Bloemen houden van mensen!

Van de week zat ik in de lobby van een viersterren hotel in Málaga te werken. Het was er lekker rustig en ik kon mijn gedachten bij mijn werk houden. Echter, waar ik door afgeleid werd en wat mij een beetje stoorde was de treurige aanblik van een aantal onverzorgde en ronduit lelijke planten die in de lobby waren opgesteld. Ik had zelfs een beetje medelijden met ze. Mijn gedachten namen ongewild de vrije loop en ik herinnerde mij hoe men soms in hotels met het thema bloemen en planten omgaat.  

Het nut van ‘groen’ om de receptie, de lobby en de hotelkamer op te fleuren begrijp ik helemaal en er zijn keren geweest dat ik echt buitengewoon onder de indruk was van de prachtige bloemstukken die in een hotel stonden. In een mooi vijfsterrenhotel in Rome zag ik bijvoorbeeld ooit een man, het bleek de bloemist zelf te zijn, met een imposante vaas bloemen in de vestibule bezig. Hij haalde uitgebloeide exemplaren eruit en vulde de weelderige bos vervolgens aan zodat het er echt heel sjiek en luxueus uitzag.


Ik sprak luid enthousiast mijn waardering uit en de bloemenman in kwestie reageerde hardop “Hartelijk dank voor de compliment”, want hij bleek een Nederlander te zijn die in Rome een bloemenzaak had en onder meer aan kwaliteitshotels leverde. Tja, bloemen en ons mooie land zijn natuurlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden en niets voor niets bedankt een belangrijke inwoner uit Rome, namelijk de Paus, ons al jaren met Pasen voor onze bloemen.

Gelukkig tref ik vaak hotels aan waar men aandacht besteed aan decoratie en men verse bloemen en planten neerzet. Een hotel in Wenen had bijvoorbeeld continue verse orchideeën op een grote tafel midden in de lobby staan. Bij een ander viersterren hotel in Sevilla, dat verder wat eenvoudig was, stond een grote vaas met verse bloemen op de receptiebalie. Ze waren niet echt mooi geschikt, maar ze geurden wel en het gaf een vrolijke aanblik.


Soms wens je daarentegen hotels een goede Nederlandse bloemen- en plantenspecialist toe voor de inrichting van de publieke ruimtes van het hotel, want zoals ik al schreef kan het in sommige hotels er behoorlijk armtierig uitzien.

Zo herinner ik me nog een keer dat ik in een mooi hotel in Edinburgh, waar verder niet heel veel op aan te merken was, de stof van de nepbloem die in de badkamer stond moest wegblazen. Hoe kom je er allereerst bij om nepbloemen in een sanitaire ruimte te plaatsen! En nog erger, hoe bestaat het dat men niet regelmatig even met een stokdoekje over deze versiersels gaat.

Het gaat te ver om al mijn ervaringen hieromtrent uit de doeken te doen, maar toch verbaasde het me, terwijl ik tijdens het schrijven over dit bloemen- en plantenthema in de hospitality nog wat meer nadacht, dat het ene vier- of vijfsterrenhotel echt zijn uiterste best doet, zoals het reeds genoemde chique hotel in Rome, echter dat er ook geregeld hotels zijn die met betrekking tot zoiets beeldbepalends volledig de plank misslaan. 


Ziet men het gewoon niet? Is men niet met dit thema bezig? Mocht dit het geval zijn dan adviseer ik om gewoon rigoureus alles wat met bloemen en planten van doen heeft te verwijderen. Als het hotel wel tijd en moeite stopt in het aanschaffen en onderhouden van deze groene decoratie, dan dient men deze goed te verzorgen en is het een zeer prettige aanvulling in zowel de lobby als de hotelkamer.

 

Judith de Groot

info@hospitalityscanner.nl

 

Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.