Hoofdbrekers

Wat is er belangrijker tijdens je verblijf in een hotel of in een andere accommodatie dan het genieten van een goede nachtrust? Het antwoord is: niets. Het lekker kunnen slapen, waarbij alle factoren die daar een rol bij spelen met elkaar kloppen, is ontzettend van belang.

Je goede nachtrust kan echter door een aantal aspecten in het gedrang komen, bijvoorbeeld door lawaai van buitenaf, waar ik al eerder eens over schreef in een Travel Tale  (klik hier voor mijn vorige verhaal hierover). Iets anders dat een cruciale rol speelt is het bed waarin je slaapt. Ik zal binnenkort in mijn Travel Tales ruimschoots op dit (hotel)bed en het bijbehorende beddengoed terug komen. Nu wil ik me daarentegen beperken tot een ogenschijnlijk detail, maar voor mij wel van grote importantie, namelijk het hoofdkussen.

Toen ik vroeger met mijn ouders op vakantie ging nam mijn vader regelmatig zijn eigen hoofdkussen van thuis mee. Ik vond dat toen een beetje raar en het nam op reis bij de bagage ook veel plaats in beslag. Ik snap nu, dat ik zelf veel op reis ben, echter waarom hij dit deed en geef ik hem alsnog groot gelijk. De kwaliteit van kussens in hotelkamers verschilt namelijk enorm en soms kom je peluws tegen waarop je echt niet lekker slaapt. Het interessante is wel dat dit soort slaapattributen vaak ook cultureel bepaald is.


Zo had ik verleden week tijdens mijn reis door Duitland een minder comfortabele nacht achter de rug dat veroorzaakt werd door het ongemakkelijke kussen dat op mijn hotelbed lag. De volgende dag was mijn ‘probleem’ zo verholpen want het hotel had nog allerlei andere kussens in het assortiment. In Spanje werd ik ook vaak verrast op een ‘vreemd kussen’ want daar zijn de bedden regelmatig uitgerust met een heel lang, smal, rond kussen. Dit on-Nederlandse kussen is ongeveer 25 centimeter breed en maar liefs één meter lang. In sommige gevallen is het zelfs net zo lang als de totale breedte van het tweepersoonsbed en dien je met twee personen op ditzelfde kussen te liggen. Een aparte gewaarwording en niet echt geriefelijk vind ik. 

Deze hoofdkussens ben ik overigens alleen nog maar in Zuid-Europa tegengekomen, hoewel je ze ongetwijfeld ook op andere plekken in de wereld zult aantreffen. Op zo’n moment zou ik eigenlijk wensen mijn eigen kussen van thuis bij me te hebben.

Hoewel ik gelukkig ook geregeld meemaak dat ik in een heerlijk hotelbed beland met de daarbij behorende ideale kussens. Het is zelfs wel eens het geval dat je in bepaalde kwaliteitshotels kun kiezen van welk soort kussen je gebruik wilt maken. 


Op of naast het bed vindt je dan een kaartje met een zogenaamd ‘kussenmenu’. Hierop staat aangegeven over welke type kussens men in het hotel beschikt en welke er op je bed al aanwezig zijn. Valt je keuze op een andere soort dan kun je die via housekeeping of de receptie bestellen. Een goede oplossing om de verschillende types hotelgast te bekoren.

Door het zogenaamde ‘kussenmenu’ kwam ik erachter dat er hotels zijn waar je harde en zachte kussens, kussens gevuld met kippendons, synthetische kussens en kussens die geschikt zijn voor mensen met allergieën kunt bestellen. Volgens de begeleidende tekst bij het ‘kussenmenu’ past het ene kussen goed bij de rugslaper, het andere bij de buikslaper en het derde bij de zijslaper. Je kunt als gast het peluw kiezen dat bij jou en je slaaphouding past.

Het is dus maar net wat je gewend bent. Ik zelf hou dus, zoals ik als schreef, absoluut niet van de genoemde ‘lange Spaanse worst’ op mijn bed. Maar waar ik nog niet zo lang geleden ook last van had was van een 100% synthetisch kussen. Je krijgt daar zo’n heet hoofd van, helemaal als het al vrij broeierig buiten is en in ook nog eens warm in de kamer is. Synthetische kussens zijn echter wel het meest hygiënisch, want ze zijn goed wasbaar in de wasmachine. Ik kan het dus ook begrijpen dat je er als hotel voor kiest om deze synthetische kussens aan te schaffen.


Het is volgens mij in ieder geval best een hoofdbreker voor hoteliers om de juiste soort kussenkeuze voor je gasten te maken. Het zogenaamde ‘kussenmenu’ vind ik een goede oplossing en ik adviseer hoteliers dan ook om deze trend te volgen.

Slaap lekker, zzzzzz!


Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com 


Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.