Rommel de bommel wat een gestommel

Een viltje onder deze stoelpoten plakken zou contactgeluid met de plavuizen vloer kunnen verhelpen.
Een viltje onder deze stoelpoten plakken zou contactgeluid met de plavuizen vloer kunnen verhelpen.

Zoals je als trouwe lezer van mijn Travel Tales over hospitality al zou vermoeden, ben ik nog lang niet uitgeschreven over alles wat ik meemaak en ontdek in de talrijke hotels waar ik tijdens mijn reizen in verblijf. De laatste tijd had ik het over hele tastbare zaken die je direct om je heen in je hotelkamer kunt tegenkomen, maar soms gaat het om dingen die je pas bemerkt als je een tijdje in de kamer logeert, zoals bijvoorbeeld onbedoelde geluidsoverlast van andere hotelgasten, veroorzaakt door de vloerbedekking.

Prachtig vind ik het als ik een hotelkamer binnenkom en er ligt houten parket op de vloer en het kan soms ook mooi zijn als er tegels of plavuizen op de grond liggen. Een praktisch voordeel van zulke vloerbedekking is het feit dat het uitermate goed te reinigen is en dat is toch wel heel prettig in hotelkamers, waar vele verschillende mensen intensief gebruik van maken. Een groot nadeel is echter dat parket, plavuizen en dergelijke nogal veel ‘contactgeluid’ maken, dat wil zeggen dat alles wat een hotelgast op zo’n vloer boven je doet uitermate goed door de gasten in de hotelkamer eronder (soms zelfs ook enkele kamers verder weg) gehoord wordt.

Het lopen met rubberen zolen hoeft niet echt hoorbaar te zijn, maar het gebeurt ook wel eens dat er dames zijn met hoge hakken, die ’s avonds na het late uitgaan terugkomen en nog druk even door de kamer boven me gaan paraderen en dan zit ik rechtop in mijn hotelbed. En dat laatste is mij verschillende keren overkomen. Je tijdelijke buren hierop aanspreken heeft niet echt nut, want allereerst zijn ze het wellicht niet eens bewust en meestal zijn ze een dag later al weer vertrokken. Het is wel het hotel te verwijten, zij hebben er immers voor gekozen om een vloer te maken waarop veel hoorbaar is.

Nog verbazingwekkender vind ik het dat een hotel met ‘geluidgevoelige’ vloeren vaak stoelen in zo’n kamer heeft staan waar geen viltjes onder de poten zitten. Ik heb mij meerdere malen lopen ergeren aan het schuiven van stoelen (soms ook de tafel) van de gasten boven mij terwijl dit niet nodig was want het contactgeluid was eenvoudig te verhelpen door de bevestiging van viltendopjes onder het meubilair. Ik heb meerdere keren op het punt gestaan om de general-manager van het hotel hierop aan te spreken en hem deze tip (die toch niet veel hoeft te kosten) te geven.

Natuurlijk is een andere oplossing om de genoemde overlast van de hotelbovenburen te verminderen om toch te kiezen voor stoffenvloerbedekking in de vorm van tapijt. Het is wellicht een grote investering om dit overal te laten leggen en daarbij komt natuurlijk zoals gezegd het aspect van het reinigen dat veel bewerkelijker is. Ook is tapijt veel beschadingsgevoeliger want het gebeurt nog als eens dat hotelgasten ‘per ongeluk’ wat op het tapijt knoeien, wat onverwijderbare vlekken oplevert die de uitstraling van de hotelkamer er niet luxer opmaken. Er zitten nog een aantal voor- en nadelen aan tapijt op de vloer, maar daar kom ik nog wel eens een andere keer op terug.

Om geluidsoverlast tot een minimum te beperkten en ook om de juiste luxe en comfort te bieden moet je als hotelmanagement aan dit fenomeen aandacht geven. Investering in geluidsvermindering in de vorm van viltjes onder de meubelen of zelfs het leggen van tapijt in alle hotelkamers is dan ook mijns inziens onvermijdelijk, echter dit leidt er uiteindelijk wel toe dat een gast een veel positievere hotelbelevenis ervaart.

 

Judith de Groot

Hospitalitykenner