Kinderbedjes en andere kinderzaken

Telkens als we een nieuwe hotelkamer binnenstappen voelen we ons gelijk weer thuis en mijn credo is dan ook “My home is where my heart is”. Bij mijn twee jonge dochters werkt het inmiddels eigenlijk net zo heb ik gemerkt. Het belangrijkste is natuurlijk dat papa en mama altijd bij ze zijn en ze zich hierdoor dus overal ter wereld op hun gemak voelen.
Daarnaast is er tijdens onze reizen een soort ritueel ontstaan waarbij bij binnenkomst in de kamer we gelijk kijken waar de twee bedjes voor de kinderen staan. De meiden maken onderling uit van wie welk bedje is en dan zijn we eigenlijk gelijk weer ‘thuis’.

Ik heb wel eens eerder geschreven over een aantal faciliteiten die hotels aanbieden voor kinderen (klik hier), echter een comfortabel kinderbedje is daarbij natuurlijk wel één van de belangrijkste items. Zonder gezellige knuffelbeesten of kleurplaten, die meestal ook aan ons verschaft worden, kun je toch prima in een hotel verblijven, maar zonder geschikt ledikantje voor de kinderen is dit toch echt niet mogelijk.


Gelukkig hebben tot nu toe alle vier- en vijfsterrenhotel, die wij samen met de kids bezochten, de kinderbedjes ter beschikking. Kortom men houdt in goede hotels dus ook rekening met de jongste gasten.

Wat mij echter opvalt is dat de kwaliteit en het gemak van de kinderbedjes nogal eens verschilt. De variant die je het meest in hotels tegenkomt is het type ‘reisledikantje’. Dit zijn van die flexibele bedjes deels van textiel en deels van plastic, met een ijzeren frame binnen in, die je eenvoudig tot een klein pakketje kunt opvouwen om tijdens het reizen mee te nemen. Ze zijn makkelijk in het gebruik en wegen niet veel. Het slaapcomfort van deze ‘reisledikantjes’ is echter niet groot, aangezien er onder meer geen matras onderin ligt, maar slechts een dun plastic matje. Nu los ik dat vaak wel op door een deken die ik in de kamer vind, of iets anders zachts, onderin te leggen. Maar als we wat langer in een hotel verblijven dan vind ik het wel eens jammer als ik zo’n eenvoudig ‘campingbedje’ aantref. Te meer omdat ze nogal eens behoorlijk beschadigd kunnen zijn. 


Het gaas gaat door het vele gebruik van al die de jonge hotelgasten kapot en door het in- en uitklappen door het hotelpersoneel en vervolgens door het opbergen vertonen ze regelmatig grote slijtplekken.

Comfortabeler is het voor mijn meiden als ze slapen in een degelijker bed, met een dik en stevig matras onderin. Ik doel dan eigenlijk op houten of ijzeren standaard ledikantjes, die herkenbaar zijn door de spijlen rondom. Zo’n kinderbedje is solide en kan meestal wel tegen een stootje. Als er onderin een goed matras ligt dan slapen de kinderen lekker zacht en comfortabel. Gelukkig kom ik dit type ook vrij geregeld tegen in de hotels waarin wij verblijven.

Voor het hotelpersoneel zijn de laatst genoemde ledikantjes wel vaak iets zwaarder om te verplaatsen en met name als men voor de variant kiest waarbij het ledikant niet opgeklapt kan worden. Het kan dan een heel gestoei zijn om ze door de deurpost te krijgen en na gebruik weer op te slaan in het berghok van het hotel.


Als hoteleigenaar of manager zou ik kiezen voor een derde variant en dat is een ijzeren, degelijke, opklapbare versie. Ze zijn comfortabel, praktisch, slijtvast, goed op te bergen en ook nog best aardig om te zien.

Het hotel waar ik van de week in Málaga verbleef had gekozen voor een Ikea bedje. Ik herkende dit bedje van de Zweedse woongigant direct en ik weet dat ze gerieflijk zijn om in te liggen, echter ze zijn niet opklapbaar.
Wat ik een aangename verrassing vond was dat men, naast de bedjes van Ikea, ook twee kinderstoelen van deze zelfde firma in onze kamer had geplaatst. Dat is nog eens meedenken door het hotel! Maar wat het meeste indruk maakte op onze kinderen was toch wel het kinderbadje dat men in de badkamer had geplaatst. Onze kamer beschikte dit keer over een douche en niet over een ligbad. Om de meiden toch te kunnen ‘badderen’ stond er dus een klein babybadje klaar. Ze vonden het fantastisch en wilden er het liefst gelijk bij binnenkomst al gebruik van maken.

Zo zie je maar, met een aantal hele simpele en goedkope extra’s kun je een groot verschil maken voor de kleinste gasten in een hotel.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner
info@HospitalityScanner.com


Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.