Laat je het doen of niet?

Als vaste lezer van mijn blog weet je vast wel dat ik best gesteld ben op luxe en comfort. Deze zaken zie ik dan ook graag terug bij de talrijke hotels waar ik jaarlijks in verlijf. Er zijn meerdere redenen dat ik gerief en gemak in hotels waardeer en dat is onder andere omdat ik zogezegd vaak op pad ben en reizen kan, hoe leuk ik het ook vind, zeer vermoeiend zijn. Hoe prettig is het dan om goed tot rust te kunnen komen in een tophotel dat me allerlei comfortabelheden geeft zodat ik lekker kan relaxen. Natuurlijk hoef je absoluut geen medelijden met me te hebben als het gaat om mijn reisvermoeidheid, want ik vind onze ontdekkingstochten heerlijk en er staat mijn inziens veel tegen over.

Ook als we bezig zijn met een KUNSTSTAD-reis en we deelnemers een bijzondere tijd geven zijn we aan het eind van de dag best wel moe en dan is het heerlijk om in een schone opgeruimde hotelkamer ‘thuis’ te komen. Ik schreef al eerder dat ik bijna letterlijk van een ‘gespreid bedje’ hou en heerlijk is het tijdens buitenlandse verblijf dat dagelijks mijn hotelkamer aan kant is; er hangen schone handdoeken, mijn bed is opgemaakt, de vuilnisbakjes zijn geleegd, de wc is weer spik en span, er hangt een nieuwe rol toiletpapier enzovoort, enzovoort. Ik snap niet dat er mensen zijn die dit niet fijn vinden, ik vind het zelfs pure verwennerij.


Het grondige schoonmaken van de hotelkamers kost de kamermeisjes natuurlijk altijd veel tijd, maar ik weet uit ervaring dat ze hier een bepaalde strategie voor hebben bedacht. Zij maken eerst de kamers op orde van de mensen die zijn uitgecheckt. Deze policy is ervoor bedoeld dat deze kamers geheel schoon weer snel vrij komen voor nieuwe hotelgasten. Dat is volgens mij de goede gang van zaken, want het is buitengewoon prettig dat als je vroeg arriveert er al een schone kamer voor je beschikbaar is. Wij profiteren met de reisgroepen van KUNSTSTAD altijd van deze schoonmaakvolgorde omdat wij regelmatig op een tijdstip aankomen voordat de eigenlijke check-in-tijd plaats vindt. Meestal kun je officieel pas bij een hotel vanaf 15.00 uur inchecken, dat staat vaak duidelijk op hun website aangeven en daar mag een hotel zich in principe aan houden. Het is voor de klanten van KUNSTSAD dan ook altijd heel prettig als de kamers vroegtijdig (bijvoorbeeld rond 12.00 uur of eerder) klaar zijn en alle deelnemers van onze reizen al even naar hun kamer kunnen gaan om zich na een intensieve (vlieg)reis op hun kamer te installeren en zich even te kunnen opfrissen alvorens we met het culturele programma van de eerste dag starten.


Er zit een (klein) nadeel aan het feit dat men eerst start met het schoonmaken van de kamers van de mensen die zijn uitgecheckt en daarna wat later op de dag pas de kamers van de ‘blijvers’ gaat schoonmaken. Het kan daardoor wel eens voorkomen dat een deelnemer van een KUNSTSTAD-reis die rond het middaguur even naar kamer gaat om bijvoorbeeld van de zogenaamde siësta wil genieten op een nog niet schoongemaakte hotelkamer komt. Dit dilemma is meestal snel opgelost met een telefoontje naar de receptie en dan komt men alsnog vliegensvlug je kamer kuisen. Mocht je trouwens erop staan dat je hotelkamer in de ochtend opgeruimd wordt dan dien je dat bij de receptie mee te delen en dan houden ze daar rekening mee. Dit doe ik zelf regelmatig omdat ik mijn dochters ’s middags naar bed wil brengen en het dan fijn is als de kamer aan kant is. Kortom, dit is een overkomelijk probleem dat snel opgelost is en het comfort niet mag drukken.

Wat me trouwens ook wel eens opvalt is dat er zelfs mensen zijn die er voor kiezen om hun hotelkamer niet te laten doen door het kamermeisje. Daar kunnen ze wellicht verschillende redenen voor hebben, misschien willen ze de hele dag luieren en uitslapen waarbij het storend is als er opeens iemand van housekeeping hun kamer binnen komt. Er kunnen natuurlijk ook nog andere reden van privéaard zijn die nopen dat men het bordje niet storen op de hotelkamerdeur hangt. 


Soms zijn er mensen die uit principe niet meedoen met het dagelijks laten schoonmaken van de kamer om het milieu te sparen en tegenwoordig kan men het zelfs doen om geld te besparen. Wat het laatste betreft springen kwaliteitshotels in op deze manier van zuinigheid want zij bieden hun gasten in ruil voor het niet schoonmaken van de kamer een (kleine) korting aan van bijvoorbeeld €5,- op de kamerprijs. Doe je dit trouwens niet vanwege besparing dan kun je als gast kiezen om het genoemde kortingsbedragje aan een goed doel te schenken.

Toen ik zelf nog als stewardess werkzaam was liet ik trouwens ook vaak het ‘niet storen bordje’ hangen aan de buitenkant van de hotelkamerdeur. Het hotelverblijf was vaak voor mij maar kort en ik vond het onzin om voor twee dagen een voor mij vreemd iemand mijn kamer binnen te laten om alles goed bedoeld overhoop te halen. Mijn mening was toen dat er voldoende handdoeken waren en wat had ik na een dag nog meer nodig? Sinds ik met man en later ook met kinderen ben gaan reizen ben ik daar, zoals je in het begin van dit verhaal kon lezen, heel anders over gaan denken.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com 


Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.