Bent u niet tevreden over de service?

Een beetje verbaasd keek ik afgelopen week op toen de dame van het ontbijtrestaurant bij het afrekenen aan me vroeg of ik niet tevreden was over de service. Wellicht door het vroege tijdstip was ik even van mijn à propos en begreep niet direct waar ze het over had. Oh ja, ik was in de hoofdstad van de Verenigde Staten en daar is het, net als in de rest van Amerika trouwens, belangrijk dat je in elk horeca-etablissement een niet geringe fooi geeft. Dat wil zeggen dat je maar liefst minimaal 15 procent bovenop het bedrag dat op de bon staat ‘moet’ betalen. Het is een gebruik waar met name toeristen uit Europa erg aan moeten wennen. Voor ons is immers het geven van een fooi een blijk van waardering en zeker geen plichtmatigheid.

Ik vertelde de serveerster dat ik best tevreden was en zoals het Amerikaanse gebruik betaamt gaf ik vervolgens ook de 20 dollar fooi waar ze zogenaamd ‘recht’ op had. 

Zoals je kunt lezen verschillen sommige gebruiken in de horeca en hospitality in Amerika op sommige vlakken behoorlijk met de Europese normen en waarden. Ik heb mijzelf, toen ik dit ‘verplichte fooien’ voor het eerst meemaakte, zo’n twintig jaar geleden, wel eens verder hierover geïnformeerd. 


Eén van de belangrijkste redenen dat je een vastgesteld bedrag ‘moet’ fooien is het feit dat het personeel in de horeca maar heel weinig als basissalaris krijgt en dat men op deze manier het volwaardig dagloon bij elkaar moet ‘sprokkelen’. 

Natuurlijk kun je pertinent weigeren om de fooi te geven maar dat doe je alleen als je heel ontevreden bent over je restaurant bezoek. Je begrijpt dat de betreffende ober of bediende dan wel als een stekker baalt. Zo’n weigeractie om te fooien wil men natuurlijk in alle gevallen zien te voorkomen en daarom zullen ze soms iets te aangezet extra aardig en behulpzaam doen zodat je niet kunt klagen over hun service en bediening. Dit laatste verklaart waarom sommige Europeanen de Amerikanen nog al eens ‘gemaakt’ en overdreven vinden doen. 

Terugkomend bij mijn rekening van het ontbijtrestaurant, het was niet alleen de ‘verplichte fooi’ die mijn uiteindelijke bedrag dat ik moest betalen hoger maakte, maar de prijs die ik in eerste instantie voorgeschoteld kreeg werd ook nog eens bij de kassa verhoogd met zogenaamde ‘tax’. Dus de prijzen op de menukaart zijn zonder belasting en die wordt pas achteraf bij het afrekenen erbij gerekend. Ook dat is ongebruikelijk in Europa en voor Nederlanders die voor het eerst in Amerika zijn werkt dit allemaal erg verwarrend. 


Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com 

Als je niet helemaal goed oplet dan is het soms een complete verrassing wat je uiteindelijk kwijt bent in een restaurant. Overigens komt niet alleen de ‘tax’ in de horeca pas op je kassabon er bij, maar ook winkels hanteren datzelfde gebruik. Je dient dus altijd voor jezelf circa 10% op te tellen bij de prijs die op de etiketten staat aangegeven.

Op een gegeven moment ben je wel gewend bij je horecabezoek in de VS aan de extra ‘tax’ en minimaal 15 procent fooi en dan zijn er nog talrijke andere zaken waar je je in de Amerikaanse hospitality over kunt verbazen. Waarom pakken ze, zelfs in sjieke restaurants, je borden zo snel weg? Dit doen ze soms zo rap dat het kan voorkomen dat je je laatste hap nog aan het wegkauwen bent. Ook als je je dessert op hebt en je nog aan het nagenieten bent ligt vaak ongevraagd de rekening al op je tafel. Over dit ‘haast’ fenomeen kom ik een andere keer graag eens terug. 

En tenslotte valt in de horeca, met name bij de fast food ketens, in Amerika op dat je gigantische porties krijgt en/of té grote hoeveelheden. Ook dat vinden wij Nederlanders ongebruikelijk en raar. Als je hierover in het Amerikaanse restaurant in discussie gaat, dat het eigenlijk allemaal iets te veel is, dan bieden ze je spontaan een ‘doggy bag’ aan; een bakje waarmee je het restant aan eten mee naar huis kunt nemen. Tja, dat is natuurlijk ook een manier van gastvrijheid.



Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.