Veiligheid boven alles!

De laatste tijd, door alle actuele gebeurtenissen, lijkt beveiliging tegen ongewenste bezoekers in hotels een steeds belangrijker issue. Er zijn als hotel veel maatregelen te nemen om dit soort mensen buiten de deur te houden.

Bij de voorname viersterrenhotels en zeker bij vijfsterrenhotels staat er bij de entree van het hotel een portier, vaak gekleed in een klassiek outfit, waar je deze ‘hotelwachter’ vaak aan kunt herkennen. Je hebt vast zelf wel eens zo’n wakende gastheer in opvallend uniform inclusief pet voor een hotel gezien. Een hele bekende in Amsterdam is bijvoorbeeld de portier van het Crowne Plaza Hotel op de Nieuwzijdsvoorburgwal in Amsterdam. Deze heer was echt een karakteristiek figuur en viel door zijn hele grote snor, met opgerolde uiteinden. Zo’n portier is onder meer de eerste sluiswachter voor ongenode bezoekers en schrikt dus ongewenste elementen af.

Vervolgens passeer je dan bij binnenkomst meestal bij alle kwaliteitshotels de receptiedesk, waar je figuurlijk vaak niet omheen komt. Ook de receptionisten, bij wie je in eerste instantie moet inchecken, zien toe dat er geen vreemde gasten het hotel, en met name het gedeelte met de hotelkamers, binnen kunnen komen.
Het valt me de laatste tijd op dat in luxe hotels, zoals kort geleden in het Westinhotel in Valencia, er ook nog echt particuliere beveiligers, zoals je die ook bij warenhuizen ziet, door de gangen van het hotel rondwandelen en dat geeft de hotelgasten een nog veiliger gevoel.

Vervolgens hebben veel hotels tegenwoordig een systeem dat zorgt dat de lift pas in werking treedt als je als rechtmatige hotelgast eerst je sleutelkaart door een gleuf in de lift haalt alvorens je je etage indrukt. Heb je geen sleutelkaart (en ben je dus geen hotelgast) dan doet de lift niets en kom je dus niet op de verdiepingen met de hotelkamers terecht.

Nog veiliger is het als de lift na het doorhalen van je sleutelkaart al direct weet op welke verdieping je moet zijn, daarmee alle andere etages overslaat en je daar geen toegang toe geeft. Dit hadden we trouwens van de week in ons hotel in Berlijn. Hier was het zelfs zo dat je op de begane grond nabij de bar de algemene toiletten alleen maar in kon als je de sleutelkaart door een apparaatje bij de wc-deur hield.

Tot zover voel ik me als hotelgast uitermate veilig en weet ik dat het zeer moeilijk is om als indringers met kwade bedoeling bij mijn deur van mijn hotelkamer te komen. Mocht zo’n fout type toch uiteindelijk de genoemde barrières hebben weten te nemen dan is het niet zo makkelijk om mijn kamer binnen te komen, want ook dan dien je over een geldige en juist geprogrammeerde sleutelkaart te beschikken.

Uiteindelijk in mijn hotelkamer aanbeland is het vaak ook nog mogelijk om niet alleen de deur op slot te draaien, maar om zelfs het bekende ‘kettinkje’ achter de deur aan de deursponning te haken. Mocht er eventueel geklopt worden dan kan de deur ‘veilig’ op een kiertje open doen. Er zijn zelfs hotelkamerdeuren waar een ‘oogje’ in zit waardoor je even kunt kijken wie er voor je hotelkamerdeur staat en dus de deur niet eens hoeft te openen.

Zoals je als trouwe lezer waarschijnlijk weet verblijf ik al meer dan twintig jaar zeer regelmatig in allerlei hotels en ik heb nog nooit en te nimmer meegemaakt dat er sprake was van onveiligheid in het hotel en dan heb ik over inbrekers, dieven of insluipers op mijn hotelkamer. Je hoeft dus sowieso niet paranoia of achterdochtig te worden in een hotel en zeker niet als men één of meerdere van de bovengenoemde maatregelen treft.

Wat ik wel eens heb zien gebeuren is dat terwijl er een lange rij bij de receptie stond, op een moment dan veel mensen uitchecken en niet op hun handtas of andere kleine bagage letten, er ongenode gasten de lobby binnenstapten en binnen een mum van tijd een tas weggraaiden. Op zo’n moment adviseer ik je, hoe veilig een hotel ook is, altijd op je waardevolle spullen te letten.

Mocht je binnenkort eens in een hotel overnachten dan wens ik je een zorgeloos verblijf toe en ga met een gerust hart slapen terwijl het hotelteam de wacht over je houdt.


Judith de Groot

Hospitalitykenner