Gast in eigen stad

Uitzicht vanuit de hotelkamer in het Apolli Hotel.
Uitzicht vanuit de hotelkamer in het Apolli Hotel.

Bij mijn thuiskomst van een weekje Drenthe werd ik begin verleden week geconfronteerd met het feit dat men onder ons appartement in Amsterdam gestart was met drastische renovatiewerkzaamheden. Door een lekkage in de waterleiding bleek dat de zogenaamde kruipruimte maanden onder water had gestaan en dat de oude balken van de begane grond doordrenkt waren met water. Nadat men het lek had gedicht werd duidelijk dat zich op dit natte hout vervolgens zwammen en schimmels hadden genesteld die volgens de werklieden rigoureus bestreden moesten worden en dit ging men dus afgelopen week met veel voortvarendheid doen.
Van het genoemde vocht hadden wij op drie en vier hoog nimmer last en een beetje verbouwingsgeluid konden we ook nog wel aan, maar toen we het verdelgingsmiddel in het trappenhuis begonnen te ruiken, begonnen we figuurlijk wel wat ‘nattigheid te voelen’. Bij navraag kon men mij vertellen dat de eerste 48 uur de bestrijdingsdampen voor zwammenbestrijding behoorlijk giftig konden zijn en het leek ons niet echt verstandig om daar met onze twee kleine dochtertjes in te slapen.
Wij togen naar ons vertrouwde Apollo Hotel op een steenworp afstand van ons huis, waar we vaak in de bar koffie drinken en waar Marcel ook sinds afgelopen zomer met enige regelmatig presentaties geeft. Het voelde direct vertrouwd om in ons eigen ‘Apollo’ te zijn maar wel vreemd om hier nou ook echt hotelgast te zijn.

Na een heerlijke overnachting besloten we van de nood een deugd te maken, want naar huis konden we nog niet en ik ben per slot van rekening de HospitalityScanner, dus ik wilde nog wel een ander hotel in Amsterdam-Zuid ervaren. Ik wandelende met de meiden in de kinderwagen langs verschillende overige hotels in de buurt om te vragen of ze voor één of twee nachten een grote kamer voor ons gezin beschikbaar hadden. Het eerste interessante hotel dat ik tegen kwam is verleden jaar geopend en is genaamd ‘Motel One’. Het is gehuisvest in een strak bouwblok tegenover de congreshallen van de RAI. Dit hotel, dat van origine Duits is, had mooie strakke nieuwe kamers, maar was ingesteld op congresgangers en niet op gezinnen, want de vertrekken waren te klein om naast het tweepersoonsbed nog twee babybedjes te plaatsen.
Het volgende hotel dat op onze route lag, net voorbij het treinstation RAI, was het Novotel van de Franse Accor-keten. In het buitenland heb ik verscheidene malen in een Novotel gelogeerd en heb ik eerlijk gezegd wisselende ervaringen. De Novotels die ik ken verschillen nog al eens in kwaliteit, maar bij binnenkomst van het Novotel hier in Amsterdam dacht ik echter direct dat dit wel een mooie plek was om te verblijven. Een mooie suite kregen we toebedeeld waardoor ik ’s avonds in een bescheiden living met Marcel kon praten terwijl de meisjes in de naastgelegen kamer konden slapen. Onze hotelkamer bevond zich op de 10de etage en we hadden een magnifiek uitzicht over de omgeving, wat het verblijfsgenot nog groter maakte.

Eén van de opmerkelijkste zaken in dit Novotel was het uitgebreide ontbijtbuffet. Ik schreef verleden week al over de typische Nederlandse producten die ik bij het ontbijt in Drenthe tegen kwam. Hier in het Novovel was echter ook nog een hele Aziatische afdeling met ontbijtproducten. Naast het feit dat er nasi en bami op het buffet stonden, bestond de mogelijkheid om een soort Chinese ontbijtsoep te maken. Hier werd door de Aziatisch uitziende gasten dan ook gretig gebruik van gemaakt.
Vervolgens viel me op dat dit ontbijt soms werd genuttigd aan een eenpersoonstafeltje met een televisie ervoor waar de Aziatische hotelgasten bijna volledig in opgingen. Is dit gebruik ook overgewaaid uit Azië, of is dat een nieuw fenomeen in de Novotels? Ik zal hier binnenkort eens wat verder onderzoek naar doen. 
Het was trouwens erg opvallend dat er veel mensen aan het ontbijt zaten uit het Verre Oosten en bij navraag bleek dat dit onder meer crews van Aziatische luchtvaartmaatschappijen waren die hier bijna onophoudelijk verblijven. Goeie service van het Amsterdamse Novotel om die gasten in hun ontbijtwensen tegemoet te komen!
Nog een compliment waardig was het feit dat het hotel sinasappelpersmachines had staan die ter plekke supervers sinasappelsap maakten en trouwe lezers weten dat ik daar erg op gesteld ben. Kortom, het ontbijt had een uitstekende kwaliteit en assortiment. Ik was hierdoor blij verrast, aangezien ik het diner de avond daarvoor niet om naar huis te schrijven vond. Maar daar kom ik een andere keer nog wel eens op terug.

Ik besloot vervolgens om hier nog een extra nacht te blijven en hoopte dan dat aan het eind van de week de giftige dampen uit ons eigen pand verdwenen waren, maar vond het zeker geen straf om eens hotelgast in mijn eigen stad te zijn.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@HospitalityScanner.com