Do not disturb!

Je kent ze vast wel, van die kaartjes die in je hotelkamer aan de binnenkant van de deur aan de deurklink hangen, en die aan twee kanten bedrukt zijn. Vaak staat er aan de ene kant ‘Niet storen’ in één of meerdere talen. Op de andere kant staat geschreven ‘Schoonmaken alstublieft’ of iets dergelijks van dezelfde strekking. Het kan overigens ook wel eens zo zijn dat je twee aparte kaartjes hebt, die soms verschillende kleuren hebben, zoals rood voor ‘Niet storen’ en groen voor ‘Schoonmaken’. Eigenlijk wel logisch dat de kleur rood staat voor niet binnenkomen en groen betekent ‘kom maar binnen’. Het maakt zo’n ‘Niet-storen-bordje’ een soort verkeerslicht. Het exemplaar dat ik ooit in een Berlijns hotel zag met de beroemde verkeerslichtmannetjes, of ‘Ampelmännchen’, vond ik in dat kader dan ook wel heel toepasselijk.  

Het is trouwens de bedoeling dat je als gast, door het kaartje aan de buitenkant van de deur te hangen, laat weten of het personeel van de afdeling Housekeeping jouw hotelkamer wel of niet mag betreden om schoon te maken. De schoonmaak dames en/of heren starten meestal namelijk al heel vroeg met het poetsen van de kamers en als je nog lekker ligt te slapen of onder de douche staat wil je natuurlijk niet dat er ineens een vreemde hotelmedewerker in je kamer staat.

Normaal gesproken haal ik het kaartje van de deur of draai ik hem om naar de ‘schoonmaak’ kant zodra ik na het ontbijt klaar ben om op pad te gaan. Het is uiteraard heerlijk dat je kamer schoon is gemaakt als je na een inspannende dag terug komt in het hotel.

In de regel werkt dit systeem uitermate goed. Het komt echter wel eens voor dat de staff om de één of andere reden besluit toch aan te kloppen of naar binnen te komen terwijl op de deur aangegeven staat dat niet te doen. Erg hinderlijk natuurlijk en je schrikt je dan soms dood, omdat niet verwacht dat er op zo’n moment toch aangeklopt wordt. Aan de andere kant ben ik ook wel eens vergeten het bordje op te hangen terwijl ik bijvoorbeeld even aan het uitrusten was. Ook dan is de schrik groot als er ineens toch iemand besluit om bijvoorbeeld de minibar aan te vullen. Echt gênante situaties heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Maar ik ben best benieuwd wat hotelpersoneel zoal tegen komt in kamers en van welke toestanden ze ongewild getuigen zijn geweest. 

Er valt echter nog iets te vermelden over deze papieren kaartjes. Je dient namelijk absoluut niet te vergeten om het om te draaien of weg te halen als je ’s ochtend op pad gaat en wel wilt dat je kamer opgeruimd en gepoetst wordt. Het is namelijk zo dat men dit echt niet doet als jij het verkeerde signaal hebt afgegeven. Bij terugkomst vind je dan een briefje onder je deur met daarop het bericht dat men niet heeft schoongemaakt op jouw verzoek en dat, mocht je handdoeken of iets dergelijks nodig hebben, je contact op kunt nemen met de receptie.

Het bovenstaande verhaal is herkenbaar, je hebt vast zelf deze kaartjes in hotels wel eens gebruikt en je kent waarschijnlijk wel de situatie dat de housekeeping staff wel of niet je kamer betrad.

De laatste tijd ontwaar ik een nieuwe trend en kom ik in hotels tegen dat men zeer creatieve oplossingen bedenkt voor de traditionele bordjes voor aan de deur. Zo trof ik laatst in Berlijn een mooi vormgegeven kaartje aan met daarop de tekst ‘give bees a change’. Ik begreep niet gelijk wat daar mee bedoeld werd, maar het bleek dat je als gast er voor kon kiezen om je kamer een dag niet te laten schoonmaken en om dat aan te geven diende je dit aan de buitenkant van je deur aan te geven. Voor iedere gast die dit deed doneerde het hotel een bepaald bedrag aan een goed doel dat zich inzet voor de bedreigde bij. Wat een leuk initiatief. Het hotel spaart natuurlijk geld uit als een kamer niet ‘gedaan’ hoeft te worden en een deel daarvan geeft ze weg.

Een soortgelijk initiatief zag ik laatst in het Novotel in Amsterdam. Daar schonk men echter niet aan een goed doel, maar aan de gast. Door het niet laten schoonmaken van je kamer ontving je namelijk een tegoedbon van € 5,- om te besteden in de hotelbar. Een slim idee. Als hotel bespaar je veel schoonmaakkosten en je geeft een deel daarvan terug aan de gast. De gast komt naar de hotelbar om zijn gratis drankje te nuttigen en als hij daar zit blijft het waarschijnlijk niet bij één drankje, zodat ook de baromzet stijgt.

Mooi om te zien dat zoiets simpels als een kaartje dat wordt gebruikt om aan de deur te hangen zoveel mogelijkheden biedt. Heb jij een voorbeeld van zo’n niet alledaagse oplossing van een hotel?

 

Judith de Groot, HospitalityScanner
info@HospitalityScanner.com