Laden en lossen

Verleden week schreef ik over het fenomeen geluid en de eventuele overlast die je hiervan in een hotel kunt ondervinden. En ‘alsof de duvel er mee speelt’ kreeg ik hier afgelopen week op een bijzondere manier wederom mee te maken, dus reden genoeg om op dit onderwerp nog eens terug te komen.

Tijdens mijn toer door Italië waren we met de hele familie afgelopen donderdag in Rome aanbeland. We verbleven in een klassiek vijfsterrenhotel op de beroemde Via Veneto. Ik had hoge verwachtingen van mijn eerste overnachting alhier want dit hotel stond al meer dan honderd jaar hoog aangeschreven. Het hotel had dus veel pretenties, maar ik vond de traditioneel ingerichte kamers ietswat gedateerd en je kon de grandeur van weleer slechts in de verte nog ‘ruiken’. Omdat we, zoals het gebruikelijk is in Eeuwige Stad, die dag veel indrukken hadden opgedaan vielen we moe maar voldaan in slaap. 


Echter rond een uur of half vijf werd ik wakker van een hard ratelend geluid van buiten. Heel gek, maar in eerste instantie dacht ik dat er een soort mitrailleur in dit geluid te herkennen was. Toen ik polshoogte ging nemen zag ik uit het venster dat een hotelmedewerker de trolleys met hotelwasgoed over het Romeinse plaveisel aan het verplaatsen was en deze op dit vroege tijdstip klaar zette onder mijn raam. Niet veel later kwamen er drie vrachtwagen aan, die de karretjes met kooiconstructie kwam inladen. De variatie van geluiden werd nu aangevuld door het klepperen van de wieltjes van de trolleys over de ribbels van de laadklep van de truck. De werkende mannen begonnen, het was inmiddels over vijven in de vroege ochtend, bijna vanzelfsprekend met elkaar druk te praten terwijl ze hun werk deden. Toen de tientallen karretjes met vuile hotelwas, bestaande onder andere uit handdoeken en beddengoed, ingeladen waren, had een andere man in de tussentijd de wagentjes met schone wasgoed uitgeladen. Dit op en neer gerij van alle karretjes en de luide gesprekken van de ‘wasophalers’ zo’n kakofonie van geluid dat wij na een uur, zo’n rond half zes allemaal klaarwakker waren.


"Het was zo'n kakofonie van geluid dat we rond half zes in de ochtend allemaal klaarwakker waren"



Waarom deden ze dit zo vroeg  deze zaterdagochtend (eigenlijk nog midden in de nacht) terwijl talloze hotelgasten hier last van hadden? En wist het management van het hotel niet dat zo’n actie ontzettend veel overlast veroorzaakt? En schoon beddengoed en wasgoed in je hotel is fantastisch, maar het moet natuurlijk nooit ten koste gaan van het comfort van je dierbare hotelgasten want voor hen doe je het uiteraard!

Uiteindelijk zijn we met de hele familie maar opgestaan en zijn we om zes uur in de morgen naar de receptie gegaan om ons ongenoegen te melden.

Gek genoeg waren we niet echt heel boos, maar eerder verwonderd en verbaasd over deze gang van zaken. We kregen te horen dat om half tien de hoteldirecteur er zou zijn en dan konden we onze klacht aan hem vertellen. En zo geschiedde. Toen wij de directeur een paar uur later spraken reageerde hij heel begripvol en heeft ons ook schadeloos gesteld, maar de teleurstelling kon hij helaas niet bij me wegnemen.


We zijn die ochtend uit het prestigieuze Romeinse vijfsterrenhotel vertrokken maar de afgelopen dagen bleef dit incident door mijn gedachten spoken. Tegen deze geluidsoverlast, dat echt heel irritant was, moet toch iets te doen zijn? Het eerste wat me te binnenschoot was dat men pas na tien uur ’s ochtends dit soort handelingen moet gaan verrichten. Of was het niet mogelijk om met kleinere bestelwagentjes dit te doen, die dan bijvoorbeeld zelfs de bevoorradingsruimte van het hotel kunnen binnenrijden. 

Deze keer bracht ik slechts mijn klacht over aan de directeur van het hotel, maar bij een volgende ontmoeting zou ik hem ook graag een oplossing van dit dilemma willen voorleggen en met hem daarover van gedachten willen wisselen.

Ik denk er over om hem binnenkort nog een e-mail te sturen waarbij ik mijn diensten als HospitalityScanner aanbied. Ik hou je hiervan op de hoogte.


Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.