Hoort wie klopt daar

Van de week zei één van deelnemers van onze kunstreis naar Sevilla en Córdoba dat er, toen ze de avond ervoor na het diner op haar hotelkamer was aangekomen, op haar deur werd geklopt. Ze verwachtte eigenlijk zo laat op de avond geen bezoek en was dus enigszins verbaasd dat er iemand voor haar deur stond. Het bleek ‘goed volk’ te zijn, want het was het kamermeisje dat klaar stond met een aantal schone handdoeken en twee heerlijke chocolaatjes. Ook bleek ze een kaartje bij zich te hebben met de weersvoorspelling van de volgende dag daarop aangegeven.  

Ik legde haar uit dat deze dame van de housekeeping langs was gekomen voor de zogenaamde turn down service’. Toen ik zelf vele jaren geleden voor het eerst met deze dienst kennis maakte was ik ook enigszins verrast. 

Natuurlijk wist ik dat in een goed vier- en vijfsterrenhotel elke ochtend je hotelkamer grondig wordt schoongemaakt, je bed wordt opgemaakt, je handdoeken worden verschoond, de minibar wordt aangevuld en nog veel meer zaken worden gedaan om je hotelkamer weer spik en span te krijgen. 


Echter op een avond kwam ik erachter dat er wederom iemand in mijn hotelkamer was geweest, want de gordijnen waren dicht getrokken, het laken van mijn bed was aan de bovenzijde een beetje opengeslagen en er lag een snoepje op mijn kussen met een briefje er bij waarop de hotelstaff mij een goede nacht wenste.
Ik realiseerde me toen dat het eigenlijk best fijn was dat er iemand van de housekeeping nog even een kort bezoek aan onze kamer had gebracht en alles gereed had gemaakt voor de nacht. Later kwam ik er achter dat het fenomeen van dit avondlijke bezoek een naam heeft, te weten ‘turn down service’. Ik vermoed dat deze Engelse term een verwijzing is naar het omslaan van het beddengoed zodat je makkelijker in je bed kunt stappen.

De meeste hotels in het luxe vijfsterren segment voeren standaard in elke kamer deze service uit. In sommige landen is het dan ook een vereiste om bijvoorbeeld de vijfsterren kwalificatie te behalen. Ook komt het wel eens voor dat men deze service slechts toepast als men in bepaalde categorieën, zoals de superior kamers en de suites, verblijft.


Wat trouwens ook bij de ‘turn down service’ in de avond hoort is het fatsoeneren van de badkamer, waaronder dus het meenemen van de gebruikte (natte) handdoeken en deze weer aanvullen met nieuwe. Het verschonen van de handdoeken is niet altijd een overbodige luxe want vooral met twee kleine kinderen kom je regelmatig handdoeken te kort. Uiteraard proberen wij milieubewust te zijn en de handdoeken meerdere keren te gebruiken, maar soms is het zogezegd erg fijn om er toch een paar extra te krijgen.

Als het om de genoemde ‘turn down service’ gaat dan hebben luxe hotels in elk land hun eigen gewoontes en gebruiken. Dat begint natuurlijk al met het bed opmaken in het algemeen zoals ik verleden week beschreef (klik hier voor mijn vorige blog), echter tijdens de ‘turn down service’ legt men hier in Spanje naast de beide zijden van het bed dan een witte doen en daar bovenop ligt in het plastic een paar witte badslippers. 


De genoemde doekjes aan weerzijden zijn waarschijnlijk bedoeld dat als je ’s nachts je bed uit stapt om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan, je niet op een koude marmeren vloer stapt. Daarna kun je de badslippers aantrekken om zo met warme voeten naar het toilet te lopen. Het valt me echter wel eens op dat dit gebruik zo ingeburgerd is dat men ook als er tapijt of vloerbedekking in de kamer ligt alsnog deze kleedjes neerlegt. 

Persoonlijk vind ik deze doeken voor het bed een beetje onzinnig. Zelf haal ik ze trouwens gelijk weg, want ik vind deze ‘nachtmatjes’ eerlijk gezegd een beetje gevaarlijk. Op een gladde houten of marmeren vloer schuiven ze namelijk makkelijk weg en het is op die manier zelfs mogelijk dat je ’s nachts hierdoor uitglijdt.

Maar goed, zoals ik al aangaf heeft elk land zijn eigen rituelen en gebruiken en die moet je natuurlijk respecteren. Ik geef daar uiteraard in mijn eigen hotelkamer mijn eigen draai aan om me helemaal thuis te voelen.

Mocht je trouwens de ‘turn down service’ niet op prijs stellen dan hang je gewoon het kaartje met daarop ‘niet storen’ aan de buitenkant van je deur.

 

Judith de Groot

info@hospitalityscanner.nl


Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.