Een beetje orde in de gang

Weer aangekomen in Amsterdam denk ik terug aan de afgelopen weken. Zoals de trouwe lezers weten verbleef ik de afgelopen tijd in onder meer een hotel in Porto en daarna in Berlijn. Anders dan waarschijnlijk de meeste mensen heb ik niet zoiets dat ik het weer fijn vind om ‘thuis’ te zijn. Ik ben echt een ‘hotelmens’ en mis nu al weer de spanning die ik ervaar als ik weer eens een voor mij nieuw hotel kom binnenwandelen en alle faciliteiten die de hotellerie te bieden heeft.

Het is soms echt weer even wennen als aan het eind van de middag mijn bed niet is opgemaakt. En het is soms ook wel vreemd als in mijn badkamer de handdoeken niet verschoond zijn en dat de shampoofles niet vervangen is door een nieuwe. Tja, thuis moet je dit soort zaken gewoon zelf doen. Nee, zonder dollen, het is natuurlijk een ware verwennerij die mijn werk met zich meebrengt en dat realiseer ik me vaak weer al te goed als ik op mijn huisadres ben. In hotels kijk ik dan ook altijd met welgenoegen en dankbaarheid naar het kamermeisje dat door de gangen van het hotel druk in de weer is. Zij (het zijn inderdaad meestal dames) is duidelijk herkenbaar aan de grote kar met spullen die zij voor zich uit duwt. Op dit wagentje staan schoonmaakmiddelen, attributen om de badkamer mee aan te vullen zoals zeepjes en vaak liggen er ook stapels opgevouwen schonen handdoeken op haar karretje.


Het is niet echt een mooi gezicht zo’n kar met al die ‘rommel’ erop en het misstaat zelfs een beetje in de gangen van luxe vier- en vijfsterrenhotels. Maar het kamermeisje moet toch haar werk kunnen doen. Vaak wordt het een nog grotere chaos als de schoonmaaksters ook nog eens alle vuile handdoeken uit alle hotelkamers op de hotelgangen verzamelen. Ik heb de laatste jaren al geregeld meegemaakt dat ik soms met de kinderwagen niet eens meer van mijn kamer naar de lift kon komen door alle zaken die op de gangen in de weg stonden.

De grootste wanorde als het om opruimen in hotels gaat maak ik mee in de mediterrane landen en dan met name in Italië; in korte tijd weet men een enorme warboel in de hotelgangen te creëren dat uiteindelijk aan het eind van de middag natuurlijk gelukkig wel resulteert in opgeruimde en schone hotelkamers. Een aardig boutique-hotelletje in Rome spande verleden jaar voor mij de kroon. Vanwege stapels met vieze handdoeken, vuil beddengoed en meerdere schoonmaakkarren was er voor mij geen doorkomen aan en uiteindelijk werd zelfs de lift geblokkeerd door kratten met materialen bedoeld ter ondersteuning van het schoonmaakteam. 


Dit fenomeen viel in mijn Berlijnse hotel van de afgelopen weken best wel mee en misschien geldt in Duitsland wat meer de stelregel die de beroemde 18de eeuwse Pruisische koning Frederik de Grote hanteerde namelijk ‘Ordnung muss sein’.

Toch heb ik in Duitsland het nog veel fraaier gezien als het om orde en opgeruimdheid gaat. In het Interconinental Hotel in Düsseldorf zag ik afgelopen zomer dat men chique donkere  hoezen had laten maken die alle karretjes die door het hotel reden omhulden. Dat gold zowel voor de wagentjes met de vuile was als ook voor de trolleys met koffers die bij de receptie en in de lobby stonden. Allerlei zaken die je als hotelgast eigenlijk niet hoeft te zien werden door de genoemde ‘wagenjassen’ aan het zicht ontrokken. Het schiep ontzettende veel visuele rust en ook de luxueuze uitstraling van het gerenommeerde vijfsterrenhotel werd door deze oplossing gehandhaafd.

Sommige hotelgasten zullen zeggen waar maak je je druk om, als mijn kamer maar schoon is en dan neem ik de manier van schoonmaken en opruimen wel op de koop toe. Maar daar denk ik dus zoals je leest anders over. Een grote groep hotelgasten verheugt zich soms al maanden op een bepaalde vakantie en het daarbij behorende luxueuze hotel. 


Als zij dan in hun hotel inchecken en de kamermeisjes zijn zoals boven beschreven druk aan de slag en blokkeren de gangen dan kan je beeld van je ideale vakantie door zo iets lichtelijk verstoord worden en dan sta je als hotel eigenlijk al gelijk spreekwoordelijk 1-0 achter.

Kortom een kwaliteitshotel moet mijns inziens voortdurend bezig zijn met het ultieme vakantiegenot van zijn gasten en daar hoort opgeruimdheid en minimale overlast dan ook bij.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com 


Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.