Even in gesprek...

Kleine groepjes deelnemers aan een bedrijfstraining voeren opdrachten uit en evalueren de kennis die zij opgedaan hebben.
Kleine groepjes deelnemers aan een bedrijfstraining voeren opdrachten uit en evalueren de kennis die zij opgedaan hebben.

Zojuist heb ik me lekker met een kopje koffie genesteld in een geriefelijke stoel in het restaurant van mijn Zweedse hotel waar ik op dit moment verblijf om mijn wekelijkse Hospitality-verhaal te schrijven. Kort nadat ik me hier geïnstalleerd had, zag ik allemaal netgeklede heren en dames de ruimte binnenkomen. Zij vormden kleine groepjes van een man of vier à vijf en gingen her en der aan tafeltjes in de bar/restaurant zitten. Ze hadden allemaal een schrijfblok bij zich en begonnen vervolgens druk met elkaar te praten.
Ik heb zoiets al veel vaker meegemaakt en herkende dus ook wat deze mensen aan het doen zijn. Het moet onmiskenbaar een onderdeel van een zogenaamde bedrijfstraining zijn waarbij men in de loop van de dag, nadat men eerst allerlei toespraken heeft aan moeten horen in één van de hotelzalen, daarna een aantal opdrachten ter ontplooiing van de leerstof met elkaar moet uitvoeren en waarbij men zodoende gezamenlijk evalueert wat er die ochtend besproken is.
Hotels worden om het mooi te zeggen zowel voor business als voor leisure gebruikt. Dat betekent dat er in hotels niet alleen gasten zijn die er voor hun plezier en/of vakantie zijn, maar dat er ook zakelijke gasten in het hotel verblijven die overdag in het hotelgebouw meetings en bijeenkomsten bijwonen. Grote kwaliteitshotels beschikken daarom ook over meerdere grote zalen die gebruikt worden voor dit soort zakelijke events.

Ik vind het trouwens niet erg als kleine groepjes mensen gewapend met pen en papier een overlegsessies houden in de lobby, bar of andere publiektoegankelijke ruimtes van het hotel. Natuurlijk moeten ze niet te luidruchtig overleggen, maar dat lijkt me evident. Dat een zakelijk evenement niet altijd vanzelfsprekend geruisloos is heb ik trouwens ook wel eens meegemaakt en dan heb ik het eigenlijk meer over de feestelijke afsluiting van zulke trainingsdagen. Het zakelijke feestje waar ik hierbij op doel was vergelijkbaar met een luidruchtige trouwfestijn waar ik ook als hotelgast tegen wil en dank ooit van mocht meegenieten. Echter over dit soort (geluids)overlast kom ik graag eens een andere keer terug in één van mijn HospitalityScanner-verhalen.
Ik wil nu graag nog even verder stil staan bij de zakelijke bijeenkomsten die dus gedeeltelijke plaatsvinden in de hotelbars, lobby’s of restaurants van hotels. Sommige hotels zijn echt bekend als afspreekplek voor zakenlieden. Dit zijn vaak hotels langs snelwegen met grote parkeerterreinen die goed bereikbaar zijn en dus bijna vanzelfsprekend een goed zakelijk afspreekadres zijn.

Hotelmanagement dat een sollicitatiegesprek voert in de hotelbar vind ik storend. Is hier geen ruimte achter de schermen voor?
Hotelmanagement dat een sollicitatiegesprek voert in de hotelbar vind ik storend. Is hier geen ruimte achter de schermen voor?

Eén van de dingen die mij echter verbazen als het gaat om dit soort kleine bedrijfsbijeenkomsten of zakelijke ontmoetingen in de bars of restaurants van hotels is dat iedereen die in de nabijheid hiervan zit gewoon vaak mee kan luisteren wat er gezegd wordt. Het kunnen onderwerpen zijn die voor buitenstaanders niet echt bedoeld zijn en soms kunnen er dingen gezegd worden die heel vertrouwelijk zijn. Ik heb bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken of functioneringsgesprekken onbedoeld mogen meebeleven die aan een naastgelegen tafeltje in de hotelbar/restaurants plaats vonden. Ik vond het behoorlijk gênant en zelfs een beetje ‘pijnlijk’ om tegen wil en dank deelgenoot te moeten zijn van een gesprek waarbij een kandidaat voor een nieuwe baan aan de tand gevoeld werd.

Wat mij enorm verbaast is dat in een aantal hotels waar ik in Amsterdam graag in de bar vertoef zelfs door het management van de betreffende hotels ook zakelijke besprekingen in de openbare ruimtes zoals in de bar worden gehouden. Zij moeten toch wel op de hoogte zijn van het feit dat hun hotelgasten mee kunnen luisteren

Een sollicitatiegesprek dat plaatsvindt in de bar van een hotel.
Een sollicitatiegesprek dat plaatsvindt in de bar van een hotel.

met wat zij bespreken. Ik ben er op die manier onder meer achtergekomen wat een sales-manager van het betreffende hotel tijdens zijn sollicitatie te horen kreeg wat hij zou gaan verdienen. En toen hij zei dat dit wel erg weinig was, bespeurde ik dat ik instemmende mee zat te knikken. Een ander voorbeeld is dat ik getuige was van een sollicitatiegesprek. Toen de sollicitant na afloop wegging bespeurde ik bij de recruters al een grote twijfel en die werd bevestigd toen zij druk pratend het gesprek gingen evalueren en de sollicitant bijna de grond in boorden. Vermakelijk om mee te maken, maar natuurlijk niet echt de bedoeling en onbehoorlijk.

Ik vind dat dit soort vertrouwelijke gesprekken letterlijk in de ‘back office’ gevoerd moeten worden, achter gesloten deuren, zonder dat derden dit kunnen horen. Kortom ik wil eigenlijk niet ongevraagd als hotelgast door functioneringsgesprekken, vergaderingen of sollicitatiegesprekken van het hotelmanagement worden gestoord.
Ik vraag me tenslotte af of bij al dit soort zakelijke bijeenkomsten en bedrijfssessies in de openbare ruimtes van hotels de deelnemers zich van dit ‘meeluisteren’ bewust zijn. En of als men dit zou weten, men hier anders mee om zou gaan.

 

 

Judith de Groot, HospitalityScanner
info@HospitalityScanner.com