Als je verzekerd bent , dan loop je geen risico!

De laatste tijd heb ik met trouwe deelnemers van de reizen van KUNSTSTAD wel eens gesprekjes over het feit dat men zich niet durft in te schrijven voor één van onze reizen. Waarom niet? Zijn onze kunstreizen dan zo gevaarlijk? Nee, het komt omdat men soms onzeker is over hoe het zal gaan met de gezondheid wanneer de betreffende reis gaat plaats vinden. Als je een dagje ouder wordt word je natuurlijk steeds vaker met gezondheidsperikelen geconfronteerd en dan kan het zijn dat je twijfelt over hoe het over een paar maanden met je zal gaan. Ik probeer dan altijd diegene er van te overtuigen dat als je een goede reis en/of annuleringsverzekering hebt je financieel in ieder geval geen risico loopt, mocht je uiteindelijk niet aan de reis kunnen deelnemen. Het zou anders natuurlijk betekenen dat je nooit meer iets vooruit zou kunnen plannen en reserveren en het vooruitkijken en je verheugen op iets is toch het aller leukste wat er is?


Het hoeft natuurlijk niet altijd met de eigen gezondheid te maken hebben, maar er kan ook iets aan de hand zijn met het thuisfront. En andere gekke en ongewilde situaties kunnen op je pad komen waardoor je eerder tijdens een reis naar huis moet keren of waardoor je soms zelfs helemaal niet met ons kunt afreizen. Ook dan blijkt de reis- en annuleringsverzekering hier voor garant te staan.

Zo heb ik zelf ook al eens, gelukkig nog niet heel vaak, gebruik moeten maken van de service van mijn verzekeringsmaatschappij omdat een bovengenoemde situatie optrad. De laatste keer dat ik een beroep op mijn reisverzekering moest doen, is nog niet eens zo heel lang geleden. In mijn eentje was ik op de trein gestapt naar Kassel, om een aantal zaken voor te bereiden voor onze KUNSTSTAD reis naar deze stad in Hessen. Ik moest onder andere wat dingen regelen voor het kunstevenement ‘De Documenta’


Marcel en de mijn dochters bleven nog even wat langer in Amsterdam en twee dagen later zou ik vanaf Kassel doorreizen naar Málaga. Marcel zou met de kinderen dit zelfde doen vanaf Amsterdam en wij zouden elkaar in Zuid-Spanje weer treffen.
Echter, slechts enkele uren nadat ik met de trein naar Kassel vertrokken was, werd onze jongste dochter Chloé ziek. Het bleek een flinke buikgriep waar ze totaal ondersteboven van was. Marcel zag het op dat moment natuurlijk helemaal niet zitten om als vader alleen met twee dochter, waarvan één behoorlijk ziek, naar Andalusië af te reizen. Daarnaast wilde ik  toen ik dit vervelende bericht van hem kreeg ook zo snel mogelijk bij mijn zieke meisje zijn. Diezelfde avond ben ik dus gelijk al weer met de trein vanuit Kassel terug naar Amsterdam gegaan en mijn geboekte vliegticket van Duitsland naar Spanje van twee dagen later heb ik niet gebruikt. Het was heerlijk om weer in Amsterdam te komen en voor Chloé te kunnen zorgen en toen ze weer beter was reisden we uiteindelijk gezamenlijk af naar Málaga.

Toen ik deze situatie aan mijn verzekeringsmaatschappij voorlegde boden zij direct aan om mijn niet gebruikte vliegticket, alsmede het extra treinticket dat ik gekocht had om terug naar huis te gaan, volledig te vergoeden. En zo geschiede, enkele dagen later stond het volle bedrag op mijn rekening. Wat is het toch een verademing om zo’n verzekering te hebben.

 

Nog een ander voorbeeld van het voordeel van een reisverzekering. Ik kan me nog een voorval van enkele jaren geleden herinneren toen we ter voorbereiding van een KUNSTSTAD-reis in Lissabon verbleven. Zoals je wellicht weet is Marcel een liefhebber van hardlopen en waar hij kan trekt hij zijn hardloopschoenen aan om een rondje te rennen. Helaas kwam hij tijdens zijn hardlooproute door Lissabon ongelukkig ten val waardoor zijn knie behoorlijk open lag. De ‘jaap’ in zijn been was zo groot dat we er mee naar het ziekenhuis moesten.


