Maand van de Spiritualiteit

Een groot deel van de mensen die in een hotel verblijft is veelal op vakantie of er lekker een paar daagjes tussen uit. Van het verplichte werk dat zij dagelijks doen is dan even geen sprake en het verblijf in het hotel ‘in den vreemde’ nodigt uit om met iets anders bezig te zijn dan de dagelijkse beslommeringen. Je kunt je bijvoorbeeld eens gaan verdiepen in wat meer contemplatieve zaken en dan bedoel ik dat je dan niet hoeft te denken aan je werk maar wellicht eens kunt praktiseren over bepaalde zingevingsvragen, zoals waarom je dingen doet, wat je leuk vindt en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Dit onderwerp snijdt ik aan omdat het momenteel ‘De Maand van de Spiritualiteit’ is en er allerlei activiteiten in het land plaats vinden die met dit thema van doen hebben.

Zo ging ik afgelopen zaterdag in dit kader naar een presentatie van managementgoeroe Ben Tiggelaar in boekhandel Scheltema in het centrum van Amsterdam. Tiggelaar heeft speciaal voor deze themamaand over Spiritualiteit een boekje geschreven, waarin hij aan de hand van allerlei voorbeelden uitlegt dat je een goede ballans dient te vinden tussen werk en zingeving. Thema’s als religie, vriendschap en kleine dingen des levens kwamen tijdens zijn lezing (en ook in zijn boekje) ter sprake.
Tijdens Tiggelaars inspirerende betoog dwaalden mij gedachten af naar hoe de juiste omstandigheden in de hotellerie kunnen worden gecreëerd om de gasten de mogelijkheid te geven om hun gedachten te verzetten.

Allereerst is het natuurlijk heerlijk dat je in een hotel je niet bezig hoeft te houden met huishoudelijke, administratieve en/of kantoortaken. Vervolgens zijn er veel vier- en vijfsterrenhotels die hun bar en/of restaurant situeren op een plek in het hotel waar je prachtige uitzichten hebt. Laatst zat ik met een lekker glaasje wijn te turen over de skyline van Berlijn en duurde het niet lang voordat ik een beetje filosofisch werd. Dit zelfde overkwam mij de afgelopen anderhalf jaar ook in Istanbul toen ik uitzicht had over de Hagia Sophia en de Blauwe Moskee, en eveneens in Athene terwijl ik keek op het Parthenon op de Acropolisberg. Een inspirerend uitzicht vanuit een hotelkamerraam werkt dus stimulerend om tot hogere gedachten te komen.

Wat mij ook wel eens helpt om even lekker na te denken en mijn gedachten de vrije loop te laten is om een heerlijk warm bad op mijn hotelkamer te nemen. Extra fijn is het dan als er extraatjes zoals badolie of badparels zijn klaargelegd, zodat het water ook nog eens lekker ruikt. Wat kaarsjes rond het bad zouden de juiste sfeer helemaal af maken, maar misschien is dat wat teveel gevraagd.

Om in een spirituele stemming te komen is het voor mij niet echt nodig dat er een Bijbel op het nachtkastje van de hotelkamer ligt echter die tref je wel regelmatig aan in een hotel. In dit kader moet ik wel denken aan een inspirerend relaas uit de Bijbel dat beschreven staat in het Evangelie van Lucas (hoofdstuk 10) over het bezoek dat Jezus brengt aan twee zussen genaamd Marta en Maria. Marta, die trouwens een prima voorbeeld is voor gastvrijheid, duikt in het verhaal direct de keuken in om voor deze bijzondere gast te gaan koken en hem allerlei lekkernijen op te dienen. Haar zus Maria daarentegen gaat aan Jezus’ voeten zitten en luistert naar alles wat hij te vertellen heeft. Op een gegeven ogenblik komt Marta bij Jezus klagen over het nietsdoen van haar zus Maria en dan zegt Jezus de gouden woorden: “Marta, Marta, je maakt je bezorgd en druk over van alles, maar slechts één ding is nodig. Maria heeft het beste deel gekozen en dat zal haar niet worden ontnomen.”

Kortom, de boodschap is dat men niet alleen noeste arbeid moet verrichten, maar dat men de juist ballans dient te vinden tussen het actieve leven en het contemplatieve leven. Hard werken doen de meesten de hele dag, maar af en toe eens stil staan en nadenken is ook belangrijk. En als een hotel je daarbij kan helpen dan is dit een hele welkome bijkomstigheid.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner
info@hospitalityscanner.com


PS. Vanaf 1 januari 2016 heet ik voortaan 'HospitalityScanner..