Wie is de laatste in de rij?

Deze week wil ik eens een keer niet stil staan bij gastvrijheid in hotels, maar schrijf ik graag wat meer over het onderweg zijn naar mijn reisbestemmingen. Meestal gebruik ik het vliegtuig om  in allerlei steden te komen omdat ze nogal verspreid over Europa liggen, alhoewel ik afgelopen jaar ook al een paar keer een treinreis hebt gemaakt en zelfs enkele boottochten heb ondernomen om uiteindelijk mijn hotel te bereiken. Reizen vind ik, ongeacht het vervoermiddel, altijd erg leuk en ik verheug me er dan ook telkens weer op als ik op pad mag gaan. Natuurlijk kan het reizen en het vervoer ook wel wat ongemakken met zich meebrengen, maar ik heb er inmiddels allerlei handigheidjes op gevonden om deze zoveel mogelijk te reduceren.
Eén van die ongeriefelijkheden van het reizen, en dan heb ik het met name over het vervoer per vliegtuig, is het moeten wachten. Let wel, wachten op een heerlijke fauteuil met een kopje koffie of een glaasje wijn vind ik geen enkel probleem.


Het begint vaak al bij het inchecken op de luchthaven, bij de balie hiervoor kan een lange rij staan. Dat is ook één van de redenen waarom je meestal meer dan twee uur eerder op het vliegveld dient te zijn. Deels is dit probleem in Nederland opgelost doordat je thuis per computer digitaal kunt inchecken, maar helaas is dat niet bij alle buitenlandse luchthavens en alle luchtvaartmaatschappijen mogelijk en dien je je toch te melden bij een incheckbalie.

Heb je de mogelijkheid gehad om reeds vooraf digitaal in te checken dan betekent dat nog niet altijd dat je niet meer in de rij hoeft te staan, want de meeste passagiers dienen hun koffers dan nog af te geven. Alhoewel op Schiphol dat tegenwoordig vlot met een automaat kan, dient men dit bij buitenlandse luchthavens meestal nog gewoon bij een grondstewardess aan een balie te doen, waar dan wederom een lange rij kan staan.


" Natuurlijk kan reizen ongemakken met zich meebrengen, maar die heb ik weten te reduceren"



Met ons gezin konden we trouwens de rijen voor het inchecken vaak vermijden want met kleine kinderen krijg je regelmatig voorrang en mag je je direct naar de incheckbalie vervoegen. Maar niet iedereen heeft kleine kinderen en dan gaat dit privilege aan je voorbij. In de rij staan voor het afleveren van onze koffers doen wij inmiddels ook al jaren niet, want wij nemen op al onze vliegreizen slechts handbagage mee. 

Je zult wellicht denken dan heb je toch heel erg weinig spullen bij je, maar dat valt reuze mee. Wij hebben namelijk twee handzame koffertjes van een bekend merk die, als je ze alle twee naast elkaar legt, net zo veel volume hebben als één normale grote koffer. Dankzij een bepaalde ervaring en gedachte over van wat we wel en niet meenemen en daarbij door onze methode van inpakken kunnen wij ruim voldoende spullen in onze handbagage meenemen, met als groot bijkomend voordeel dat wij nooit in de rij hoeven te staan voor het afleveren van ruimbagage.

Eenmaal voorbij de beveiligingscontrole of douane zoeken wij meestal een rustig plekje op om nog een kopje koffie te drinken. Bij Schiphol, dat wij inmiddels al goed kennen, vermijden wij vaak de drukke restaurants, waar alle reizigers automatisch naar toe gaan. Wij kennen daar een aantal koffiecorners of barretjes waar je vlot je consumptie kunt krijgen. Het is fijn om even rustig te zitten na alle hectiek die soms aan zo’n moment vooraf ging.


Tenslotte hebben we ook een oplossing gevonden om bijna nooit meer bij de gate tussen een groep mensen te hoeven staan dringen. Veel vliegtuigmaatschappijen, met name de low cost carriers, hebben een mogelijkheid om voor weinig extra geld (soms slechtst € 10,- meer per persoon) een upgrade te nemen. Aangezien bij deze firma’s, zoals EasyJet, TuiFly, Corendon, etcetera, de ticketprijzen vaak heel erg laag zijn vinden wij de genoemde kleine verhoging voor meer privileges en comfort geen enkel bezwaar. Helemaal als je ziet wat voor gemak je er voor terugkrijgt. Allereerst mag je dus de wachtrij voorbij lopen, één maatschappij noemt dit heel toepasselijk ‘Speedy Boarding’, en sta je vaak vooraan bij de gate om het vliegtuig binnen te wandelen. Door middel van de genoemde upgrade heb je ook het voorrecht om vooraf een goede plaats vooraan in het vliegtuig te kiezen en daarom zitten wij dus met het gezin regelmatig op rij 1 (en mocht die plaats al bezet zijn dan zitten we nooit verder dan rij 3). 


Dat heeft weer als bijkomend voordeel dat we bij aankomst, zo snel als de purser de deur van het toestel heeft geopend, als eersten uit het toestel wandelen. Ten slotte hoeven wij ook niet meer naar de bagageband om daar weer te wachten tot uiteindelijk onze koffers aan komen, want die hebben we immers als handbagage al bij ons. Zoals je kunt lezen hebben we het wachten dus aardig weten te reduceren, waardoor er meer tijd overblijft voor leukere zaken.

Natuurlijk zijn er nog veel meer 'tips & trics' die ik kan vertellen over hoe je comfortabeler (met minimaal wachten) kunt reizen en daar vertel ik graag over op 3 september tijdens mijn presentatie ‘De Kunst van het Reizen’. Kom je ook naar me luisteren?

 

Judith de Groot, HospitalityScanner
info@HospitalityScanner.com

 

Wil je meer weten over dit onderwerp en een interessant en vermakelijk verhaal horen met onder meer de ‘do’s & dont’s’ tijdens het reizen? Kom dan op zaterdag 3 september 2016 naar het arrangement ‘De Kunst van het Reizen’.

Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.