Een kritische kijk op hotels in Europa

Jaarlijks verblijf ik, zoals de trouwe lezer weten, in vele hotels.  Als HospitalityScanner ben ik namelijk altijd op zoek naar het vier- en vijfsterrenhotel dat haar gasten de meest gastvrije ervaring bezorgt. Ik ben daarom zoals bekend tijdens mijn ontdekkingsreis zeer kritisch en heb ik een duidelijke mening over kwaliteit en service. Mijn credo is dat een luxe hotel haar gast met comfort moet omringen en zich meer dan thuis moet laten voelen.

Daarnaast selecteer ik voor KUNSTSTAD het meest geschikte hotel voor onze kunst- en belevingsreizen binnen Europa. Ik kom daarom regelmatig unieke, bijzondere, verrassende, steengoede, maar helaas ook ultiem slechte hotels tegen. Hieronder de ervaringen van mij in drie ultieme vijfsterrenhotels waar ik toch ook wat kritiek op had. 

'Hotel Eurostars Palace' in Córdoba

'Hotel Eurostars Palace', Córdoba

Zo verbleef ik in Córdoba bijvoorbeeld afgelopen jaar in een vijfsterrenhotel dat er in eerste instantie anders dan anders uitziet. Van buiten is het geheel bekleed met een stalen constructie die bruin gekleurd is. Het is een echte eye catcher in de stad, gelegen op een uitstekende locatie midden in het centrum van Córdoba. Echter het hotel blijkt in de praktijk een aantal nadelen te hebben, zoals je in mijn filmpje kunt zien.


'Hotel Palacio Villapanés', Sevilla

De Spaanse stad Sevilla heeft slechts een paar vijfsterrenhotels, die ik tijdens mijn verblijf in de stad uiteraard wilde leren kennen. Veel hotels in Sevilla zijn karakteristiek en authentiek en bevinden zich in een oorspronkelijk stadspaleis. Zo ook het Hotel Palacios Villapanés. In het filmpje dat ik hier opnam vertel ik je wat ik enorm kon waarderen in dit hotel en waarom ik dit toch uiteindelijk niet het meest ideale hotel van de stad vind.

'Hotel Palacio Villapanés' in Sevilla


'Westin Excelsior Hotel' in Rome

'Westin Excelsior Hotel', Rome

Als hotel heb je natuurlijk te maken met de uitdagingen van het pand waarin het hotel gevestigd wordt. Is het nieuw te bouwen of komt het in een historisch pand waarvoor beperkende regels gelden wat betreft de verbouwing en het exterieur. 

Als je dan in een gebouw met een geschiedenis terecht komt dan wil je die geschiedenis wellicht uitdragen en zichtbaar maken. Dit betekent echter niet dat daardoor de inrichting verouderd hoeft te zijn en niet onderhouden hoeft te worden. Je dient natuurlijk met je tijd mee te gaan en te zorgen dat alles functioneert zoals dat van een kwaliteitshotel verwacht wordt, 


helemaal als de prijzen voor de hotelkamers hoog liggen. In Rome viel mijn verblijf daardoor laatst tegen, zoals ik uitleg in het filmpje dat ik daar maakte. 

Met veel liefde en plezier verricht ik mijn onderzoek in de verschillende steden in Europa. Zoals ik in de introductie al schreef kom ik op deze manier op bijzondere plekken, maak ik unieke dingen mee en wordt ik soms door hotels verrast (zoals ook in de filmpjes te zien is die Marcel plaatste). 

Ik hoop in 2017 nog heel vaak onverwachte en mooie hotelverblijven te mogen meemaken en jou daar tijdens onze reizen zelfs deelgenoot van te mogen maken.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@hospitalityscanner.com

Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.