Te warm of te koud?

Ik ben een behoorlijke koukleum en thuis, maar ook in hotelkamers waar ik regelmatig verblijf, stook ik de verwarming graag lekker op. Maar sinds ik zeer vaak naar warme plekken in Zuid-Europa reis waardeer ik het ook enorm als een hotel over een goed airconditioningsysteem beschikt en ik mijn kamer juist wat kan verkoelen.

In mediterrane landen zijn airco’s gelukkig meestal standaard in een hotelkamers aanwezig. Zoiets is trouwens geen overbodige luxe, want de temperaturen zowel buiten als in de kamer stijgen er vaak enorm. Helaas kan het in de winter zelfs in Spanje en Zuid-Italië wel eens gebeuren dat het kwik ’s avonds beneden de tien graden daalt. Als je dan na een dag op ontdekkingstocht door de stad een beetje verkleumd terug komt in het hotel is het heerlijk om bijvoorbeeld een warm bad te nemen en de stand van de kachel een standje hoger te draaien.

Nu wil het feit dat, hoewel een airco voor verkoeling dus standaard is, een verwarming in een hotel in deze genoemde Zuid-Europese landen wel eens geheel ontbreekt. Dit komt waarschijnlijk omdat kou op dit soort plekken een uitzondering is en de investering voor een centrale verwarming in het hotel te groot is.


Ik probeerde van alles, zowel op het paneel van de airconditioning als bij de knoppen van de verwarmingselementen zelf, er stroomde nergens wat warmte mijn hotelkamer binnen.

Een veel vreemder voorval overkwam mij enige jaren geleden toen ik tijdens de winterperiode een tijdje in een luxueus hotel in het centrum van Wenen verbleef. In de hoofdstad van Oostenrijk kan het ’s winters behoorlijk koud zijn en ik rekende dan ook op een paar goed werkende radiators op mijn hotelkamer. We hadden echt een fantastische hotelsuite, daar lag het absoluut niet aan, maar toen we in de avond onze kamer binnen stapten en ik de verwarming aandraaide gebeurde er vervolgens niets, de radiateurs van de centrale verwarming bleven ijselijk koud. Ik probeerde van alles, zowel op het paneel van de airconditioning als bij de knoppen van de verwarmingselementen zelf, er kwam op geen enkele manier wat warmte mijn hotelkamer binnen.

Logischerwijs informeerde ik bij de hotelmedewerkers aan de receptie, die vervolgens een vriendelijke jongeman bij onze kamer langs stuurden om polshoogte te nemen. Hij draaide aan alle verwarmingsknoppen en hij meldde dat we nu nog even geduld moesten hebben. Na een tijdje wachten in de kou bleken zijn acties geen enkel resultaat te hebben en weer belde ik naar de receptie. Mijn gevoel zei dat het slechts een graad of vijftien was op de kamer en ik wilde toch echt dat het warmer werd alvorens ik mijn twee dochtertjes in bad zou doen. 


Uiteindelijke kregen we een ‘los’ straalkacheltje op de kamer geplaatst als een soort provisorische noodoplossing. Voor een luxe viersterren-superior hotel vond ik dat toch wel erg knullig en absoluut niet passend. Bij verdere navraag een dag later begreep ik wat het uiteindelijke probleem was. De verwarming van alle hotelkamers werd namelijk centraal geregeld, wat op zich logisch is, maar hierdoor bleek ook dat je als hotelgast niet zelfstandig kon beslissen of je de kachel wel of niet aan wilde hebben. Met verbazing nam ik kennis van het feit dat men de centrale stookketel in februari al uit had gezet (?!) en dan kun je als hotelgast aan zo veel knopjes draaien als je wilt, warmer wordt het dan niet.

In veel luxe hotels in het noord-westelijk deel van Europa kom ik, zoals nu hier in München waar ik momenteel verblijf, gelukkig meestel grote radiators in de hotelkamers tegen. Zelfs de badkamers zijn dan voorzien van grote verwarmingselementen die niet alleen bedoeld zijn om de badruimte te verwarmen, maar waar je tevens je handdoeken op kunt drogen. Uitstekende geütiliseerd tegen koude zo’n kamer zou je zeggen.


In dit kader kom ik graag nog even terug op de airconditioning; in de Noordelijke landen is de klimaatsbeheersing zoals gezegd als het gaat om opwarmen meestal goed geregeld, echter het gebeurt helaas dan weer regelmatig dat hotels niet uitgerust zijn met een (goede) airco om verkoeling te geven op warme zomerdagen.

Het valt me zelfs op dat in talrijke viersterren hotels in Duitsland, Nederland en Scandinavië  klimaatbeheersingsapparatuur geheel of gedeeltelijk ontbreekt. Zo waren we laatst op reis naar het Duitse Kassel. Toevallig was er tijdens ons verblijf sprake van een hittegolf, waarbij overdag buiten het kwik tot boven de 35 graden kwam. Deze ongewoon hoge temperatuur was voor Kassel uitzonderlijk en het bleek dat het eenvoudige ‘luchtverfrissingssysteem’ van ons mooie hotel deze hitte niet aankon. Een airconditioning die ik gewend ben uit Spanje had direct korte metten gemaakt met dit soort hoge temperaturen maar het bleef hier onaangenaam warm in ons hotel. Het hotel in Kassel verontschuldigde zich voor dit (tijdelijke) ongemak en gaf me een ouderwetse ventilator mee, die trouwens niet echt hielp.


Kortom; het blijkt dus nog niet zo vanzelfsprekend dat je als gast in een kwaliteitshotel de temperatuur naar je eigen wensen kunt regelen. Ik vind echter dat men anno 2017 in een vier- of vijfsterrenhotel over klimaatbeheersing eigenlijk geen klachten zou hoeven hebben.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com 


Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.