Vergeten!

Je vergeet als mens wel eens iets, ook als je op reis gaat. Ook al ben je nog zo goed voorbereid, maak je gebruik van een doortastend afvinklijstje van de spullen die je mee wilt nemen en heb je ervaring in het ‘koffer inpakken’, ook dan kun je wel eens voor een situatie komen te staan dat je je bagage opendoet op de plaats van bestemming en denkt ‘verrek, waarom heb ik dat nou niet in mijn koffer gestopt!’

Nu hoef je je als dat gebeurt meestal geen zorgen te maken, want vooral in Europa is alles wat je maar nodig zou hebben te koop in de nabijheid van je hotel. Veel winkels die je in Nederland aantreft vind je elders ook en het assortiment aan producten komt ook veelal overeen. Mocht je dus iets niet meegenomen hebben op reis dan kun je dit eventueel vrij snel ter plaatse nog aanschaffen. Behalve natuurlijk dingen van persoonlijke aard of bijvoorbeeld dat ontzettend goede Nederlandstalige boek dat je aan het lezen bent, want dat is in Boedapest, München, Valencia of Porto waarschijnlijk lastig te verkrijgen. Maar verder kun je vermoedelijk zogezegd alles in die steden vinden wat je nodig hebt en vaak hetzelfde als thuis, dat maakt het dus makkelijk. Of het er ook leuker op wordt is een tweede, daar schreef Marcel eerder al eens over. (Lees hier)


Tijdens je verblijf in een hotel heb je natuurlijk al veel spullen bij de hand, zoals allerlei toiletartikelen die het hotel je levert. Ook daar schreef ik al eens over (Lees hier), dat je in goede hotels een enorme keur aan shampootjes, tubetjes en flesjes hebt, waarvan de kwaliteit vaak erg goed is en het dus geen ramp is als je je eigen vertouwde shampoo vergeten bent.

Na binnenkomst in een hotelkamer vind ik het altijd heerlijk om op onderzoek uit te gaan en te ontdekken wat dit hotel allemaal aan zijn gasten te bieden heeft. Niet alleen duik ik de badkamer in om de toiletartikelen onder de loep te nemen, maar ook inspecteer ik kastjes en lades op zoek naar allerlei snuisterijen als schoenensponsjes, naaisetjes, badslippers en andere zaken die het hotel biedt om mijn verblijf zo comfortabel mogelijk te maken.

Heel flauw vind ik het dan ook soms als vier- of vijfsterrenhotels op dit soort items bezuinigen. Van hotels in de lagere sterrencategorieën snap ik het wel, want zij bieden slechts de standaard zaken aan en laten dingen weg om de prijs zo gunstig mogelijk te houden. Maar zoals eens eerder gezegd waarderen gasten de kleine dingen (Lees hier)


Een alternatief dat ik, voor het plaatsen in de hotelkamer van allerlei toebehoren, tegenwoordig in steeds meer hotels aantref is dat je op verzoek bij de receptie een aantal zaken die je van thuis vergeten bent mee te nemen kunt afhalen, zoals een tandenborstel of een kam. 

Dit vind ik zelf nog wel een redelijke optie, hoewel mijn voorkeur zoals je begrijpt uitgaat naar het direct voorhanden zijn van deze spullen op de hotelkamer zelf.

Wat ik daarentegen minder waardeer is als hotels er voor kiezen om dit soort items via een soort ‘vending machine’ (verkoopautomaat) te verkopen. Zo’n apparaat ziet eruit als een  ‘snoepautomaat’ (zoals je die ook wel ziet op luchthavens) en je dient, nadat je er geld in gegooid hebt, op het nummer te drukken dat correspondeert met het artikel dat je wilt kopen. Zodra je dit gedaan hebt valt dit object naar beneden in een lade waar je het vervolgens uit kunt pakken. Items als maandverband, naaisetjes, tandenborstels en scheermesjes en zelfs condooms kun je op deze manier bemachtigen.

Nu zou je zeggen “die spullen haal je het toch gewoon bij de drogist om de hoek? Want je schreef net dat overal in Europa dezelfde winkels met dezelfde spullen zijn.” 


Dat klopt, maar bijvoorbeeld ’s avonds laat zijn deze winkels uiteraard gesloten en dan is het toch handig dat ze voorhanden zijn in het hotel.

De genoemde selfservice machine behoort trouwens wel tot een trend van automatisering, maar daarover schrijf ik een andere keer meer, waarbij bijvoorbeeld een zelfbedienings minisupermarkt in een hotellobby aan bod komt. Maar nu ga ik eerst mijn koffer maar eens inpakken voor mijn reis die ik overmorgen naar München ga maken. Hopelijk vergeet ik geen belangrijke zaken, maar zogezegd kan ik het desnoods ter plekke ook altijd nog aanschaffen.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com 


Wilt u meer blogs lezen van HospitalityScanner Judith de Groot? Klik hier rechts dan op het 'Stedenkenner' logo.