Het Mysterie van hiëroglyfen van moderne vervoermiddelen

Op de hiëroglyfen van de Farao Seti I tempel in Abydos ontdek je zaken die grote overeenkomst vertonen met een hedendaagse onderzeeër, een tank, een helikopter en zelfs een vrachthelikopter.
Op de hiëroglyfen van de Farao Seti I tempel in Abydos ontdek je zaken die grote overeenkomst vertonen met een hedendaagse onderzeeër, een tank, een helikopter en zelfs een vrachthelikopter.

Laatst schreef ik al eens over de bijzondere vogel van Saqqara (gevonden in de gelijknamige Egyptische plaats) en de opvallende gelijkenis met het moderne vliegtuig. In datzelfde Egypte kom je nog veel meer mysterieuze ontdekkingen tegen, zoals een aantal merkwaardige hiëroglyfen op een oude tempel. Zonder veel moeite kan men daarop herkenbare dingen ontdekken die grote overeenkomst vertonen met een hedendaagse onderzeeër, een tank, een helikopter en zelfs een vrachthelikopter. De plek waar deze opmerkelijke hiëroglyfen zijn gevonden is op een balk van het dak van de Farao Seti I tempel in Abydos.

Met name het eeuwenoude pictogram van de vrachthelikopter is wel verbluffend gelijkend met een moderne ‘sky crane’, die grote voorwerpen zoals containers of zwaar militair materieel kan optillen.

De opmerkelijke hiëroglyfen zijn enige jaren geleden ontdekt door een zekere Dr. Ruth Hover, die deze balk kon fotograferen omdat een overlappend paneel ervoor in stukken was gebroken en dit oudere deel van de tempel te voorschijn was gekomen.

Wetenschappers, waaronder egyptologen en archeologen, kunnen deze afbeeldingen niet verklaren. Toen de foto's van de afbeeldingen voor het eerst in de openbaarheid kwamen werd er verondersteld dat ze digitaal bewerkt waren om zodoende een sensationele grap uit te halen. En inderdaad, het is bekend dat sommige foto's geretoucheerd waren om de uiterlijke details van de vliegende voorwerpen naar voren te brengen. Maar zelfs de niet-aangepaste foto's leken de erg modern uitziende figuren niet te verhullen. Of zou het kunnen zijn dat misschien het oog ons bedriegt? Maar dan blijf het een opmerkelijk mysterie.

Eén van de officiële standpunten van de archeologen is dat de afbeeldingen niets meer of minder zijn dan elkaar overlappende hiërogliefen.

Een andere uitleg die men kan eraan kan geven is dat de hiëroglyfen later zijn aangebracht, maar dat moet wel heel recent gebeurd zijn, want dit soort vervoermiddelen zijn slechts de laatste tientallen jaren in onze moderne beschaving in gebruik. Ook zou zo’n misleidende ‘restauratie’ moeten zijn opgevallen terwijl men hier mee bezig was want de plek waar deze opzienbarende afbeeldingen zich bevinden is op 3 meter hoogte.

Als we de echtheid van deze hiëroglyfen niet in twijfel trekken, wat in mijn ogen nog steeds kan, is hier sprake van een zogenaamde OOPArt. Deze term staat voor de Engelse afkorting ‘out-of-place artifact’ (= niet-op-zijn-plaats-zijnde voorwerp). Een OOPArt is een samengesteld woord voor historische, archeologische of paleontologische voorwerpen die gevonden zijn in voor die voorwerpen ongebruikelijke aardlagen of tussen andere voorwerpen die thuishoren in een bepaald tijdperk, maar waar het betreffende voorwerp niet hoort. Er zijn meer voorbeeld hiervan en soms kan er na onderzoek een nuchtere verklaring worden gevonden voor hun bestaan of zijn sommige OOPArts als bedrog zijnde door de mand gevallen.
Een nuchtere verklaring voor de beschreven eeuwenoude hiëroglyfen met moderne vervoermiddelen is dus (nog) niet gegeven en men heeft ook nog niet kunnen bewijzen dat er sprake van bedrog is. Zou het dan echt zo zijn dat men ten tijde van de bouw van deze tempel al kennis had van helikopters?

 

Marcel Verhoeven

Mysteriekenner