"slechts enkele uren nadat ik met de trein naar Kassel vertrokken was, werd onze jongste dochter Chloé ziek. Diezelfde avond heb ik weer de trein terug naar Nederland genomen"     



Marcel kreeg uiteindelijk vele hechtingen in zijn knie en dat zorgde ervoor dat hij die daardoor tijdelijk niet meer kon buigen. Door deze hele situatie konden we de dag hierna, zoals eigenlijk gepland was, niet meer naar huis vliegen. In dit genoemde geval namen we natuurlijk gelijk contact op met onze reisverzekering en die waren direct uiterst begripvol. Nadat we uitgelegd hadden wat er aan de hand was gingen ze voor ons aan de slag en ze zouden contact met ons opnemen wanneer ze een geschikte terugvlucht voor ons hadden gevonden waarmee Marcel met gestrekt been en met krukken terug zou kunnen vliegen. In de tussentijd konden wij, betaald door de reisverzekering, langer in het hotel in Lissabon blijven.

Er bleek echter dat tot dagen daarna geen plek voor ons aan boord van een toestel richting Nederland te zijn. Daardoor hebben we al met al drie extra dagen in Lissabon doorgebracht, wat ondanks Marcel tijdelijke handicap, voor ons geen straf was. Heel erg mobiel waren we natuurlijk niet, maar Marcel kon toch aardig uit de voeten met de krukken die we geregeld hadden moet ik zeggen. Drie dagen later werden we opgehaald door een grote taxi bij ons hotel in Lissabon, die de verzekering voor ons geregeld had, en werden we naar de luchthaven gebracht. Een bijzondere draai  aan het hele verhaal was nog dat, omdat Marcel zijn knie niet kon buigen, men aan boord vier zitplaatsen voor ons tweeën had geregeld, waarbij de stoel die voor Marcel stond weg werd geklapt. Zo kon hij redelijk comfortabel met zijn gestrekte been plaats nemen. Eenmaal in Amsterdam aangekomen werden we zelfs van Schiphol met een aangepast taxibus afgehaald en naar huis gebracht. 


Achteraf bleek dat zowel de medische kosten, de terugvlucht, als de extra nachten die wij noodgedwongen in Lissabon moesten verblijven en het vervoer naar- en van de luchthaven allemaal werden vergoed. Het is natuurlijk erg vervelend als je ‘in den vreemden’ iets overkomt en hoe fijn is het dan dat je door een Nederlands contactpersoon van de verzekeringsmaatschappij begeleid wordt en je ook geen zorgen hoeft te maken om medische assistentie, reis en verblijf.

Uiteraard betalen we hier al jaren lang premie voor, maar ik merkte toch bij mezelf dat ik het in eerste instantie vervelend vond om beroep te moeten doen op de verzekering. Ik wilde ze niet lastig vallen en twijfelde of men wel bereid was om iets te vergoeden.

Deze schroom merk ik trouwens dus ook wel eens bij onze reisdeelnemers. Zij geven soms aan dat ze echt heel erg graag mee op reis willen naar een bepaalde bestemming, maar dat ze zogezegd dus nog niet durven te boeken. Er kan namelijk nog zoveel gebeuren in de tussentijd is hun argument. En wat als die kleine operatie die ze moeten ondergaan uiteindelijk in die periode plaats zal gaan vinden? Het gaat niet zo goed met een familielid, hoe moet het nou als die situatie verandert? Ook dan komt vaak die aarzeling weer om de hoek kijken. Kan en mag ik dan wel aanspraak maken op de reis- en annuleringsverzekering? Ja, dat mag. Anders zou je nooit meer plannen kunnen maken voor de (nabije) toekomst. Wij hebben dus zowel privé als met onze klanten hele goede ervaringen met de reisverzekeringsmaatschappijen en lopen nooit tegen problemen aan.

 


Ik had er laatst nog een uitgebreid gesprek over met een trouwe reiziger en zij had recentelijk uit voorzorg eens geïnformeerd of zij wel een reis kon boeken vanwege een onzekere medische situatie. ‘Ja hoor, geen probleem’ was het antwoord aan de andere kant van de lijn. En met een gerust hart belde ze mij op om zich aan te melden voor een fijne reis met ons waar ze zich op kon verheugen en naar uit kon kijken. Uiteindelijk heeft ze trouwens gelukkig niet hoeven annuleren en kon ze laatst genieten van een zorgeloze en gezellige trip.

 

 

Judith de Groot, HospitalityScanner
info@HospitalityScanner.com