Lift waar blijf je nou?

Eergisteren arriveerden we met de familie bij een mooi boetiekhotel in het Zuid-Spaanse Almería. Een kenmerk van een boetiekhotel is dat het vaak een vier- en soms zelfs een vijfsterrenstatus heeft en meestal luxueus is, maar slechts een beperkt aantal hotelkamers heeft en mede daardoor een aantrekkelijke intieme sfeer uitstraalt. Het is ook dikwijls in opmerkelijke historische panden gevestigd. Echter een nadeel is vaak dat men via een kunstgreep slechts één kleine lift in het monumentale pand heeft weten aan te brengen. Dat is dus ook bij mijn Spaanse boetiekhotel van deze week het geval en alhoewel ik slechts op de tweede verdieping verblijf, wilde ik bij aankomst vanwege mijn bagage en kinderwagen toch ‘eventjes’ de lift nemen. De vriendelijke dame van de receptie liep met ons mee en drukte op het knopje om de enige lift die het schattige hotel rijk was naar de benedenverdieping te halen. Echter er leek helemaal niets te gebeuren. De receptioniste verexcuseerde zich en legde uit dat waarschijnlijk een hotelgast op een hogere verdieping de lift tijdelijk blokkeerde (misschien was deze op zijn gemak koffers aan het uitladen) en het duurde minuten lang voordat de lift uiteindelijk op de begane grond arriveerde.


Dit voorval klinkt als vrij onschuldig maar het is toch meestal een reden dat we absoluut zo’n hotel niet kiezen voor een KUNSTSTAD-reis. Zogezegd zijn boetiekhotels in de regel te klein om een groepje van KUNSTSTAD te herbergen, maar het vervelendst vind ik, ondanks dat het er vaak prachtig en luxueus uitziet, dat er meestal maar één lift is die ook nog al eens krap, klein en traag is.
Liever zie ik bij een hotel waar ik bij onze KUNSTSTAD-reizen kom een liftengroep met drie of vier liften naast elkaar, waarop er dus altijd wel eentje direct beschikbaar is. Ook vind ik daarnaast de grootte van de lift ook erg belangrijk, dus dat er minimaal 10 mensen tegelijkertijd in kunnen staan. Het aantal gebruikers wordt in zo’n geval toch meestal weer wat gereduceerd want bij aankomst heeft iedereen (grote) koffers bij zich die ook weer extra ruimte in de lift inneemt.

Waarom zijn meerdere liften met een grote afmeting zeer prettig? Omdat als wij met een groep van 15 tot 20 deelnemers van onze reizen tegelijkertijd in een hotel aankomen men met het hele gezelschap eigenlijk vlot binnen één of twee liftbeurten op de verdieping van de hotelkamer is. 


Maar ook tijdens ons verblijf is het handig als de liften snel en efficiënt zijn en je tijdens het ‘spitsuur’ in de ochtend, want het komt dan voor dat sommige gasten op dat moment tegelijk gaan uitchecken en anderen en masse naar de ontbijtzaal willen, je ondanks de drukte niet te lang op je lift hoeft te wachten.

Het laatste jaar kom ik regelmatig in het nieuwe Hilton Hotel op Schiphol en daar zijn de liften geheel naar mijn wens. Maar liefst vier liftschachten staan er naast elkaar en in elke lift kunnen maar liefs 21 personen (!). Zo’n enorme capaciteit per lift klinkt misschien overdreven, echter het ziet er wel heel ruim en luxe uit. Daarbij valt mij hier voortdurend op dat één of meer liften binnen enkele seconden voor je staan als je op het oproepknopje drukt. Dat noem ik pas praktisch!

Zo’n hotel op de luchthaven moet zo’n hoeveelheid zeer ruime liften eigenlijk wel hebben want er komen hier regelmatige groepen tegelijkertijd aan die tevens de behoeften hebben om ‘snel’ om naar hun hotelkamers te komen. En dan heb ik het bijvoorbeeld over crews van luchtvaartmaatschappijen zoals van de bekende luchtvaartmaatschappij Emirates. Deze maatschappij vliegt met de gigantische Airbus 380, dat nieuwe vliegtuig met twee verdiepingen en bij hen bestaat de crew uit maar liefst 22 personen. 

Na een vermoeiende vlucht komen deze stewards, stewardessen en piloten allemaal tegelijk in het hotel aan en willen dan zo vlug mogelijk naar hun hotelkamer. Het viel me laatst op dat er op dat zelfde moment juist 22 collega’s uit hun kamers naar beneden komen om hen af te wisselen. Kortom een drukte van jewelste dus. En tegelijkertijd komen er ook nog ‘gewone’ gasten in- en uitchecken die eveneens gebruik van de liften maken.

 

Ik heb zogezegd vanuit de lobby dit tafereel eens zitten aanschouwen en ik bemerkte dat dit proces in het hotel allemaal zeer gestroomlijnd liep en dat kwam mede door de vier grote liften.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

 

info@HospitalityScanner.com 



Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.