· 

Bijna af!

Dinsdagmiddag daalde ik met een groep geïnteresseerden af in de bouwput van de Noord/Zuidlijn in de Amsterdams wijk De Pijp. De naam bouwput mag volgens mij eigenlijk niet meer gebruikt worden, want op enkele details na is de nieuwe Amsterdamse metrolijn inclusief de verschillende stations helemaal af. Het is echt indrukwekkend en een buitengewoon bijzonder gezicht om de enorme voltooide metrohalte onder de Ferdinand Bolstraat te zien liggen. En met name voor mensen die in het verleden ook wel eens tijdens de voorafgaande bouwfases diep in de grond naar de voortgang van de bouw hebben gekeken mag het resultaat er zeker zijn.

We hebben er wel op moeten wachten want toen men in 2003 met de aanleg van de Noord/Zuidlijn startte voorzag men een opening in 2011. Echter in de loop der jaren is de voorgenomen openingsdatum acht keer verschoven. Als zich aankomende maanden verder geen grote vertragingen voordoen dan is de huidige streefdatum voor de opening 22 juli 2018.

De Noord/Zuidlijn, die officieel lijn 52 heet, krijgt een lengte van 9,7 kilometer en daarvan is circa 7,1 kilometer ondergronds gelegen. 


De lijn begint bovengronds in Amsterdam-Noord en gaat onder het IJ en het Centraal Station door. Daarna loopt het tracé door een geboorde tunnel via het Damrak, de Dam, het Rokin, de Vijzelstraat, de Vijzelgracht, de Ferdinand Bolstraat en de Scheldestraat naar  NS-station Zuid. Het moet dus vanaf volgend jaar zomer mogelijk zijn om vanaf het beginpunt in Amsterdam-Noord in 18 minuten bij het eindpunt Amsterdam-Zuid te zijn.

Sommige mensen hoor ik al denken ‘Eerst zien en dan geloven’ want zo gezegd is er zoveel bouwvertraging geweest dat dus niets zeker is als het om dit Amsterdams prestigeproject gaat. Toch is al die onzekerheid en een vertraagde bouwtijd niet typisch iets voor onze hoofdstad. Ik moest er namelijk afgelopen zaterdag aan denken toen ik al taxiënd vanaf het Berlijnse vliegveld Schönefeld in de verte vanuit mijn vliegtuigraam de in aanbouwzijnde luchthaven Berlin Brandenburg zag liggen. Dit nieuwe vliegveld van de Duitse hoofdstad moet zowel Schönefeld als luchthaven Tegel gaan vervangen en had volgens de plannen in november 2011 geopend moeten worden. Echter, net als bij onze Noord/Zuidlijn ging er met de bouw van de Berlijnse luchthaven heel wat mis en inmiddels is de geplande openingsdatum meerdere malen verschoven. 


Marcel  Verhoeven, Stedenkenner

verhoeven@kunststad.nl

Echter anders dan bij de nieuwe Amsterdamse metrolijn heeft men bij de nieuwe Berlijnse luchthaven op dit moment geen geplande einddatum meer. Men voorziet dat vliegveld Berlin Brandenburg pas op zijn vroegst ergens in 2020 zij voltooiing zal naderen. 

Het nadeel blijkt dan wel dat allerlei zaken van de ‘nieuwe’ Berlijns luchthaven nog voor de opening al weer verouderd zijn en daarnaast blijken de faciliteiten van de gebouwen al niet meer te voldoen aan de enorm toegenomen passagierstromen.

Alhoewel we niet te vroeg moeten juichen lijken bouwperikelen zoals in Berlijn voor de gemeente Amsterdam als het gaat om de Noord/Zuidlijn achter de rug. Echter nieuwe grote infrastructurele projecten staan al weer voor de deur en de kenners zien de spreekwoordelijke bui al weer hangen. Zo wil de gemeente Amsterdam de Ringweg A10 ter hoogte van de Zuid-As ondergronds leggen. Dit bouwplan start in 2019 en dient rond 2028 te worden opgeleverd. De kosten zijn beraamd op 1,4 miljard euro.

De vraag is of we wat geleerd hebben van de het Noord/Zuidlijnverhaal en of het zojuist beschreven nieuwe project binnen de tijd en voor het genoemde bedrag gerealiseerd gaat worden. De tijd zal het leren.

 



Wilt u meer blogs lezen van Stedenkenner Marcel Verhoeven? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.