Blijven sleutelen

Tijdens mijn recente verblijf in Parijs viel me weer iets speciaals op en dat ging over een eenvoudig klein voorwerp waar iedere hotelgast een exemplaar van krijgt uitgereikt. Je ontvangt namelijk als je incheckt bij een hotel vanzelfsprekend een kamersleutel, waar best wel wat over te vertellen valt. Tegenwoordig hebben de meeste moderne kwaliteitshotels een handig systeem van digitale sleutelkaarten. De receptiemedewerkers activeren een plastic kaartje ter grootte van een bankpasje waarmee je deur van je hotelkamer kunt openen. Ditzelfde kaartje heb je daarnaast ook vaak nodig om onder meer de lift te activeren en om de elektriciteit in je kamer in te schakelen. Dit is een efficiënt systeem en de tijd van grote ouderwetse sleutels met daaraan een pluim of een houten klos is dan ook voorbij. Althans voor KUNSTSTAD zoek ik efficiënte en gemoderniseerde hotels waar het handige sleutelkaartje eigenlijk onderdeel is van het hotelgemak.

In sommige gedateerde hotelletjes kom je nog steeds van die grote ‘sleutelgevaarten’ tegen. Ze hangen dan in een enorme kast achter de receptie, wat er trouwens niet erg opgeruimd en netjes uit ziet. Persoonlijk vind ik dat zo’n grote fysieke sleutel voor de gast een aantal nadelen heeft. Ten eerste neem je zo’n kolos niet zomaar mee in je zak of je handtasje. 


Als je de deur uit gaat dan ben je dus genoodzaakt om de enorme sleutel bij de receptie af te leveren. Op zich geen probleem, maar het kan gebeuren dat je bij het afhalen van je sleutel bij terugkeer in het hotel in de rij moet staan bij de receptie. Dit onnodig wachten kan dus voorkomen worden als het hotel de beschikking heeft over een systeem van moderne sleutelkaarten.

Daarnaast vind ik het handig dat als je met zijn tweeën reist je ook twee kamersleutels in de vorm van een kaart tot je beschikking hebt. Je bent namelijk niet altijd samen op pad en het is gemakkelijk om dan over twee exemplaren te beschikken zodat je onafhankelijk van elkaar de hotelkamer in kunt. Een echt voordeel van de grote gedateerde kamersleutel kan ik eigenlijk niet bedenken. In tegenstelling tot de moderne sleutelkaart waarbij ik alleen maar voordelen zie; zo kun je deze bijvoorbeeld eenvoudig in je portemonnee stoppen en je kunt er zogezegd meerdere stuks van laten maken.

Uiteraard heeft de sleutelkaart ook zijn negatieve kanten. Een nadeel van de digitale sleutelkaarten is dat ze niet altijd naar behoren functioneren. Het is je wellicht vast wel eens overkomen dat je na een gezellige en intensieve dag, moe maar voldaan terug komt in het hotel. Je snakt ernaar om je schoenen uit te doen en een lekker bad te nemen. Je stapt de lift uit op de verdieping waar je verblijft en houdt de sleutelkaart voor de deur (of stopt hem in de daarvoor bedoelde sleuf). En..…nee hè! De deur gaat niet open! Ergerlijk, want net nu je moe bent moet je weer naar beneden om bij de receptie de sleutelkaart opnieuw door een hotelmedewerker te laten activeren. 


Ik heb wel eens bij een kamermeisje gevraagd die op mijn hotelkamerverdieping aan het werk was of zij voor mij de deur wilde openen, omdat ik geen zin had om weer naar de receptie te gaan. Echter het kamermeisje weigerde dit omdat zij hier expliciet van het hotelmanagement te horen had gekregen dat dit niet mocht. De regel was dat men eerst bij de hotelreceptionist moet laten controleren of jij wel daadwerkelijk de persoon bent die op die kamer hoort te zijn. Op zich een goede veiligheidsmaatregel natuurlijk, waardoor niet ‘Jan en alleman’ om kamersleutels kan vragen en willekeurige kamers kan betreden.

Waarom de sleutelkaart ineens niet meer werkt is soms voor mij een raadsel. Er wordt overigens gezegd dat de digitale sleutelkaart zijn kracht verliest als deze een tijdje naast een mobiele telefoon ligt en dat deze door je mobieltje dan gedeactiveerd wordt.

Over het laten activeren en het laten bijmaken van een duplicaat van de sleutelkaart gesproken, ook dit kan wel eens fout gaan. Zo zat ik een tijdje geleden in mijn hotelkamer, toen ineens zonder kloppen de deur werd geopend. 


Een dame met een koffer wilde mijn kamer binnen stappen en schrok enorm toen ze mij zag. Zij had bij de receptie hetzelfde kamernummer als ik doorgekregen met een daarbij behorende sleutel. Tja, dit zou niet kunnen gebeuren met de ouderwetse fysieke sleutels.

Ik vraag me trouwens af of de sleutelkaarten niet een enorme kostenpost voor een hotel zijn, aangezien menig gast vergeet de kaart bij vertrek in te leveren. Ik heb thuis al een aardige verzameling met deze kaartjes, misschien leuk als souvenir, maar je hebt er uiteindelijk niets aan. Het wil echter niet zeggen dat de grote sleutels niet meegenomen worden. Jarenlang heb ik een grote ouderwetse sleutel met een vrij grote klos eraan thuis in de kast gehad. Op de een of andere manier zat deze toch nog in mijn tas toen ik uit een hotel in Turijn vertrok. Altijd heb ik nog het idee gehad om de sleutel toch nog eens terug te brengen, mocht ik weer eens in Turijn komen. Tot op heden is het daar echter niet van gekomen.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com 


Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.