Bloemengeur en andere luchtjes

Al mijn zintuigen staan altijd op scherp als ik een hotel binnenkom. Ik kijk in eerste instantie rond hoe de ruimte op me overkomt en of de inrichting me bevalt. Ik luister naar de ‘muzak’ die er op de achtergrond gespeeld wordt. De temperatuur valt me ook gelijk op en ik constateer direct of het te warm of te koud is in een hotel is. Vervolgens snuif ik de geur op die er hangt in de hotellobby. En dan bestaat er nog zoiets als waarnemingen van het zesde zintuig, waar ik een andere keer nog wel eens op terug kom. Natuurlijk neem ik al die indrukken niet allemaal bewust in me op. Het zijn zaken die je, of je nu wil of niet, gelijk onwillekeurig waarneemt en die je stemming kunnen bepalen.

In een eerdere Travel Tale die ik schreef besteedde ik al eens aandacht aan het fenomeen lucht en dit keer wil ik daar graag nog weer eens op verdergaan. 


Toen ik laatst namelijk de lobby van een vijfsterrenhotel in Spanje binnenwandelde voelde ik mij gelijk weer thuis en dat kwam waarschijnlijk door de geur die daar hing. Het hotel waar ik incheckte was een onderdeel van een Spaanse hotelketen, Vincci Hoteles en deze keten heeft een heuse eigen ‘huisgeur’. In elk afzonderlijk hotel dat tot deze groep behoort hangt dezelfde lucht. Gelukkig vind ik de geur best aardig, anders zou het jammer geweest zijn, want dan werd ik bij elke van hun hotels er steeds weer met een onaangename lucht geconfronteerd.

De odeur, die ik moeilijk kan omschrijven, maar een beetje bloemachtig ruikt, is alleen in de publieke ruimtes ruikbaar en wordt onder meer verspreid via apparaten die verdekt in de lobby staan opgesteld. Ik vind het op zich een goed idee om in elk hotel binnen dezelfde de groep identiek geurtje te hebben. Het is namelijk zogezegd voor de klant zeer herkenbaar. Wat me daarentegen een beetje te ver gaat is dat je bij de Vincci hotels deze ‘huisparfum’ kunt aanschaffen om in je eigen huis hetzelfde boeket te verspreiden. Ik zou er toch een beetje kriegelig van worden om bij mij thuis vierentwintig uur per dag diezelfde (hotel)lucht te ruiken. Nee, in de hotellobby van deze specifieke hotelfirma is het prima, maar daar hou ik het graag bij.

In principe is het natuurlijk eigenlijk in een hotellobby niet nodig om een parfumgeurtje te verspreiden, een neutrale lucht is in mijn opinie eigenlijk het allerbeste. Verleden week zat ik even met mijn computer te werken in de lobby van een ander hotel in Málaga. 


Dit hotel was pas drie maanden geleden geopend en rook op zichzelf erg nieuw en zo’n ‘nieuwige’ lucht is best wel aangenaam, dat is niet iets wat je hoeft te verbloemen of overstemmen met een ander geurtje. Echter, op ongeveer een meter afstand van mij stond in de lobby een grote zwarte machine waaruit een sissend geluid kwam, en die voortdurend een soort condens uitwalmde. Ik had niet gelijk door wat daar gebeurde. Al snel bleek dat er uit deze zwarte doos telkens een behoorlijke lading parfum geblazen werd. Ik werd er na een paar minuten, omdat ik er precies naast zat echt een beetje onpasselijk van. Zo dicht bij deze odeur-machine was de geur veel te overheersend. Wat werd er een grote hoeveelheid hotelparfum de ruimte in geblazen zeg! Ik stond op het punt om tegen het management van het hotel te zeggen dat ze dit apparaat op zo’n prominente plaats in het hotel moesten weghalen of minimaal de uitstoot van de hoeveelheid van de geur aanzienlijk dienden te verminderen.


Nu zijn geurtjes sowieso gevaarlijk, want het ligt heel erg aan de persoonlijke smaak van de gast of hij deze lekker vindt of niet. Ik zou kunstmatige luchtjes dus, hoe lekker soms ook, in eerste instantie zoveel mogelijk uit mijn hotel verbannen omdat geur erg persoonlijk is. Of zouden de hotels met een overheersende parfumlucht iets te verbergen hebben?

 

Judith de Groot, HospitalityScanner
info@HospitalityScanner.com

Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.