

Dit laatste genoemde voordeel bespaart uiteraard een hoop energie en dus zorgt dit begroeide dak dus voor minder belasting van het milieu. Daarnaast had dit moderne hotel in Malmö tijdens de bouw op het sedumdak ook overal met een bepaalde regelmaat zonnecollectoren geplaatst.


Uiteraard heb je bij een nieuw te bouwen hotel allerlei mogelijkheden om een milieuvriendelijk en energiezuinig pand neer te zetten. Maar volgens mij zijn er ook voor de historische hotels veel opties en kansen om zich met het milieuvraagstuk bezig te houden, je dient er echter creatief over na te denken.

Ben jij wel eens originele milieubesparende voorbeelden tegengekomen in de hospitality? Laat het me weten want ik vind dit een interessant fenomeen zoals je merkt.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com 


Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.