Een hotel dat streeft naar een vorm van beleving

In de openbare ruimtes van dit hotel hangen grote foto’s gedrukt op canvas van de beroemde bezienswaardigheden van Berlijn.
In de openbare ruimtes van dit hotel hangen grote foto’s gedrukt op canvas van de beroemde bezienswaardigheden van Berlijn.

Het nieuwe jaar heb ik afgelopen weekend ingeluid in een prachtig viersterrenhotel, in mijn favoriete stad Berlijn. Ik had vanuit mijn hotelverblijf een schitterend uitzicht over een deel van de hemel over Berlijn, waar net als op talloze andere plekken in de wereld, om middernacht een enorm vuurwerk losbarste.

Ik ben, zoals gelukkig wel vaker het geval is, erg tevreden over dit hotel, want vele zaken zijn uitstekend verzorgd en men heeft zelfs ook goed op de details gelet. Natuurlijk heb ik altijd ook nog wel wat op- en aanmerkingen, maar dat hoort uiteraard bij mijn rol als HospitalityScanner.
Wat ik echt een pluspunt in dit viersterrenhotel vind is het aspect van de totale hotelbeleving. Ik bedoel hier mee dat men bij het inrichten van het hotel nagedacht heeft over hoe de gast de omgeving beleeft. Zo vind ik het onder andere namelijk van belang dat je in het hotel terug kunt vinden in welke stad of in welk land je verblijft, want zo beleef je de plek waar je bent nog meer.

Het hotel waar ik momenteel mijn intrek heb genomen heeft men met dit belevingsaspect rekening gehouden. Allereerst hangen in de gemeenschappelijke ruimtes zoals in de lobby, in de bar, in het restaurant en in de gangen, grote foto’s gedrukt op canvas van de beroemde bezienswaardigheden van Berlijn. De foto’s zijn zelfs een beetje artistiek bewerkt door een kunstenaar die de gebouwen die erop staan extra kleuren heeft gegeven, zodat de bouwwerken er nog meer ‘uit springen’ en opvallen. Je hebt op deze manier terwijl je gewoon binnen in het hotel bent echt het gevoel dat je in de hoofdstad van Duitsland bent.

Zo’n decoratieve actie lijkt misschien een beetje vanzelfsprekend, maar ik heb in veel meer hotels in Berlijn gelogeerd in de afgelopen jaren, waar ik helemaal geen mooie Berlijnse stadsgezichten aan de hotelmuren terugvond en waar saaiheid troef was. In een Berlijns hotel waar ik anderhalf jaar geleden verbleef hingen zogenaamde ‘echte’ kunstwerken maar de uitgebeelde scènes deden vermoeden dat de kunstenaar die ze had gemaakt een beetje depressief was en waar je als hotelgast niet echt opgewekt van werd. Als tip heb ik hier toen wat tegen de directeur van gezegd, maar ik geloof dat hij mijn goedbedoelde opmerkingen toen niet echt waardeerde. 

In het viersterrenhotel waar ik me nu bevindt is de inrichting dus prima en wordt mijn belevingsgevoel naast de prachtige foto’s van Berlijn nog eens versterkt door het speciale tapijt dat men voor de gangen heeft laten ontwerpen. In de vloerbedekking staan namelijk de namen van musea en highlights in gekalligrafeerde letters ingeweefd. Dus terwijl je naar de hotelkamer loopt en naar beneden kijkt wordt je op het enorme culturele aanbod van Berlijn geattendeerd. Dit is dus het tweede moment van de beleving. En om het idee van experience nog meer te verhogen heeft men op de plafonds van de liften kleine lampjes in de vorm van de sterrenbeelden gemonteerd. De betekenis hiervan kan ik niet gelijk duiden, maar misschien wil men je er zo op wijzen dat ook de hoofdstad van Duitsland een onderdeel is van het oneindige universum.

Mijn huidige hotel heet trouwens ‘Arcotel John F.’ en zoals je als zou vermoeden is de hotelnaam een verwijzing naar de voormalige president van Amerika John F. Kennedy. Naast allerlei linken naar Berlijn wil men in mijn huidige hotel ook verwijzingen maken naar Kennedy en zijn bezoek aan het toenmalige West-Berlijn. Natuurlijk hangt er een uitvergrote Duitse krant met groot op de voorkant de legendarische zin die Kennedy uitsprak tijdens zijn bezoek aan de stad in 1963 “Ich bin ein Berliner”. Ook heeft een kunstenaar foto’s van Kennedy in Berlijn bewerkt die eveneens delen van het hotel verfraaien. En zo wordt je bewust en onbewust attent gemaakt op een belangrijke periode uit de Berlijnse geschiedenis.

En om tenslotte de beleving van “Kennedy in Berlijn” nog meer te versterken heeft men in alle kamers speciaal voor dit hotel vervaardigde schommelstoelen geplaatst, waarop prominent in elke stoel ‘John F.’ in het hout is gesneden. Bij navraag bij de receptie blijkt dat Kennedy vanwege rugklachten ook meestal in een schommelstoel zat. Zo ervaar je, terwijl je vanuit je hotelkamerraam als schommelend over Berlijn heen tuurt, nog meer de fascinerende geschiedenis van de stad.

 

Judith de Groot, HospitalityScanner

info@hospitalityscanner.com