Je raakt niet uitgekeken in Parijs

Verleden week schreef ik al met veel enthousiasme over mijn verblijf in Parijs. En inmiddels ben ik al meer dan een week in de Franse hoofdstad en hebben Judith en ik al een reisgezelschap tijdens de KUNSTSTAD-trip allerlei belangrijke bezienswaardigheden laten zien. Ik noemde verleden week al een aantal hoogtepunten zoals het nieuwe indrukwekkende expositiegebouw van Fondation Louis Vuitton dat ontworpen is door Frank Gehry en waar ik uiteindelijk met de deelnemers van mijn reis afgelopen zaterdag voor stond. Ook het Musée de Louvre waar ik ter voorbereiding enige dagen eerder was en waar ik verleden in mijn Travel Tales (zie hier) al over schreef was voor de groep een echt hoogtepunt van de Parijsreis. Een ervaren Nederlandse kunstkenner die al vele jaren in Parijs woont maakte met hen een rondtour door het wereldberoemde museum. Het is altijd weer bijzonder om de sculpturen van de ‘Venus van Milo’, de ‘Nike of Samothrace’ en de ‘Slaven van Michelangelo’ te zien. En ondanks de drukte bij de Mona Lisa van Leonardo da Vinci wierp de KUNSTSTAD-groep hier natuurlijk ook nog even een blik op. De hartstochtelijke connaisseur nam de groep ook mee naar de wijk Le Marais om daar met hen de collectie van het Picasso Museum te bekijken. Topstukken van de beroemde meester zijn hier in het prachtige stadspaleis Hôtel Salé tentoongesteld en het is een waar genot voor iedere kunstliefhebber om hier al dit fraais te mogen bewonderen.


Zoals ik verleden week al beschreef zouden we ook een bezoek gaan brengen aan Musée Marmottan met zijn indrukwekkende kunstcollectie dat tegenwoordig een onderdeel is van de Parijse Académie des Beaux-Arts en dit was de plek waar ik zelf een verhaal vertelde bij de werken van Berthe Morrisot, één de (weinige) belangrijke vrouwelijke impressionisten. En wat een feest was het om in dit museum bij de Impression, soleil levant (Impressie, opkomende zon) met mijn groep geïnteresseerden te staan.
Maar er stonden nog veel musea op het programma tijdens de vierdaagse KUNSTSTAD-reis naar Parijs van afgelopen week; de moderne kunstcollectie van het Centre Pompidou werd bezocht
onder leiding van een enthousiaste Franse kunsthistoricus die tijdens zijn jeugd enige jaren in Nederland op de middelbare school had gezeten en daarom een uitstekende rondleiding in Nederlands kon geven en zijn Franse tongval maakte zijn verhaal alleen maar aantrekkelijker.

En hoe kun je een kunstreis naar Parijs nog meer bijzonderder maken? Dan ga je tijdens de voorbereiding op zoek naar bijzondere plekken die je als frequente Parijsganger wellicht niet zo snel zou bezoeken. 


En die vonden we enige tijd geleden, namelijk de collectie van Fondation Custodia in Parijs. Met veel interesse togen we met de reisgroep naar het Hôtel Turgot, een fraai 18de eeuwse stadspaleis aan de Rue de Lille in het chique 7de arrondissement niet ver van het Assemblée Nationale (Franse Parlement). Daar stond de Nederlandse conservator ons al op te wachten en hij startte direct zijn verhaal over de vermogende Frits Lugt die in de jaren ’30 begon met het verzamelen van kunst die hij na de Tweede Wereldoorlog in het genoemde stadspaleis in Parijs onder bracht. De verzameling van Frits Lugt, tegenwoordig met de stichtingsnaam ‘Custodia’ (wat behouden of conserveren betekent), omvat ongeveer 7000 tekeningen en 30000 prenten, 200 schilderijen, boeken en meer dan 40000 kunstenaarsbrieven, waaronder twee originele brieven van Rembrandt. En langs een aantal hoogtepunten van de collectie werden we rondgeleid.

Wat was het ook een onverwachte, maar welkome verrassing dat het koude winterse weer plaats maakte voor zonnig voorjaarsweer en op de laatste dag van de gevarieerde KUNSTSTAD-reis naar Parijs maakte ik met de groep een wandeling vanaf ons hotel in Bercy naar de Cathédrale Notre-Dame gelegen op het Île de la Cité, het beroemde eiland in de rivier de Seine. 


Na de start van onze wandeling passeerden we al na enkele tientallen meters het eerste museum en dat was Musée des Arts Forains. Dit ‘kermismuseum’ is gesitueerd in een aantal historische wijnpakhuizen. Ooit werden hier de flessen Franse wijn opgeslagen en verhandeld, echter tegenwoordig kan men hier unieke oude carrousels en andere klassieke kermisattracties bewonderen. 

Een deel van de groep besloot om niet mee te gaan met mijn geplande fikse wandeling langs de Seine, maar om aan een rondleiding deel te nemen in het genoemde museum. Het leuke bij onze reizen is dat zo’n keuze in het programma geen enkel probleem is en terwijl een deel van de groep kennis nam van nostalgische kermisattractie zagen de andere van de groep onder meer de indrukwekkende gebouwen van de Bibliothèque Nationale, het imposante bouwwerk van het Franse Ministerie van Financiën, de Gare d'Austerlitz, het Institut du Monde Arabe en uiteindelijk de Notre-Dame.
Ik verheug me al weer op de volgende KUNSTSTAD-groep die morgen naar Parijs komt en met genoegen voeren we dit boeiende reisprogramma weer uit.

 

Marcel  Verhoeven, Stedenkenner 

verhoeven@kunststad.nl



Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.