Gezelligheid kent geen tijd!

Na een druk dagje in de stad, of je nu zakelijk of voor de gezelligheid op reis bent, is het  voor mij (en ik neem aan voor jou ook) altijd heel fijn om na terugkeer in het hotel waarin ik verblijft even uit te rusten in de hotelbar en een lekker drankje te drinken.

Eigenlijk beschikken alle goede vier- en vijfsterrenhotels tegenwoordig wel over een goed geütiliseerde bar, maar de manier waarop de hotelbar ingericht en georganiseerd is verschilt nogal. Het zijn soms kleine zaken die maken dat je je als gast in die hotelbar prettig en comfortabel voelt en zelfs na het nuttige van een drankje bedenkt dat je nog wel even wilt blijven zitten en zelfs nog iets wilt bestellen. Ik vind eigenlijk dat het bargedeelte een beetje een soort huiskamergevoel moet oproepen, een soort thuis in den vreemde. De aankleding dient dus in mijn ogen ‘warm’ te zijn, met een prettige verlichting en comfortabele meubels.


Om lekkere drankjes en hapjes in een hotelbar te krijgen is meestal geen probleem. Maar wie is er aanwezig om dit op te dienen? En is er überhaupt wel iemand beschikbaar om dit te doen?

Nou zijn hotelmedewerkers over het algemeen wel getraind om gastvrij te serveren, maar voor een hotelbar is nog wat meer vaardigheid nodig. Vaak is het fijn dat het barpersoneel nog wat extra aandacht aan je geeft dan alleen maar vlot en vakkundig een drankje neer te zetten. Ook hier schreef ik al eens eerder wat over (klik hier voor mijn eerdere verhaal) en wat ik hierbij ook heel belangrijk vind is dat de barman of barvrouw niet alleen aandacht voor je heeft maar ook dat hij of zij mij en iedere andere gast een beetje in de gaten houdt. Ik bedoel dan dat hij (zij) regelmatig kijkt of iedereen nog voorzien is van een consumptie want soms gebeurt het wel eens dat je na een lange stadswandeling veel dorst hebt en dat je vrij vlot weer wat wilt bestellen. 

Over dit laatste moest ik de afgelopen dagen weer eens nadenken want in mijn hotel in Lissabon van afgelopen weekend (waar ik trouwens wel eens eerder geweest was) en mijn eerste hotel hier in Porto (inmiddels verblijf ik al weer in een ander hotel) was het zo dat de barman het meest van de tijd niet fysiek aanwezig was. Allereerst maakte dit de hotelbar erg onpersoonlijk en je had voortdurend het gevoel dat hierdoor de bar gesloten was. Je drankje diende je te bestellen door op een knopje op je tafel te drukken waardoor de barman vanuit een plek elders in hotel werd opgeroepen. 


Ik had dit fenomeen in andere hotels ook al eens meegemaakt en ik wist hierdoor dat door het drukken op het oproepknopje op de tafel een triller om de barkeeper zijn pols geactiveerd werd. Niet een erg charmante methode maar oké als een hotel hiervoor kiest dan zit er niets anders op om dit te doen.

Echter de afgelopen dagen gebeurde er bij de twee genoemde hotels, nadat ik op het ‘belletje’ op de tafel drukte, helemaal niets. Na meer dan tien minuten wachten werd ik ongeduldig en met tegenzin duwde ik nogmaals het knopje in, maar je voelt het al aankomen, nog steeds kwam er niemand aan om mijn bestelling op te nemen. Met nog grotere weerzin stond ik na twintig minuten op om vervolgens de bar te verlaten en naar de hotelreceptie te gaan om daar te vragen of wellicht een medewerker naar de bar zou willen komen. Uiteindelijk kwam er iemand, maar mijn irritatie kon ik eigenlijk niet goed meer onderdrukken. 


Dit werd nog erger toen een half uur later, toen ik nog wel weer een nieuw drankje wilde bestellen, want het was immers kerst en we hadden er wel behoefte aan om een beetje gezellig te zitten, er wederom niet werd gereageerd op het genoemde knopje. Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat een geslaagde hotelbar toch niet zonder barpersoneel kan dat voortdurend aanwezig is. 

Hoe efficiënt ook bedacht en hoe ‘handig’ voor het hotel om het barpersoneel op allerlei andere plekken in het hotel in te zetten, voor mij hoort in de bar (als deze geopend is) voortdurend minimaal één medewerker aanwezig te zijn. Het liefst een persoon die zich met heel zijn ziel en zaligheid geeft voor deze niet onbelangrijke hoteltaak. Gelukkig trof ik dat in het huidige hotel waar ik nu verblijf in Porto wel aan. Een kanshebber dus om met de KUNSTSTAD groep volgend jaar in te verblijven.

 

Judith de Groot

info@hospitalityscanner.nl

Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.