Met wie spreek ik?

Het is twee uur in de middag en de dagelijkse rustperiode treedt in voor de kinderen. Dit is altijd een fijn moment van de dag want als de kinderen lekker hun middagslaapje doen dan kom ik aan werkzaamheden toe die niet lukken wanneer de kinderen om me heen lopen. En daarbij is dit dagdeel tevens een ogenblik waarop ik zelf even tot rust kan komen. Zowel in Amsterdam, maar ook tijdens de vele dagen dat we op reis zijn wordt deze rusttijd in stand gehouden, want we hebben daar alle vier behoefte aan. Het kan soms voor komen dat mijn dochters als we onderweg zijn in de kinderwagen in slaap vallen, echter we kiezen er meestal voor om ze gewoon in hun kinderbedje op onze hotelkamer te laten slapen.

Hoe fijn is het dan als het volstrekt stil is in deze hotelkamer, zonder storende geluiden van welke aard dan ook. Het kaartje met daarop de tekst ‘Do not disturb’ is aan de buitenkant aan de deurklink opgehangen en dan is de rustsituatie voor ons allen ideaal.


Laatst was Marcel, net als mijn twee dochters, tijdens dit middagmoment ook in slaap gedommeld totdat hij met luid rinkelend lawaai uit zijn slaap gerukt werd. In eerste instantie had hij niet gelijk door waar het geluid vandaan kwam en graaide hij wat om zich heen om zijn telefoon uit te zetten. Maar wat bleek, het was niet zijn eigen telefoon, maar de hoteltelefoon die luid overging. Verdorie, dat was schrikken! Hij had er hartkloppingen van gekregen en was er behoorlijk chagrijnig van. Hij spurtte uit bed om te stekker uit de telefoon te trekken voordat de telefoon nogmaals over zou gaan. Gelukkig waren de twee meisjes nog in zo’n diepe slaap dat ze er niet wakker van werden.

Bij navraag bleek later dat een medewerker van de receptie ons belde om mee te delen dat ze helaas niet de kinderdrinkbeker gevonden hadden die we kwijt waren. Dat is natuurlijk niet het meest dringend nieuws dat je moet delen met de hotelgast. Dat had ook later meegedeeld kunnen worden als we toevallig bij de receptie zouden zijn.

Gebruik om contact met de gast te zoeken in principe niet de telefoon als middel en ik raad dus hotelpersoneel aan om zo min mogelijk de gast op zijn hotelkamer te bellen. Je weet namelijk nooit of je iemand stoort, op welk moment van de dag het ook is. Vanachter je balie of bureau kun je namelijk niet zien of de gast het ‘niet-storen-kaartje’ op zijn hotelkamerdeurklink heeft opgehangen. En mocht je iemand echt heel dringend willen spreken loop dan even naar zijn hotelkamer en klop dan gewoon even op de deur, mits het ‘Do not disturb’ kaartje er niet hangt natuurlijk. Is dat laatste wel het geval schuif dan een briefje onder de deur door met de vraag of de gast bij de receptie langs wil komen. Dit alles geldt natuurlijk vanzelfsprekend niet in absolute noodsituaties want dan moet je de hotelgast in alle gevallen gewoon direct wakker maken.


" Een telefoon op de hotelkamer waarbij de hotelgast naar ‘buiten’ kan bellen vind ik niet meer van deze tijd"



Tijdens onze talloze verblijven in allerlei kwaliteitshotels worden we wel vaker voor wissewasjes door de hotelreceptie gebeld en daarom trek ik meestal gelijk het stekkertje uit de vaste telefoon, die doorgaans op het nachtkastje of het bureau staat. Helaas was ik dit laatst dus in het bovenstaande geval vergeten te doen.

Een tweede reden dat ik trouwens de hoteltelefoon uit de stekker trek is dat mijn twee dochters vaak met de telefoon gaan spelen. Het is al een aantal keer voorgekomen dat ze dan onbedoeld een medewerker van de hotelreceptie aan de telefoon kregen, waarna een onduidelijk en grappig gesprek volgde, wat op zich wel weer komisch is natuurlijk. Dit is nog onschuldig, maar het zou vervelender zijn als ze een buitenlijn te pakken zouden krijgen, waarbij ze onbedoeld iemand anders aan de lijn zouden krijgen, die hier niet van gediend is en waardoor ik onnodige kosten kwijt ben.


Een telefoon op de hotelkamer waarbij de hotelgast naar ‘buiten’ kan bellen vind ik sowieso niet meer van deze tijd. Zeg nou zelf, heb je de laatste jaren ooit nog gebruik gemaakt van dit  apparaat om vrienden, familie of zakelijke relaties te bereiken? Tegenwoordig heeft iedereen zijn eigen mobiele telefoon bij zich om te bellen. Dit is veel handiger en daarbij komt dat je, mits je beschikt over een internetverbinding in een hotel, zelfs kostloos kunt bellen via bijvoorbeeld Skype of soortgelijke diensten.

Zo, nu is het na het schrijven van dit blog tijd om even ongestoord een bad te nemen. Maar laat ik wel voor de zekerheid het stekkertje uit de telefoon trekken die hier naast het toilet hangt, anders kan het zomaar zijn dat ik zelfs in de badkamer nog voor het hotelpersoneel bereikbaar ben. Wie heeft het eigenlijk verzonnen om naast de toiletpot een telefoon te monteren? Dan moet wel erg grote drang hebben…… om te bellen!

 

Judith de Groot, HospitalityScanner
info@HospitalityScanner.com

 

Wil je meer weten over dit onderwerp en een interessant en vermakelijk verhaal horen met onder meer de ‘do’s & dont’s’ tijdens het reizen? Kom dan op zaterdag 3 september 2016 naar het arrangement ‘De Kunst van het Reizen’.

Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.