Lekker kopje koffie

Nederlanders staan er bekend om dat we echte koffieleuten zijn! Een kopje koffie hoort bij het vaste ritueel van de dag en ook op reis wijken we daar niet graag vanaf. Vaak al bij het ontbijt, maar zeker halverwege de ochtend, ontstaat de behoefte naar een bakkie leut en maken we graag even tijd vrij om een kopje te nuttigen. Iedere nationaliteit heeft zijn eigen gebruiken en gewoontes als het om koffiedrinken gaat. De Italianen bijvoorbeeld voorzien in de koffiebehoefte door in een barretje een kleine espresso te bestellen en die in één teug, staand aan de bar, naar binnen te klokken. Nederlanders trekken er echter graag wat meer tijd voor uit. En wat is nu een kopje koffie zonder koekje? Daar ga je toch echt even voor zitten?

Tijdens de reizen van KUNSTSTAD proberen we zo goed mogelijk met deze Nederlandse gewoonte rekening te houden en pauzeren dan ook altijd in de loop van de ochtend op een gezellig terras of in een gastvrij koffiehuis. Na een lekker bakkie koffie kan iedereen weer vol energie verder met het genieten van de bijzondere stad, het culturele programma of het museumbezoek.

Ik vind het vaak ook prettig als je tijdens je reis op je hotelkamer de faciliteiten aantreft om zelf een kopje koffie te zetten. De meeste vier- en vijfsterrenhotels voorzien in deze behoefte en plaatsen een koffiezetapparaat en/of een waterkoker. Persoonlijk vind ik het heel fijn als beide apparaten aanwezig zijn. De waterkoker gebruik ik niet alleen om een kopje thee te zetten, maar ook voor het bereiden van een flesje melk voor de twee kleine meiden komt hij van pas.

Nu heb ik trouwens ook wel eens een filmpje gezien van iemand die met de waterkoker op de hotelkamer niet alleen een kopje thee kon zetten, maar die hele maaltijden hier mee bereidde. De meneer in kwestie was vaak op reis en had de drang om af en toe in zijn hotelkamer zijn eigen eten te bereiden. Hele recepten vind ik nu terug op internet, variërend van een bakje met noodles waar je alleen heet water bij gooit, tot blikjes met groenten die je een tijd in het kokende water zet. Een eitje koken in de waterkoker behoort ook tot de mogelijkheden en zo is er nog veel meer etenswaar dat prima met zo’n apparaat te bereiden is. Ik heb het persoonlijk allemaal niet uitgeprobeerd, maar mocht je er meer over willen weten dan kun je op internet dus genoeg informatie vinden.

Terug naar het kopje koffie; naast de waterkoker vind ik het ook prettig om een echt koffiezetapparaat in de hotelkamer te hebben staan. Uiteraard kom je met de waterkoker en een zakje instantkoffie al een heel eind, maar met een koffiezetapparaat smaakt het kopje vaak net iets beter en lekkerder.

Deze machines verschillen echter erg in stijl, kwaliteit en gebruik. Het is altijd even uitzoeken wat voor een koffiezetter je nu weer aantreft en je dient soms echt de gebruiksaanwijzing er bij te pakken. Een veel voorkomend apparaat is heden ten dage de Nespresso-machine. Je stopt een cupje koffie, waarvan verschillende smaken aanwezig zijn, bovenin het apparaat, of een soort rondje gevuld met koffie, aan de voorkant in een soort gleuf. Even zoeken op welk knopje je moet drukken en dan hopen dat er meer koffie uit komt dan een ‘nat bodempie’. Na even puzzelen kom je er vaak wel uit en kun je genieten van een lekker koffietje.

Ik tref soms echter ook nog wel eens apparaten aan voor koffie of thee uit een ver verleden. Zo stond er laatst op een kamer een heel dienblad klaar met daaraan vast een stekker. Op dit dienblad stond de waterkoker en je moest het in dienblad en zijn geheel dus in het stopcontact stoppen. Niet echt handzaam en de looks was ook niet echt modern.

Een tijdje geleden had ik het over items in een hotelkamer die in mijn ogen niet noodzakelijk en eerder overbodig zijn. Koffie- en theefaciliteiten horen voor mij echter wel op het lijstje van de ideale hotelkamer. Ik zou zoals beloofd nog eens terug komen op wat ik belangrijk vind in een hotelkamer en zal daarom dus de komende tijd in verschillende Travel Tales zaken aanhalen die voor mij van belang zijn.


Judith de Groot

Hospitalitykenner