Ein reichhaltiges Frühstücksbuffet

Zoals je weet ben ik al vele malen in Berlijn geweest en ken ik daarom een groot aantal hotels in het viersterrensegment. Dit keer verblijf ik echter in een voor mij geheel nieuw logement in de reeks van hotels in Berlijn. De Duitse hoofdstad heeft meer dan honderd vier- en vijfsterrenhotels, en zo blijft deze stad voor mij als Hospitalitykenner een ‘El Dorado’ als het gaat om het ontdekken van nieuwe locaties.

Zoals ik al vaker heb aangegeven ben ik nog lang niet uitgepraat (en uitgeschreven) over alle facetten van de hospitality en ook dit keer wil ik weer graag stil staan bij een interessant fenomeen, namelijk de culinaire presentjes die je als gast in een hotel krijgt aangeboden.

Wellicht heb ik al eens genoemd dat ik het een aangename verrassing vind als bij het inchecken op de receptiebalie wat lekkernijen klaar staan, zoals chocolaatjes en water of vruchtensap. Meestal heb je als aankomende hotelgast een behoorlijke reis achter de rug en weet je dat je vaak nog wat handeling dient te verrichten om in te checken, zoals een formulier invullen, creditcardautorisatie geven, je paspoort laten controleren etcetera. Hoe lekker is het dan om bij binnenkomst even je eerste trek te kunnen stillen en dorst te kunnen lessen terwijl je met al deze formaliteiten bezig bent.

Nog leuker is het als je vervolgens op je hotelkamer komt en er ‘complimentary’ een fles mineraalwater klaar staat die door het hotel wordt aangeboden. Vaak valt me op dat er ook nog andere versnaperingen op je kamer door hotels gratis worden aangeboden. Deze keer trakteerde het Berlijnse hotel ons op lekkere appels die op een artistieke standaard aan de muur hingen. Soms weten hotels vooraf dat wij hun faciliteiten komen keuren voor onze toekomstige KUNSTSTAD-reizen en dan wil men ons wel eens wat meer in de watten leggen door bijvoorbeeld een mooie fruitschaal klaar te zetten. Natuurlijk weten we dat dit laatste niet voor alle reguliere hotelgasten is weggelegd, maar genieten wij er niet minder om. Wij profiteren trouwens optimaal van dit lekker fruit omdat wij op deze manier onze twee dochter Alizia en Chloé hierdoor een extra dosis verse vitamines kunnen geven.

Wil je als hotelgast bij binnenkomst nog meer eten en drinken dan kan dat natuurlijk door ter betaling dingen uit de minibar op je hotelkamer te nuttigen. Soms lijkt zo’n drankje wel wat duurder maar het staat daarentegen wel lekker gekoeld klaar in je ‘eigen’ koelkastje in je hotelvertrek. Zo’n moment is goud waard, als je na een lange reis of een vermoeiende dag in de stad met een heerlijk glaasje koude witte wijn op een relaxte stoel met je voeten omhoog kunt genieten van het uitzicht vanuit je hotelkamer.

Op dit moment trouwens worden de hotelgasten in mijn Berlijnse hotel waar ik verblijf nog meer verwend dan anders, want het is kersttijd en zowel op de hotelkamer als bij het ontbijtbuffet staan er al verschillende dagen als cadeautje chocolade kerstmannetjes op me te wachten, die natuurlijk niet te versmaden zijn.

En voor de kinderen lag er als verrassing van de week ook een schattig zakje voor de deur, gevuld met zoete kerstlekkernijen. Een erg leuk gebaar, dat zeer door de meiden gewaardeerd werd. Dus het kon niet op! 

Ook staan er momenteel bij de receptie, in de hotelbar en in de lobby schalen met Leberkuchen, die qua smaak doen denken aan ‘taaitaai’ met een chocoladelaagje eromheen. Ik kan je verklappen dat als je één zo’n stukje Leberkuchen neemt je voortdurend blijft pakken. En dit ritueel wordt dezer dagen ook nog een herhaald bij het ontbijt. Tijdens het ontbijtbuffet al deze chocolade en ander snoepgoed neerleggen is natuurlijk niet echt gezond, maar wel erg lekker dus de laatste dagen eet ik meer dan me lief is tijdens de ochtendmaaltijd. Het ontbijt hier in Berlijn is, net als in de rest van Duitsland, altijd erg ‘reichhaltiges’. Dat is trouwens overigens heel anders in Spanje, Italië en Frankrijk, maar daar kom ik nog wel eens op terug.

Terwijl ik geniet van mijn uitgebreide Duitse Frühstück en ik langzaam verzadig raak van alle lekkere dingen die ik heb opgeschept, moet ik terug denken aan bordjes die ik drie weken geleden zag staan bij een ontbijtbuffet in een Nederlands hotel, op de grens van Duitsland en Nederland, waar ik was. Daar stond namelijk de volgende tekst gemeld: “Het is niet toegestaan om lunchpakketjes te maken! Dus geen etenswaren meenemen uit de ontbijtzaal”. Ik vroeg me gelijk af of het in Nederland regelmatig gebeurt dat, ondanks het genereuze ontbijtaanbod, er op grote schaal door hotelgasten spulletjes van het ontbijtbuffet meegenomen worden. Een interessant onderwerp om als hospitalitykenner een andere keer eens op terug te komen.

In Berlijn blijf ik echter nu van de extra attenties genieten die men tijdens de feestdagen verstrekt.

Ik wens je een hele prettige jaarwisseling en een gastvrij 2016!

 

Judith de Groot

Hospitalitykenner