Glas voor badkamer, geen goede keuze

Twee maal in korte tijd werd ik deze maand geconfronteerd met het fenomeen waar ik al eens eerder iets over geschreven heb, namelijk hotelbadkamers, inclusief toilet, die deels uit glazen wanden bestaan. Het was namelijk laatst het geval tijdens mijn hotelovernachting in het Apollo Hotel in Amsterdam en op dit moment heeft mijn hotel in Porto ook een grote glazen wand die mijn kamer scheidt van het badkamergedeelte.

Zoals ik ooit al beschreef (Klik voor mijn verhaal daarover hier) vind ik het persoonlijk niet raadzaam om een glazen wand, met soms zelfs een glazen deur, als afscheiding tussen sanitairruimte en hotelkamer te plaatsen.

Zo’n glazen wand als beschutting voor de badkamer en het toilet heeft volgens mij een aantal nadelen. Het eerste nadeel ligt voor de hand. Als je met iemand samen reist, of het nu je levenspartner is of je op pad bent met een goede reisvriend of reisvriendin, dan wil je toch ongestoord en vooral ongezien gebruik kunnen maken van het toilet, het bad en/of de douche. Ook al is de wand van melkglas en zie je niet letterlijk alles, toch zie je er wel schaduwen en silhouetten doorheen wat toch het gevoel van privacy wegneemt.


Daarnaast is een glazen wand lang niet zo geluiddempend als een (stenen) muur en een massief houten deur, dus je hoort bijvoorbeeld de toilet- en douchegeluiden in de hele hotelkamer.

Het derde nadeel vind ik dat de glazen deur van zo’n badcel vaak niet op slot te doen is en dat kan lastige vergissingsmomenten opleveren als je met z’n tweeën op de kamer bent, of je kleine kinderen hebt die de deuren kunnen openen.

Ik denk dat ik op al deze genoemde punten niet dieper hoef in te gaan om te kunnen concluderen dat de glazen afscheidingen van hotelbadkamers en toiletten het gevoel van luxe en comfort wegneemt door het gebrek aan privacy. Slechts als je alleenreizend bent en er niemand is waar je de kamer mee hoeft te delen, dan is het niet zo erg.

Ik begrijp dat de indeling van de hotelbadkamer, inclusief de wc, voor architecten soms nogal wat hoofdbrekers kan oplevert. Hoeveel plek mag deze ruimte in de hotelkamer in beslag nemen? Moet er wel of geen bad in de hotelkamer geplaatst worden? En goede ventilatie en (dag)licht spelen natuurlijk ook een grote rol in deze ‘natte ruimtes’ van het hotel. Vaak is de badkamer geplaatst aan de gangkant van een hotelkamer en dit betekent dat er helaas op die plek geen ramen zitten. Een goede afzuiginstallatie voor alle waterdamp en vocht, maar ook het juiste lichtgebruik zijn daarom erg belangrijk op zo’n plek.


Je kunt tegenwoordig met kunstlicht heel veel doen en het lukt dan ook vaak om hiermee een prettige sfeer in de badruimte te creëren. Licht in de badkamer is dan sfeerbepalend maar ook noodzakelijk om goed in de spiegel(s) te kijken en daarna goed voor de dag te komen. Echter om voor licht aldaar te kiezen voor een de ‘glazenwandoplossing’ vind ik zoals je leest geen goede optie. Het verbaast me trouwens ook dat zowel de ‘open’ glazenbadkamers in het Apollohotel en mijn huidige hotel gloednieuw zijn en dat men vandaag de dag niet beter nadenkt over de door mij genoemde nadelen.

Ik begreep door een gesprek van het hotel-management in het Apollohotel dat sinds de recente verbouwing toch al verschillende gasten opmerkingen over de transparante badkamers hadden gemaakt. Ik keek niet echt hier niet echt van op en ik ben benieuwd wat de hoteldirectie hieraan gaat doen.

Hier in Porto heeft men houten lamellen voor het glazenraam van de badkamer gemaakt die je met een knop automatisch omhoog en omlaag kan laten gaan, die echter aan de buitenzijde van het raam geplaatst zitten. Echt hermetisch ‘dicht’ gaat de badkamer niet en is het  maar een ‘tussenoplossing’.


Aan mijn bovengenoemde lijstje met nadelen kan ik trouwens nog wel eentje toevoegen; want als je ’s nachts even naar de wc moet en je het licht aan doet dan (ondanks dichte luxaflex) worden andere kamergenoten, bij mijn dus mijn partner en mijn dochters, wakker van het licht. Dat laatste is vervelend want dat gaat ten koste van hun nachtrust. Als ‘oplossing’ ga ik bij de genoemde situatie nu vaak op de tast in het donker naar het toilet. Het is mij echter in zo’n situatie toch wel eens overkomen dat ik per ongeluk tegen een stoel of lamp opbotste wat een enorm kabaal gaf en de andere kamergenoten alsnog wakker schrokken.

Zoals je begrijpt ben en blijf ik een groot voorstander van ‘gesloten’ badkamers, die goed afgesloten kunnen worden van de rest van de hotelkamer.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com 


Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.