Hospitality is geen ’kinderspel’    

Op reis zijn met kinderen kan voor sommige gezinnen een hele onderneming zijn en we kunnen ons voorstellen dat niet iedereen met peuters dit direct zal doen. Reizen is voor ons echter een hobby en ons beroep en we laten onze jonge kinderen mee genieten van ons voortdurende reisavontuur. Wij zien het reizen met de kleintjes als een grote belevenis, waarbij het natuurlijk erg prettig is als je tijdens het reizen op plekken komt waar men op kinderen ingesteld is en waar dus rekening wordt gehouden met jonge gasten.

Afgelopen week verbleef ik in verschillende hotels in Helsinki en dit keer heb ik nog eens extra aandachtig gelet op hoe hotels met baby’s en peuters omgaan. Ik moet zeggen dat op dit soort plekken kinderen vaak erg welkom zijn en elk hotel ze op een andere manier ontvangt.

Soms krijg je bij het inchecken bij de receptie al een leuke knuffel en dan bedoel ik natuurlijk niet dat ze je heel intiem begroeten, maar dan heb ik het over een pluche beestje voor een dreumes. Een leuke attentie die vaak erg door het kind op prijs wordt gesteld weet ik uit ervaring. Het interessante voor het hotel (of de hotelketen) is dat de knuffel vaak een tijdje mee gaat, zodat de naam van het hotel, die vaak op het label van het knuffelbeest is gedrukt, blijft rondslingeren. Een leuke bijkomstigheid dus.

Laatst wandelde ik met Chloé over de openluchttentoonstelling Art-Zuid en maakte daarbij een koffiestop in het Hilton hotel in Amsterdam-Zuid. Ik was nog niet goed en wel binnen of Chloé had al een leuk beertje in haar handen gedrukt gekregen, waar ze nu overigens nog steeds thuis mee speelt. Dus hier worden kleintjes zelfs verwend ondanks dat je geen kamer in het Hilton geboekt hebt. 

Terugkomend op mijn recente verblijf in Helsinki, zag ik dat ze in het eerste hotel waar we vertoefden, een soort bolderwagentje in de lobby hadden gezet gevuld met speelgoed voor kinderen. Het viel me wel op dat het een ratjetoe van ’snel’ in de speelgoedwinkel bij elkaar gezochte dingen was, waarvan een deel nog in de verpakking zat en een deel wel al was uitgepakt, maar waarbij het plastic verpakkingsmateriaal ook nog gewoon in het karretje lag. De inhoud bestond onder andere uit leuke jongleerballen, die het altijd wel goed bij kinderen doen. Een maskertje van een hondensnuit, dat papa ook even opdeed, viel bij Alizia minder goed in de smaak; ”Eng Papa Eng!”. Ik vond het bolderwagentje een leuk initiatief, maar wil wel als tip aan de hotelmanager meegeven dat dit, in het kader van de hygiëne, regelmatig schoongemaakt moet worden. Kies dus dan ook speelgoed dat goed en makkelijk gereinigd kan worden.

Het volgende hotel in Helsinki waar we kwamen had nog veel grootser uitgepakt. In de badkamer hingen mini badjasjes voor peuters en kleuters, inclusief schattige kleuterbadslippertjes. Geweldig vond Alizia dit, want nu kon zij zich net zo aankleden als mama ’s ochtend in het hotel altijd doet. Daarnaast hingen er kleine plastictasjes met een berengezicht, waar babyshampoo in zat, maar Alizia en Chloé besloten om deze berentasjes ook gewoon te gebruiken om hun andere speelgoed in op te bergen. En wat was het leuk toen ze in bad gingen die avond, want op de badrand zaten allemaal kleine (plastic) walvisjes hen op te wachten. Dat maakte van het badderen die avond echt een feest. 

Kortom, sommige hotels zijn zeer gastvrij voor hele jonge gasten. Dit allemaal naast het feit dat een kinderstoel en de geijkte tekenspullen vaak aanwezig zijn (zie mijn verhaal hierover van enige tijd geleden). Erg slim natuurlijk om kleine kinderen te verwennen en een goede tijd te geven, want dan hebben de ouders het ook naar hun zin en zijn tevreden. Goede kans dat ze nog eens terug zullen komen.

In de krant las ik van de week echter een bericht dat enkele restaurants en ook sommige hotels kinderen geen toegang meer willen verlenen. Dit zijn zogenaamde ‘kindervrije’ gelegenheden geworden. Zij hopen hiermee een andere doelgroep aan te boren, mensen die de aanwezigheid van kinderen niet op prijs stellen. Ik kan er best inkomen dat je niet altijd zin hebt in kinderen om je heen, kleintjes kunnen natuurlijk best luid aanwezig zijn en hebben niet altijd het geduld om rustig op een stoel te blijven zitten. Uit de reacties die het artikel losmaakte lees ik echter dat de meningen hierover verschillen, uiteraard zijn er voors en tegens. Als horecagelegenheid kun je hier natuurlijk je eigen keus in maken, net dat je als gast ook kunt kiezen waar je gaat eten of overnachten, of je nu wel of geen kinderen hebt of om je heen wilt hebben. Ik ben trouwens benieuwd of er veel gebruik wordt gemaakt van ‘kindervrije’ horeca en waarschijnlijk kom ik nog eens terug op dit onderwerp.

 

Judith de Groot

Hospitalitykenner