"Spiegeltje, spiegeltje, aan de wand”

Als dame, maar waarschijnlijk ook al heer, heb je af en toe gewoon de behoefte om eens even in de spiegel te kijken: Hoe zit mijn haar? Zit mijn jasje goed? Zie ik er goed uit? Soms passeer je zomaar ergens spontaan een spiegel en kijk je onbewust opzij om even te checken of je er nog naar wens eruit ziet. Of je gaat bewust even naar het toilet om aldaar tijdens het handenwassen te controleren of je nog nieuwe lippenstift moet aanbrengen.

Kwaliteitshotels hebben vaak spiegels in overvloed op allerlei plekken in het gebouw. Soms dienen ze als decoratie, maar meestal zijn ze bedoeld voor de gasten om bovenstaande handelingen te verrichten.

Spiegels als versieringselement worden vaak toegepast in een hotel waar de ruimte niet zo groot is en om op die manier toch een ruimtelijk effect te creëren. Met zo iets dergelijks waren ze van de week in het College Hotel in Amsterdam bezig. Men monteerde delen van oude verweerde spiegels op de muur waarbij je duidelijk kon zien dat ze uit lang vervlogen tijden kwamen. 


Gecombineerd met het moderne interieur leverde dit ‘mozaïek’ van historische spiegeldelen, een mooi maar ook vervreemdend effect op. Je ziet je zelf namelijk wel, maar in een soort aparte stukjes; het spiegelbeeld wordt namelijk doorkruist door alle lijnen van de spiegelfragmenten.

Terwijl ik daar in het College Hotel zat moest ik vervolgens denken over het fenomeen spiegels in hotels en dan met name over de verschillende functies die ze daar bekleden. Ze worden zogezegd soms gebruikt als decoratie, soms om een ruimtelijk effect te bereiken, maar heb je er bijvoorbeeld wel eens bij stil gestaan wat voor een rol spiegels spelen in een hotellift? Is het je wel eens opgevallen dat bijna in alle liften spiegels zijn opgehangen? 

Dit is natuurlijk met een reden gedaan; het tochtje met een lift duurt meestal kort, maar blijkbaar voor een mens net lang genoeg om je even te ‘vervelen’ en ik ben dan ook altijd blij als ik even in de spiegel kan turen. Laatst stond ik echter in een lift zonder spiegel, wat zelden gebeurt, en ik mistte de spiegel echt. Waar moest ik nu naar kijken? Ik besloot tijdens dit liftritje dan ook om maar eens het instructiebordje te gaan bestuderen voor wat je moet doen als de lift blijft steken.  

Zogezegd is er meestal wel een spiegel in de hotellift aanwezig en heb je die genoemde welkome afleiding doordat je even kunt checken of je haar goed zit. En oh ja, zit m’n kraag niet binnenstebuiten? Ah, daar zit een vlekje op mijn jas en die kan ik er gelukkig even vanaf wrijven. En… voor je het weet ben je al weer beneden met de lift.

Als je in je eentje in de lift staat kun je dit ritueel heerlijk ongestoord uitvoeren. Maar dit wordt een tikkeltje lastiger als er meerdere personen in de lift staan. Je staat toch met zijn allen dicht bij elkaar in een kleine ruimte, je deelt min of meer elkaars ‘privat space’ en dan wil je niet zulk soort persoonlijke handelingen uitvoeren.


Spiegels in de lift kunnen in zo’n geval zelfs een nadelig effect hebben want de meeste mensen willen ‘anoniem’ in de lift blijven en door de spiegels wordt je nog meer met de medegebruikers geconfronteerd wat voor sommige mensen als onbehagelijk en vervelend kan worden ervaren en het enige wat je dan kunt doen is strak naar de grond staren. Wat natuurlijk ook kan is gewoon door het oogcontact dat dankzij de liftspiegels ontstaat gewoon een gezellig kort gesprekje gaan voeren. Wij staan hier met de familie altijd wel voor open. Allereerst zijn onze jonge dochters regelmatig een aanleiding voor een liftgebruiker om iets tegen ons te zeggen en onze paarse outfit lokt natuurlijk ook wel reacties los en dan kijken wij tegelijkertijd, tijdens het liftgesprek, ook altijd weer even in de spiegel of onze paarse kleding goed zit.

Kortom een spiegel in een lift kan heel handig zijn, maar soms wellicht ook wat te confronterend. Een andere plek in een kwaliteitshotel waar natuurlijk altijd spiegels hangen is in de sanitaire ruimtes, zoals boven de wasbak als vanzelfsprekend, waar je goed je gezicht en haar in kunt bekijken. Maar wat ik ook onontbeerlijk vind is dat ergens in dit zelfde vertrek een grote spiegel hangt die begint bij de plint en minimaal ‘menshoog’ is. Zo’n hoge ‘passpiegel’ is echt essentieel in een luxueus vier- of vijfsterrenhotel. Alleen in zo’n grote spiegel kun je zien of je rok goed zit en of je geen ladder in je panty hebt. Het verbaast me dan ook weleens dat sommige gerenommeerde hotels hierover niet beschikken. Deze week werd ik in Amsterdam met deze lacune geconfronteerd toen ik voor een zakelijke rendez-vous in het toonaangevende chique Amstel Hotel was. Voordat ik mijn afspraak de hand wilde schudden ging ik even naar het toilet en wat schetste mijn verbazing, er hing geen grote hoge passpiegel! 


Er ontstond een ‘Mr. Bean-achtige’ situatie waarbij ik op mijn tenen min of meer voor de spiegel stond te springen om mijn panty en onderste deel van mijn jurk te bekijken. Paste de kleur van mijn panty nou eigenlijk wel bij mijn schoenen? Ik hield uit louter afwezigheid van een goede spiegel mijn been maar een beetje omhoog om dit te inspecteren. En ja hoor, je zult altijd zien dat er dan net op dat moment iemand binnen komt lopen en de dame in kwestie keek mij een beetje met een verbaasde blik aan.

Ik was eigenlijk wel verbaast dat een bekend vijfsterrenhotel, dat toch een bepaalde status hoog te houden heeft, dus niet over de service van een hoge spiegel heeft nagedacht. Ik ben toch niet de eerst persoon die met dit dilemma stoeide? Of zou nog nooit iemand het management hierop hebben geattendeerd? Geregeld tijdens mijn hotelverblijven vallen mij dingen op die door een kleine investering zo veel meer gerief voor de gasten zouden opleveren, zo ook dit keer weer in Amstel Hotel.

 

Judith de Groot

info@hospitalityscanner.nl

Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.